Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-25, 15:56
  #11917
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaMaja
Jag var bekant till familjen och från vad jag såg med mina egna ögon så är Oskar väldigt kontrollerande mot hans barn och fru! Agnes och Moa fick inte gå och leka i lekparken, umgås med vänner, vistas ute så mycket utan det var bara hemma som gällde och det var innan flickorna fick sjukdomen. Hanna var oerhört godhjärtat kvinna som alltid hade ett leende på läpparna. Man kan se det som Oskar var mannen som styr och ställer och Hanna var kvinnan som följde med i strömmen. Jag flyttade från Bjärred för 1 år sedan men den familjen och speciellt Oskar minns jag oerhört stark!

Hej och välkommen

Du kan alltså bekräfta att barnen hade en sjukdom? Vet du även vilken sjukdom det var?
Citera
2018-01-25, 16:13
  #11918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livochandlighet
Hur länge sedan är det? Som han lånade betongborr alltså?

Upptäckte ett stavfel och tänkte att du kanske inte förstod frågan. Men intressant ...så jag vill gärna veta.

Han lånade betong borren Mars förra året. Kommer ihåg det väl för skulle åka på semester några dagar efter och fick strida lite för att få tillbaka borren då dom aldrig var hemma dom gångerna jag plingade på. Jobbar man som snickare behöver man alla sina verktyg.
Citera
2018-01-25, 16:15
  #11919
Medlem
När man har svårt sjuka barn begränsas ju livet för föräldern, t.ex.
- Man kanske inte kan arbeta heltid pga alla läkarbesök, mer VAB osv
- Man kanske inte kan klättra i karriären, avancera på arbetet mm för man har varken tid eller ork till det
- Man kanske inte kan resa iväg på semester för barnet orkar inte eller riskerar att bli ännu sjukare
- När man är ledig är det fortfarande ett heltidsjobb med barnet pga sjukdomen kräver extra omsorg
- Att besöka andra eller ta emot gäster själv kan bli svårare
- Fritidsaktiviteter blir begränsade eller omöjliga för såväl barn som föräldrar

Allt detta är vardag för föräldrar med sjuka barn, men de flesta kämpar, sätter barnet främst och ger inte upp.
Sen är det svårt och kämpigt att få rätt stöd, se tex senaste avsnittet av Kalla fakta. Men möjlighet till hjälp och stöd finns trots allt.

Formuleringen i avskedsbrevet kan tolkas som att föräldrarna menar att deras egen livskvalitet blir försämrad, kanske pga alla punkter jag skrev ovan. Det är förstås helt galet att man tar livet att både sig själv och sina barn för detta. Men arbetet verkar ha varit livet för dessa föräldrar och när de inte hade möjlighet att arbeta som de önskade såg de ingen mening. För de flesta är såklart arbetet nödvändigt för att kunna leva, men främst för det ekonomiska - för dessa föräldrar (eller kanske bara den ena av dem?) har kanske arbetet varit nödvändigt för att leva i bokstavlig bemärkelse. Det är så tragiskt och fruktansvärt alltihop.
-
Citera
2018-01-25, 16:22
  #11920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hej och välkommen

Du kan alltså bekräfta att barnen hade en sjukdom? Vet du även vilken sjukdom det var?

Vad jag vet till 110 % är att Hanna defenivit hade MRSA! Vet inte hur den påverkade henne så mycket bara att hon fick problem med händerna, Cancer tror jag inte dock att hon hade. Agnes och Moa hade ME, tror dock Agnes var mest påverkad av det och inte Moa så mycket. Moa såg jag ibland med Oskar men Agnes aldrig.
Citera
2018-01-25, 16:28
  #11921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaMaja
Jag var bekant till familjen och från vad jag såg med mina egna ögon så är Oskar väldigt kontrollerande mot hans barn och fru! Agnes och Moa fick inte gå och leka i lekparken, umgås med vänner, vistas ute så mycket utan det var bara hemma som gällde och det var innan flickorna fick sjukdomen. Hanna var oerhört godhjärtat kvinna som alltid hade ett leende på läpparna. Man kan se det som Oskar var mannen som styr och ställer och Hanna var kvinnan som följde med i strömmen. Jag flyttade från Bjärred för 1 år sedan men den familjen och speciellt Oskar minns jag oerhört stark!

Du påstår alltså att flickorna först isoleras och sedan får en sjukdom?
Citera
2018-01-25, 16:40
  #11922
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaMaja
Vad jag vet till 110 % är att Hanna defenivit hade MRSA! Vet inte hur den påverkade henne så mycket bara att hon fick problem med händerna, Cancer tror jag inte dock att hon hade. Agnes och Moa hade ME, tror dock Agnes var mest påverkad av det och inte Moa så mycket. Moa såg jag ibland med Oskar men Agnes aldrig.

