2023-08-21, 19:20
Medlem
HasseBanans avatar
Någon som minns de stentvättade jeansen, som var inne i slutet på 80-talet. Ibland med färgade tyglappar på sidorna. Då tyckte man ju att det var fräscht, numer kan jag tycka det såg rätt osmakligt ut.

Flanellskjortor hade ju var och varannan i början på 90-talet.
Citera
2023-08-21, 22:25
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Var det inte en medlem ur NOISE?

Nej inte Noice
Citera
2023-08-22, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Någon som minns de stentvättade jeansen, som var inne i slutet på 80-talet. Ibland med färgade tyglappar på sidorna. Då tyckte man ju att det var fräscht, numer kan jag tycka det såg rätt osmakligt ut.

Flanellskjortor hade ju var och varannan i början på 90-talet.

Ja ja, självklart. Min blonda lärarinna i tyska hade sådana på sig. Fast inte med några tyglappar. Den här kvinnan kunde även klä sig fint på annat sätt och var alltid snygg när hon skred fram i korridoren precis före lektionen. En annan lärarinna, som var mindre fager, klädde sig i blus med stora axelklaffar. Det ansågs dock just då vara något helt naturligt.

Ja på 90-talet blev det mode att klä sig mer säckigt. Enda fördelen var att kläderna höll ute i terrängen, antar jag. Det sportiga från 80-talet hade försvunnit. Det stiliga också. Kolla på Johnny Logan här. Axelklaffar och allt (fast inte så stora, det fanns värre exempel)

https://www.youtube.com/watch?v=WJy9ZiliwwU

Ja just det. Jag tittar inte på melodifestivalmonstret nuförtiden men jag tittade och lyssnade då, när det inte var ett monster.
Senast redigerad av Fruntimmerskarl 2023-08-22 kl. 09:18.
Citera
2023-08-22, 15:08
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruntimmerskarl
Axelklaffar

Jag tror att du egentligen menar axelvaddar.

Galenskaparna och after shave driver hejdlöst med detta mode i "Pappa jag vill en italienare" ur Stinsen brinner från 1987, som väl också är en drift med Pernilla Wahlgren och hennes dansare i "Picadilly Circus" från melodifestiavlen 1985.
https://www.youtube.com/watch?v=SFvtztEbJ9g
https://www.youtube.com/watch?v=Ehz7PgHiMMo
Citera
2023-08-22, 16:06
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Ja det gjorde det så klart. Det var en del av hela 2000 internetvågen. Men jag skulle ändå säga att slutet av 90 talet till precis början av 2000 talet var den största skillnaden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inte...%80%932017.jpg

Den länken är intressant och en aning överraskande.

Folk som hade dator i hemmet fördubblades mellan 1997-2000 och de som hade internet femdubblades under samma period, från 10% till 51%. Enligt den länken så ökade det med 21% bara från 1999 till år 2000! Cirka en och en halv miljon svenskar som kopplade upp sig under bara ett år.

Det var hem-PC-reformen som gjorde att antalet datorer ökade lavinartat i hemmen i slutet av 90-talet, där folk kunde hyra en dator genom jobbet till en låg kostnad jämfört med vad det kostade att köpa en.

Citat:
Däremot så var utbredningen av bredband betydligt långsammare än vad jag minns det som. 2004 var det fortfarande bara 27% av befolkningen som hade bredband. Jag hade gissat som du på att i princip alla som hade internet hade bredband vid den tidpunkten.

https://web.archive.org/web/20060218...R_TKFT0504.pdf

Det förvånar mig att såpass många fortfarande hade uppringt internet under mitten av 00-talet. Trodde min far var den sista i världen som skaffade ADSL 2003, förutom att jag hade en klasskamrat som bodde så långt ut i obygden att ADSL inte nådde ut dit. Våren 2004 hade 45% uppringt internet och våren 2005 var siffran 30%. Uppringt var 2004 mindre vanligt bland unga personer med 19%.

Att kapa telefonmodem var ett av de tidiga sätten för bedragare att lura folk innan de vände sig till att ge sig på pensionärer med BankID (och det här med telefonnummer som ringer från Afrika osv antar jag är på sätt och vis en kvarleva från det). Modemkapning var en av anledningarna till att man hatar Internet Explorer, då det bara var IE som kunde exploateras. Det är förmodligen också arvet från modemkapning som gör att man än idag associerar porrsidor med virus i datorn.

Citat:
Jag håller helt klart med om dvd och internetcafeer. Det är två av de stora 00-tals symbolerna för mig. Och också något som visar på den skarpa skillnaden mellan 90 tal och 00-tal. Den första personen som jag kände som skaffade dvd gjorde det julen 1999. Runt 2002 så använde folk bara dvd. Det fanns inte på kartan att få en vhs film i julklapp. På 90 talet så lanade ett fåtal quake och doom. 2001-2005 så var lanande, internetcafeer och CS en folkrörelse

