Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Hade det bara hängt på läraren vet man ju inte hur lång tid till upptäkt det hade tagit. Pappans arbetsgivare larmade till slut polisen, men inte skolan?
Ja, det därmed att pappans arbetsgivare ringde polisen och "efterlyste en hel familj" (för det var väl så han uttryckte det?) har jag funderat mycket över. Spontant ringer man väl inte polisen i första hand, tänker jag?
Om en kollega till mig skulle utebli från jobbet under liknande omständigheter (dvs utan att meddela, och trots att en stor konferens skulle hållas, osv) så skulle ju min första tanke bli: "oj någon har blivit riktigt allvarligt sjuk!" Jag skulle gissa på att antingen kollegan eller kollegans partner drabbats av exempelvis en stroke, och att paret befann sig på intensiven, där den ena knappt var vid medvetande och den andra i det läget totalt struntade i allt vad var yrkesliv och konferenser hette. Och barnen hade de väl lämnat in hos grannar, skulle jag tänka. Kanske skulle jag också låta någon från arbetsplatsen åka hem till min kollega (fast det kanske var litet långt att köra?) och ringa på dörren - kanske innan jag kontaktade polisen.
När man ringer polisen i första hand, och dessutom efterlyser "en hel familj" så anar, vet, misstänker man någonting? Och den person som skrev att "det som inte fick hända, det hände" hade ju också anat, fått veta, hört, sett....
Så nog måste det ha funnits signaler och människor som visste någonting? De har antagligen berättat i polisförhören.