Tack för ditt svar. Det är väl ganska troligt att Agnes är mer påverkad då Moa har fått det först på senare tid.
Citera
2018-01-25, 16:41
  #11923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaMaja
När jag sist träffade Hanna (Innan jag flyttade från Bjärred) Så hade hon vita konstiga handskar på händerna. När jag frågade om vad det är som hänt så sa hon att hon hade fått någon konstig hudirritation. Hon var väldigt ledsen över det och jag frågade henne om hon fått någon medicin eller om hon kanske hade eksem? Då fick jag svaret att hon inte behöver någon medicin för sjukdomen äter upp henne från inombords, då jag var stressad för att jag skulle hämta upp min dotter från skolan så sa jag till henne att krya på dig och hoppas det blir bättre snart. Träffade på Oskar några dagar efter och frågade om Hannas händer blivit någon bättre och då sa han att hon har MRSA och det är tröttsamt då hon inte kan använda händerna så mycket och att han är den som sköter det mesta.

Menar du att han klagade för sin egen del när hans fru fått något så allvarligt som MRS? Och inför en ytlig bekant? Är detta sant, plus annat som kommit fram om honom via andra inlägg, så börjar en väldigt oskön bild av pappan att målas upp. Hoppas det inte bara är löst skvaller, annars svärtar man verkligen ner hans namn i onödan.
Citera
2018-01-25, 16:43
  #11924
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Detta får mig att minnas vad jag reagerade på förut, det bortglömda växthuset och som ger ett mycket risigt intryck.
https://z.cdn-expressen.se/images/44...7/16x9/600.jpg
Det är en väldigt stringent person, ordningsam och strukturerad

Det är så mycket kring denna familjen och som ger dubbla intryck:-/

Det gäller egentligen både hus och staket. Är man pedant så hade man inte låtit staketet bli så grönt, tror även de hade bytt tak. Men det kan förklaras med att med sjukdomar i hela familjen så räckte tiden i till för underhåll.
Citera
2018-01-25, 17:29
  #11925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Vad bra att du delar detta. Hemskt alltihop... Men vet du något om hur sjuk yngsta dottern var?


Denna kvinnan pratade bara om Agnes hela tiden så min tolkning av vårt samtal var att Agnes var den som var sjukast.
Citera
2018-01-25, 17:29
  #11926
Medlem
57Emmas avatar
Jag ifrågasätter inte alls er två som skriver att ni känner familjen men att Hanna hade cancer är det många tidigare som nämnt. En postare har även skrivit att hon slutat ta medicinen eftersom hon mådde så fruktansvärt dåligt av den. Men det är inget som hindrar att hon även dragit på sig MRSA vilket förmodligen inte förbättrar läget för Hanna och flickorna.

Fick ett PM som jag kopierar nedan, ett liknande har postats tidigare

Jag har fått ett pm från en användare. Vi har i samråd redigerat pga att hen annars blev för lätt att identifiera. Dagens internet.... Ni får själva avgöra sanningen, men min konversation med hen gör att postaren är trovärdig.
Min kollega är uppvuxen (......) i Bjärred . Hennes föräldrar bor kvar men hon flyttade hemifrån i samma veva mer eller mindre som Oskar med familj flyttade dit.
Min kollega märkte en del som var märkligt.(----) Min kollega spenderade julen i sitt familjehem och reste hem till sin nuvarande bostadsort den 30 december. Hon bekräftar att hon såg mamman i trädgården under tiden hon besökte sitt föräldrahem. Hon nämner också att det är allmänt känt bland grannarna att mamman har cancer. Hon bekräftar också att barnen var sjuka men vet inte exakt vad. Hon nämnde problem med enzymer. Inget jag begriper något om.
Hon berättade att föräldrarna efterforskat/letat hjälp för barnens åkommor utanför Sveriges gränser, hon sa ”hela världen”. Kanske kan vara lönt att gräva lite i internationella forum och plattformar.
Citera
2018-01-25, 17:32
  #11927
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Denna kvinnan pratade bara om Agnes hela tiden så min tolkning av vårt samtal var att Agnes var den som var sjukast.

Ja det verkar så, har bara hört från källor här i tråden att Moa setts ute i mellandagarna.
Undrar om det är någon som sett Agnes på länge öht? PM:a gärna om det känns bättre
Citera
2018-01-25, 17:41
  #11928
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaMaja
I mina ögon låter det rent rama sagt idiotiskt att Hanna undertecknat avskedsbrevet med vilja. Detta låter defenivit som Oskars verk och något han påtvingad Hanna med. Sist jag stödde på Oskar var när han kom förbi för att låna betong borr och då tog av han sig skorna när han klev in i garaget då jag skulle räcka över betong borren och det måste varit det konstigaste som jag bemött utav honom då mitt garage golv var extremt skitit. Kanske en liten grej i det hela men han var världens perfektionst och ville gärna visa upp till andra hur väl uppfostrad han var och "ren" av sig!
Ja jag tror dig, av det du har berättat här verkar det högst otroligt att Hanna skulle ha undertecknat brevet med vilje. Det är svårt att tänka sig hur det gick till, hur hon kan ha tvingats till detta fruktansvärda. Eller om Oskar redan hade Hannas underskrift på ett papper och sedan skrev avskedsbrevet på samma papper? Det kanske var den slutliga perfektionistiska lögnen, detta avskedsbrev? Tack för att du blev medlem här och ville berätta vad du sett och upplevt om familjen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback