2018-02-24, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Fast det är ju just det. Att ”det som har hänt har hänt” och att vi inte vet vad som hänt. För att kunna veta vad som hade kunnat förhindra dådet måste vi (dvs polisen, samhället) veta vad som hänt.

Just därför är frågor som ”var barnen verkligen svårt sjuka” och ”hade föräldrarna någon personlighetsstörning eller psykisk sjukdom” relevanta.

Ja, det var vad jag menade också, fast jag uttryckte mig nog otydligt!

Jag tänkte nog så här: exakt vad som rörde sig i föräldrarnas huvuden får vi aldrig veta och vi kanske inte kommer nån vart genom att nysta i alla detaljer i det specifika fallet. Men för att dra generella slutsatser och generella lärdomar av det som hände, är det absolut väldigt viktigt att ta reda på var samhället/omgivningen/myndigheter osv har brustit! Då kan vi höja beredskapen inför situationer där barn riskerar att fara mycket illa.
Citera
2018-02-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Jag tänkte nog så här: exakt vad som rörde sig i föräldrarnas huvuden får vi aldrig veta och vi kanske inte kommer nån vart genom att nysta i alla detaljer i det specifika fallet. Men för att dra generella slutsatser och generella lärdomar av det som hände, är det absolut väldigt viktigt att ta reda på var samhället/omgivningen/myndigheter osv har brustit! Då kan vi höja beredskapen inför situationer där barn riskerar att fara mycket illa.

Går det att dra generella slutsatser av en unik händelse?
Citera
2018-02-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Inte bara av denna personen....om du fölt twitterflödet så förstår du 🤔Med vad hon menar med orättvisa kan ju vara samma som E.K skrev och sedan raderade. Alla var väl inte av samma åsikt som Oskar vad det gällde Vat inom EU och även inom skatteprojektet så hade de ju delade meningar 😎 Vet ej om det är ok att dela en länk till vad jag tycker är en kontroversiell professor ?!

Vad skrev EK? Jag trodde det var bara positiv. Tolkar jag dig rätt att du tror orättvisan kan vara jobbrelaterad?

Det är väl inget problem att länka om kontroversiella professorer - men vad vet jag vad som står i länken? Kan inte tänka mig att du vill hänvisa till något som är olämpligt här.

Hösten 2016 fick OH ett större projekt samtidig var det HB som körde M till pianolektionerna en stund. OH verkade påverkad och sliten i början av 2017. Mycket samtidig? Mycket på jobben samtidig som A var sjuk och M ansågs visa sjukdomstecken?
Citera
2018-02-24, 10:44
Medlem
Citat:
https://urskola.se/Produkter/199817-UR-Samtiden-Hemmasittare-Juridiken-kring-hemmasittaren

Det finns ganska mycket information om så kallade hemmasittare och om vilket ansvar föräldrar, skola och övriga samhället har.

Orsaken till att någon blir hemmasittare kan variera väldigt mycket, men någon form av dåligt mående finns väl så gott som alltid med i bilden?

Görs det skillnad på tydliga medicinska orsaker (där eleven har läkarintyg som skrivits efter utredning) och orsaker av mer "diffus karaktär?" I det senare fallet tänker jag mig att det krävs en kraftsamling av många involverade, för att utröna vad som egentligen är problemet och hur man bäst kan hjälpa.

Om eleven redan har ett läkarintyg på ett "renodlat" medicinskt sjukdomstillstånd - utgår man då helt och hållet från detta intyg och så gör man inga fler "utforskningar" av problembilden? Nöjer man sig med ett tänkande av typen "felsökningsschema" där det finns ett linjärt samband mellan orsak och verkan. Dvs, orsak: eleven har en sjukdom och läkarintyg på det. Åtgärd: eleven får sin undervisning i hemmet. Och därmed är problemet löst?

Nej, skolans resursteam (lärare, specialpedagoger, kurator, psykolog, sjukgymnast mm) skall involveras. När det gäller olika specifika sjukdomstillstånd finns även ett nationellt resursteam att tillgå för skolan.

Det är, som jag uppfattat det, reglerat vilka åtgärder som skall erbjudas och insättas vid t.ex. hemundervisning.
Citera
2018-02-24, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det hen menar är att det finns så många diagnoser att i stort sett alla har någon liten störning. Från den svåraste till att man har svårigheter att skilja på sett och sätt. Ser man det ur det perspektivet så kanske hen har rätt?

Ok så går det när man har bråttom och bara läser halva inlägg 😔Sorry nu förstår jag och visst är det så varför jag är mer benägen att kalla det personlighetsvarianter och min tidigare fråga om definitionen om "normal" är ju också ett "gummiband" 🙂Tack för tillrättavisningen 🙂
Citera
2018-02-24, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Vad skrev EK? Jag trodde det var bara positiv. Tolkar jag dig rätt att du tror orättvisan kan vara jobbrelaterad?

Det är väl inget problem att länka om kontroversiella professorer - men vad vet jag vad som står i länken? Kan inte tänka mig att du vill hänvisa till något som är olämpligt här.