Internetkaféer och LAN hörde redan till 90-talet, men fanns på 00-talet också och dog ut därefter (i alla fall internetkaféer, LAN förekommer väl fortfarande).
Citera
2023-08-22, 16:40
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Internetkaféer och LAN hörde redan till 90-talet, men fanns på 00-talet också och dog ut därefter (i alla fall internetkaféer, LAN förekommer väl fortfarande).
Jag tror att det kan finnas till viss del fortfarande.
Var inne i en biljardhall för ett par år sen, och såg då ett stort rum fyllt med datorer och ungdomar som spelade på dem. Misstänker att det spelas Fortnite och GTA online och liknande för de som kanske inte har datorer eller saknar kapaciteten för att spela hemma, som går till såna ställen och lirar.
Citera
2023-08-25, 17:36
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Intressant inlägg. Jag hade inbillat mig att 70 talet hade försvunnit ett par år tidigare än 1984, men vad vet jag. Om man jämför med de andra årtionden så tycker att 80 talet verkar ha försvunnit runt 1991 med grungen och den ekonomiska krisen. Och 90-talet tog slut direkt med milleniumskiftet när internet samtidigt blommade fullt ut med bredband, Lunarstorm och msn runt omkring där.

En annan skillnad mellan 1984 och 1989: 1984 hette Åhléns fortfarande Tempo. Det bytte namn till Åhléns 1985.
Citera
2023-08-29, 22:55
Medlem
Det som händer nu i samhället är ingenting nytt, såhär var det redan på
1980-talet, i den förorten jag kommer ifrån. Det är bara det att nu händer
det i större skala.

I den förorten jag kommer ifrån rådde Djungelns lag, inte gatans lag på 1980-talet.
Gatans lag är när man går omkring och hänger folk i lyktstolpar till höger och vänster.

Djungelns lag, som råder nu, när man går på stan. Var något som var kutym i 1980-
och 1990-talets förorter. Skillnaden mot nu är att det hela var isolerat till
enstaka förorter i Sverige på den tiden.
Men nu är det omvända roller. Rika isolerar sig typ i enstaka "Gated communities",
medans Djungelns lag råder i hela städer i Sverige, i dagsläget.

Makten försöker genom skrämseltaktik och annat råda bot på Djungelns lag.

Men det går inte. När man vill ha Djungel så får man Djungel.
Djungelns lag i sig är inte så farlig, det handlar bara om lite mer oordning.
Gängen tar över, lite i taget, verkar det som.

Vad ska man göra åt det. Inte så mycket utan bara åka med.
Även om dom värsta avarterna bör stävjas.

Concrete Djungle:
https://www.youtube.com/watch?v=KZ8beg31zyQ
https://www.youtube.com/watch?v=m_eYoGMCZqU
https://www.youtube.com/watch?v=KN3IemyqJJw

Eller har jag fel?
Senast redigerad av pk2 2023-08-29 kl. 23:32.
Citera
2023-08-30, 05:04
Bannlyst
Obs! Stormarknad var bättre än dagens ICA Maxi. Bland annat saknar ICA Maxi egen restaurang och att gå bara för att kolla på saker annat än mat är långt tråkigare på ICA Maxi än det var på Obs! Stormarknad. Ta bara sådant som djuraffär med akvariefiskar och kanske en fågelspindel. Sånt coolt hittar du inte på ICA.

Det var bättre förr. Tekniken var roligare också, hemelektroniken.
Citera
2023-08-30, 06:52
Medlem
Naturligtvis ska ren kriminalitet beivras, jag menar inget annat.

Men fan vad stökigt det var på stan i går. Inget bråk eller nåt,
bara allmänt jävla förfall. Det var rena "skid row".

Annars är jag bara en betraktare av ett samhälle i förändring.

Men så jävligt var det inte på 1980-talet som nu.
Citera
2023-08-30, 10:01
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruntimmerskarl
Det var bättre förr. Tekniken var roligare också, hemelektroniken.

Hemelektroniken var definitivt roligare och intressantare, kanske inte bättre men roligare. Knappar, displayer, analoga mätare, lysdioder och mekanik. Som barn och ung på den tiden lärde man sig också blixtsnabbt hur allting fungerade. Vilken knapp som gör vad och i vilken ordning de ska tryckas på för att t.ex. spela in Tracks från P3 på ett kromband med Dolby B brusreducering. Eller hur man, liggande på golvet nedanför tv:n (vår VHS-video kunde inte programmeras från fjärren...), snabbt och enkelt knappar sig igenom en sekvens av kanal, datum, starttid, och stopptid åt föräldrarna så att de i efterhand kan se fredagsunderhållningen trots att man var bortbjuden till Olssons.

Och inte var det någon mjukvara som behövde uppdateras, inga abonnemangstjänster och inget UI som ändrade utseende en gång i halvåret.
Citera
2023-08-30, 11:00
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust

Det är lätt att glömma, men den stora internetboomen kom egentligen först en bit in på 00-talet
Slutet på 90-talet var mest det allra första stadiet, men jobb-pc, upppringt internet via telefon och så.

De första bredbanden i början av 00-talet var fortfarande adsl.

Internet i mobilen och sk "smarphones" växte fram explosivt först efter 2005-2006 folk hade inte tillgång till det hela tiden förrän från efter det. Om man inte räknar med WAP.

Så jag skulle nog säga att internetcafeernas höjdpunkt var i början av 00-talet också.
Senast redigerad av st33r 2023-08-30 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in