2018-02-24, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Om någon har foto på HB så får ni gärna PM'a eller länka här i tråden.
Det är av stor vikt att få se en aktuell bild på HB.

Tack för er förståelse!

Vad bra att du är tillbaka. Kan inte hjälpa med foto eller bild, men du var en av de första som skrev att du kände någon som kände familjen ganska väl och att du inte trodde det handlade om mord. Jag förstod det så att du inte trodde att hela familjen blev dödad av en utomstående gm (detta var alltså den 9 eller 10/1).
Är det något mer du kan berätta? Varför denna antagelse?
Citera
2018-02-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Problemet med schizofreni i detta fall är att det är oförenligt med framgång i studier och arbete, i alla fall över tid.

Jag har en anhörig som har jobbat med psykospatienter i väldigt många år (på ett av Sveriges största sjukhus) som påstår det motsatta.
Det vill säga att bland patienterna med "skov" av psykoser så finns flera framgångsrika, förmögna och även mkt kända och folkkära personer inom olika branscher.
(Förövrigt finns många läkare bland patienterna.)
Citera
2018-02-24, 13:30
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
E.K Skrev Du förtjänade inte sista tidens ? Minns inte exakt hur hon uttryckte sig, men strax efter så reviderade hon vissa delar av tributet. Vem har inte vissa problem på arbetet och speciellt om man har starka åsikter och är en färgstark person 😎?
"Den senaste tiden förtjänade inte du", skrev hon.
Det som redigerades var: "Tragedin som inte fick hända, hände". Men jag minns inte om detta togs bort helt eller om det bara omformulerades. Hur som helst fick man intrycket att hon faktiskt anat att något hemskt kunde hända och senare redigerat sin utsaga för att inte avslöja just detta.
Citera
2018-02-24, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Om barnen hade varit sängbundna och isolerade och läraren teori var att de rest bort ?? Hur hänger det ihop....jag tror inte en 10 åring dragit den slutsatsen....kankse 10 åringen trott de kanske åkt till sjukhuset !?
Förstår du nu vart jag vill komma ??

Ok, då förstår jag hur du tänker.
Tycker dock inte att det är en invändning som håller i förhållande till min teori.

För det första var flickorna varken döende eller alltid i sängen, villket stämmer in även om de hade den omstridda ME-sjukdomen.
I min teori har föräldrarna en sedan länge inövad förmåga att spela socialt vanliga, något som de fortsätter att alltför framgångsrikt göra även under kris och depression.

Inget direkt konstigt att läraren menade att de rest bort, om hen nu trodde det. Det är ju inte precis så att man förutsätter att Sveriges första familjeutrotning ligger innanför dörren dagen efter ett lov, bara för att ingen öppnar när man ringer på.
Uppenbarligen anade dock OHs arbetsgivare oråd eftersom han larmade polisen.
Citera
2018-02-24, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag har en anhörig som har jobbat med psykospatienter i väldigt många år (på ett av Sveriges största sjukhus) som påstår det motsatta.
Det vill säga att bland patienterna med "skov" av psykoser så finns flera framgångsrika, förmögna och även mkt kända och folkkära personer inom olika branscher.
(Förövrigt finns många läkare bland patienterna.)

Psykos behöver inte ha schizofreni som grund. Menar din anhöriga att det finns många "framgångsrika, förmögna och även mkt kända och folkkära personer inom olika branscher" som lider av schizofreni?
Citera
2018-02-24, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tvärtom, inte alls problem med avklarade studier eller arbete. Ofta högpresterande. Folie á deux uppträder dessutom ofta i medelåldern eller ännu högre upp i åldrarna. Litteraturen ger exempel på läkare och forskare som trots den sedermera diagnosen Folie á deux klarat av sina jobb länge.
Folie á deux är inte schizofreni.
Citera
2018-02-24, 13:37
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Om någon har foto på HB så får ni gärna PM'a eller länka här i tråden.
Det är av stor vikt att få se en aktuell bild på HB.

Tack för er förståelse!
Det var du som visste att de haft kontakt med scientologin och besökt kyrkan de senaste två åren. Jag antar att du vill kunna jämföra och se om Hanna finns med på bild från något scientologsammanhang.
Ett fullgott skäl att be om hennes bild, tycker jag!
Citera
2018-02-24, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Folie á deux är inte schizofreni.