Hösten 2016 fick OH ett större projekt samtidig var det HB som körde M till pianolektionerna en stund. OH verkade påverkad och sliten i början av 2017. Mycket samtidig? Mycket på jobben samtidig som A var sjuk och M ansågs visa sjukdomstecken?
E.K Skrev Du förtjänade inte sista tidens ? Minns inte exakt hur hon uttryckte sig, men strax efter så reviderade hon vissa delar av tributet. Vem har inte vissa problem på arbetet och speciellt om man har starka åsikter och är en färgstark person 😎?
Citera
2018-02-24, 11:08
Medlem
Fp
Citera
2018-02-24, 11:09
Medlem
Citat:

Ah. Fattar. Sorry.
Citera
2018-02-24, 11:11
Medlem
Citat:
Naturligtvis inte. Dessvärre verkar många tro det, inte minst de som tycker att skolan (framförallt skolan), läkare, soc med flera borde ha förutspått det här. Det är förmodligen lättare att lista när en meteor skulle ha slagit ner på deras hus.
Citera
2018-02-24, 11:15
Bannlyst
Citat:
Håller med, svårt att dra generella slutsatser av ett unikum. Däremot skulle man kunna tänka sig att föreliggande fall är den yttersta toppen på isberget, som vittnar om och avslöjar samhälleliga brister, även om dessa generellt inte får dessa fatala konsekvenser. Dvs om det finns skäl att tro att det finns barn som lider eftersom det finns föräldrar som har en oförmåga att be om hjälp, bör man kanske se över systemen. Samtidigt vet jag att det redan finns en rad olika kontrollmekanismer men det hindrar inte att man ser över dem när något sånt här händer. I alla fall lokalt.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-24 kl. 11:19.
Citera
2018-02-24, 11:18
Medlem
Citat:

Jag vet inte säkert, men jag tänkte så här: om vissa saker hade gjorts annorlunda i Bjärred, så hade det kanske inte behövt gå så långt, situationen hade inte behövt bli så extrem som den blev.

Om vi lär oss exempelvis vilka "kontrollmekanismer" och vilka rutiner som behövs runt en familj i kris, så kan vi kanske hjälpa bättre i framtiden, oavsett om det handlar om barn med ME eller andra sjukdomar - eller om det rör sig om barn som inte kan gå i skolan (oavsett orsak). Det handlar om en generell kunskap och en generell handlingsberedskap. Det är kanske så man får tänka, för vi kan ju ändå aldrig fundera ut i förväg vilka specifika och unika situationer som kan uppstå. Men vi kan höja vår vakenhet generellt. Att generalisera kunskap utifrån fallbeskrivningar är ju ett sätt att lära.
Citera
2018-02-24, 11:20
Medlem
För ett par veckor sedan var det ett norskt tv-program som behandlade unga människor med psykiska diagnoser. De pratade om hur det var att kunna leva öppet med sin diagnos. En ung man sa att det fungerade bra tills han berättade för folk att det var schizofreni han medicinerades för. Han såg ut att må bra i programmet men blev plötsligt påmind över sin situation och började gråta. I Sverige insjuknar mellan 1 500 och 2 000 personer varje år i psykos varav schizofreni är den vanligaste formen. Mellan 30 000 och 40 000 personer behandlas för schizofreni som därmed är nästan lika vanligt som diabetes typ 1 och kronisk ledgångsreumatism. Omkring 40 procent av patienterna i den slutna psykiatriska vården har diagnosen schizofreni och enligt WHO är Schizofreni en av de 20 främsta orsakerna i världen till funktionsnedsättning. Ofattbart när man aldrig tror sig träffat någon som lider av diagnosen. Jag måste ha varit blind.

Att familjeni Bjärred levt med någon typ av vanföreställning tycker jag står klart. Det efterlämnade brevet med en förklaring som ingen kan acceptera, den övertygade tron på hemundervisning, sjuka döttrar som är läraktiga, spelar piano och följer med och handlar. Att två föräldrar gemensamt väljer att döda sina sjuka barn är inte friska tankar. Sammantaget måste detta varit en familj där någon under lång tid varit drabbad av en psykos som överförts till en, kanske alla, i familjen. Folie á deux, som ingår under schizofreni, kan inbegripa fler än två personer och hela familjer kan tom insjukna i samma somatiska, inbillade, sjukdom. Liten masspsykos kanske man ska kalla det? Folie à Deux pågår alltid under en lång tid, patienten/erna kan komma från vilken socioekonomisk bakgrund som helst, vara högpresterande och inneha höga befattningar. Det är alltid en som är drivande och inducerar sin vanföreställning på övriga. Vem av föräldrarna som skulle varit drivande i det här fallet är inte så viktigt när det handlar om en vedertagen sjukdom som den drabbade inte har insikt själv i. Utåt sett är den här typen av personer/familjer extra noga med att upprätthålla en bra fasad men de väljer att avskärma sin familj.

Hur sjuka var föräldrarna? Jag tycker det är intressant att se hur tråden reagerar på min teori om någon typ av schizofreni hos föräldrarna. Det finns säkert fler jobbiga diagnoser än den jag tror på. Om det är tabu att prata om schizofreni även på FB så förstår jag verkligen den unge mannen som började gråta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in