2023-08-19, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Precis. Jag minns själv den ofta hotfulla stämning som kunde råda ute på stan under 80-talet och början av 90-talet. Det fanns liksom alltid ett latent hot om våld i luften. Obehagligt och som liten kille var man ofta skraj för att röra sig nere i centrum en sen helgkväll.

Jag undrar vad detta oprovocerade och ofta etniskt svenska gatuvåld egentligen berodde på. Nu förekommer det ju i stort sett inte alls. Inte ens blattar driver runt på stan idag och slår ner folk oprovocerat. Ja, jag vet att ungdomar kanske var mer uttråkade på den tiden och att det inte fanns internet och smartphones... men ändå. Det förklarar inte hela fenomenet, anser jag.

Ha ha, just det där med ciggen är en klassiker. Finns det inte en scen i Stockholmsnatt där Paolo Roberto går fram till en kille på stan och börjar jiddra:

– Haru cigg?
– Nää...
– Vad fan snackaru om, klart du har cigg!

Nåt i den stilen. Eller minns jag fel?

Det där med ciggen är från Stockholmsnatt. Första slagsmålet. Några i nitade jackor som drar en nitlott och blir nitade!

Efter det blir Paulo hemskjutsad av polisen.
Citera
2023-08-19, 21:25
Medlem
Tänkte bara säga det att jag har själv tre poliser i nära släkt.

Och jag förstår att dom inte har ett lätt jobb.

Svensk polis tillhör ändå en av världens bästa.
Dom är faktiskt jävligt duktiga.
Citera
2023-08-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Tänkte bara säga det att jag har själv tre poliser i nära släkt.

Och jag förstår att dom inte har ett lätt jobb.

Svensk polis tillhör ändå en av världens bästa.
Dom är faktiskt jävligt duktiga.

Det skämtet hade kanske gått hem på 80-talet men idag känns det väldigt opassande och rent av obehagligt.
Citera
2023-08-19, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Det skämtet hade kanske gått hem på 80-talet men idag känns det väldigt opassande och rent av obehagligt.

Alltså, jag är inte ute efter att jävlas med någon.

Utan jag menar verkligen att svensk polis ÄR bra.

Ok, kraven till att komma in på polisskolan kanske har sänkts.

Men jag tycker ändå att dom syns mycket mer idag, än bara
för några år sedan.
Citera
2023-08-20, 02:12
Medlem
Citat:

för några år sedan.

Jodå jag förstod mycket väl att du menade blodigt allvar och det är ju det som är så hemskt. Fy fan alltså.
Citera
2023-08-20, 09:46
Medlem
Citat:

för några år sedan.

Att dom syns mer gör ju ingen större skillnad så länge inkompetensen och den dåliga ledningen kvarstår.

Svensk polis är feminiserad, saknar auktoritet och kan, likt politikerna, inte hantera den nya mångkulturella verkligheten.
Citera
2023-08-20, 18:38
Medlem
OK, då avslutar jag diskussionen om poliser, för min del.

Och går tillbaka till trevligare saker som hände på 1980-talet.

Jag tror att det var år 1980 som dom byggde en fritidsgård i området
jag bodde i då.

Det var ju jättekul.
Man kunde spela pingis, innebandy och biljard.
Det fanns även möjligheter att lära sig att dreja.

Det fanns ett musikrum som man kunde låna, där det fanns en rejäl
HIFI-anläggning, och spela den senaste musiken på den tiden.

Men det som jag tyckte var roligast, det var när fritidsgården på
somrarna ordnade sådana där natturneringar i innebandy och fotboll.
Man spelade innebandy hela natten och hade det bra.

Sen kommer jag ihåg att då när svensk television visade
Western-serien "Familjen Macahan", så hade dom ordnat så
att fritidsgården fick besök av en riktig Navajo indian från USA.

Där gick Navajo indianen omkring med en sådan där
riktig fjäderhuvudbonad. Det såg ganska märkligt ut.

Det var en härlig tid 1980-talet.
Citera
2023-08-20, 18:56
Medlem
Ja, vi hade vårat invandrarghetto, som är det fortfarande idag. Dom höll och håller sig där. Ställde man bilen i närheten så var den uppbränd morgonen efter. Var ett säkert försäkringstrick.

Ingen snackade dock om att dra härifrån. Var det ett mord så var det flera sidor och mittuppslag i papperstidningen.

Ville man ha internet surfade man i en "svindlande" hastighet. Ringde någon så bröts uppkopplingen.

Invandringen var mest juggar som jobbade.

Skinnskallar sparkades med invandrargängen.