Vad tror du om FD i detta fall?
Citera
2018-02-24, 13:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Naturligtvis har du rätt, med jag tycker det är tragiskt med rent förtal på personer som inte kan försvara sig.

Det för oss definitivt inte närmare en förklaring vad som de facto hände i Bjärred-villan.

I den senaste information från polisen noterade jag att man nu betecknade barnens mående som barnens "allvarliga sjukdomstillstånd".

Annars är det väl tålmodig väntan som återstår.

Rektorn sa dagen efter
"Det finns en fysisk sjukdomsbild på barnen som är ofattbar"
Citera
2018-02-24, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo de hade ju varit iväg och fått ljusbehandling för dottern A i Tyskland flera gånger (ja den uppgiften finns på en twittersida). Kanske rimligt att man tror att de är iväg igen?

Men det måste kanske ändå betraktas som lite märkligt att en person som läraren, som tydligen spenderat flera timmar varje vecka i familjens hem, inte blir lite orolig. Neddragna gardiner överallt och inget meddelande om att det avtalade mötet var inställt. Denne lärare måste ju vara väldigt klar över hur mycket sjukdomssymptom döttrarna hade och hur föräldrarna tog det. Hos en familj i kris? Men läraren blev inte orolig?

Hade det bara hängt på läraren vet man ju inte hur lång tid till upptäkt det hade tagit. Pappans arbetsgivare larmade till slut polisen, men inte skolan?
Någonstans måste folk helt enkelt inte fått tillräckligt med "vibbar" om hur illa ställt det var.
Föräldrarna kanske var bra skådespelare och skickliga på att dölja och eller manipulera omgivningen. Eller så kom allt väldigt plötsligt - akut psykos.

Det hann väl knappt gå en skoldag förrän polisen var på plats?

Det som jag tycker talar emot akut psykos är att det finns flera element av planering i morden och självmorden.

Vill förresten backa dig för inlägget som du skrev kring den unga flickan som tagit sitt liv i ditt barns klass. Information är en central komponent för att kunna förstå och bearbeta, inte bara för de allra närmast anhöriga utan även tex för klasskamrater. Om det fanns/finns mer information i detta ärende är det dåligt att man inte har släppt den.
Citera
2018-02-24, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Hade det bara hängt på läraren vet man ju inte hur lång tid till upptäkt det hade tagit. Pappans arbetsgivare larmade till slut polisen, men inte skolan?

Ja, det därmed att pappans arbetsgivare ringde polisen och "efterlyste en hel familj" (för det var väl så han uttryckte det?) har jag funderat mycket över. Spontant ringer man väl inte polisen i första hand, tänker jag?

Om en kollega till mig skulle utebli från jobbet under liknande omständigheter (dvs utan att meddela, och trots att en stor konferens skulle hållas, osv) så skulle ju min första tanke bli: "oj någon har blivit riktigt allvarligt sjuk!" Jag skulle gissa på att antingen kollegan eller kollegans partner drabbats av exempelvis en stroke, och att paret befann sig på intensiven, där den ena knappt var vid medvetande och den andra i det läget totalt struntade i allt vad var yrkesliv och konferenser hette. Och barnen hade de väl lämnat in hos grannar, skulle jag tänka. Kanske skulle jag också låta någon från arbetsplatsen åka hem till min kollega (fast det kanske var litet långt att köra?) och ringa på dörren - kanske innan jag kontaktade polisen.

När man ringer polisen i första hand, och dessutom efterlyser "en hel familj" så anar, vet, misstänker man någonting? Och den person som skrev att "det som inte fick hända, det hände" hade ju också anat, fått veta, hört, sett....

Så nog måste det ha funnits signaler och människor som visste någonting? De har antagligen berättat i polisförhören.
Citera
2018-02-24, 14:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Naturligtvis har du rätt, med jag tycker det är tragiskt med rent förtal på personer som inte kan försvara sig.

Det för oss definitivt inte närmare en förklaring vad som de facto hände i Bjärred-villan.

I den senaste information från polisen noterade jag att man nu betecknade barnens mående som barnens "allvarliga sjukdomstillstånd".

Annars är det väl tålmodig väntan som återstår.

Jaha, bra, har du länk där? Polisen citerar i så fall Intermettentexplosivitet eller tvärt om (ja, om ni förstår):
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in