Kommer ihåg videobutiken där man fick hyra sina VHS för ett visst antal dygn. Spolade du inte tillbaka bandet fick du pröjsa en straffavgift. När TV4 kom så fick vi äntligen mer än två tv-kanaler, (bodde på vischan).

Fanns en del skumma barnprogram såhär i backspegeln med väldigt vänsterdrivna inslag. Sossarna regerade och ifrågasattes typ inte. Det var blont och blåögt. Blev det bråk så var det oftast fyllskallar som skulle slåss. Kniven åkte väl fram ibland men mest slogs man tills någon sänktes. Sedan var det bra.

Nä, några vuxna i förskoleklass var det inget tal om. Vi hade dock en kille med downs i grundskolan som var skitrolig men samtidigt jobbig. Honom glömmer jag aldrig. En sann karaktär.

Var det en unge som var spattig sa man damp-barn. Att vara ett cp-barn var en återkommande kommentar om man inte gillade någon eller som betedde sig udda.

Sverige var mer homogent men samtidigt mer instängt. Folk jobbade och skötte sig. Vart du arbetslös fick du 80% av lönen utan tidsgräns.

Kommer ihåg alla original från min lilla skitort, riktiga stjärnor. Dom flesta är döa nu och återväxten är tunn.

Det är ju svårt att ge ett objektivt perspektiv från en tid när man var ungdom. Men Sverige och svenskarna har förändrats, det råder det inget tvivel om. Om det är bättre eller sämre vet jag ej. Bara annorlunda.
Senast redigerad av villnihaflum 2023-08-20 kl. 19:00.
Citera
2023-08-21, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Ja, vi hade vårat invandrarghetto, som är det fortfarande idag. Dom höll och håller sig där. Ställde man bilen i närheten så var den uppbränd morgonen efter. Var ett säkert försäkringstrick.

Ingen snackade dock om att dra härifrån. Var det ett mord så var det flera sidor och mittuppslag i papperstidningen.

Ville man ha internet surfade man i en "svindlande" hastighet. Ringde någon så bröts uppkopplingen.

Invandringen var mest juggar som jobbade.

Skinnskallar sparkades med invandrargängen.

Kommer ihåg videobutiken där man fick hyra sina VHS för ett visst antal dygn. Spolade du inte tillbaka bandet fick du pröjsa en straffavgift. När TV4 kom så fick vi äntligen mer än två tv-kanaler, (bodde på vischan).

Fanns en del skumma barnprogram såhär i backspegeln med väldigt vänsterdrivna inslag. Sossarna regerade och ifrågasattes typ inte. Det var blont och blåögt. Blev det bråk så var det oftast fyllskallar som skulle slåss. Kniven åkte väl fram ibland men mest slogs man tills någon sänktes. Sedan var det bra.

Nä, några vuxna i förskoleklass var det inget tal om. Vi hade dock en kille med downs i grundskolan som var skitrolig men samtidigt jobbig. Honom glömmer jag aldrig. En sann karaktär.

Var det en unge som var spattig sa man damp-barn. Att vara ett cp-barn var en återkommande kommentar om man inte gillade någon eller som betedde sig udda.

Sverige var mer homogent men samtidigt mer instängt. Folk jobbade och skötte sig. Vart du arbetslös fick du 80% av lönen utan tidsgräns.

Kommer ihåg alla original från min lilla skitort, riktiga stjärnor. Dom flesta är döa nu och återväxten är tunn.

Det är ju svårt att ge ett objektivt perspektiv från en tid när man var ungdom. Men Sverige och svenskarna har förändrats, det råder det inget tvivel om. Om det är bättre eller sämre vet jag ej. Bara annorlunda.

Varför skriver ni boomers så här?
Citera
2023-08-21, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Varför skriver ni boomers så här?

Ingen aning, men vissa inlägg är riktigt underhållande. Tror vissa har fastnat helt i 80-talet, då de har noll koll på hur samhället förändrats, men det blir väl så när man sitter i sin Svensson-bubbla i ett helvitt villaområde någonstans.
Citera
2023-08-21, 16:33
Bannlyst
De flesta unga i skolan klädde sig ofta i vitt, vita jeans och vita tubsockor. Stora glasögon. Ganska glatt var det, 1983-90 var det ju rejäl högkonjunktur som hjälpte till och ändå var 1980-82 inte farligt. Det var ju starka Sverige det här där Dagens Nyheter med alla delar var skitstor till formatet så att det alltid var ont om plats på frukostbordet.
Citera
2023-08-21, 18:16
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Angående "Stockholmsnatt" Så stämmer det med cigg scenen, det går fram till en punkare som för övrigt var en av medlemmarna i Teddybears STHLM senare, och så blir det tjafs för att han bara har en cigg kvar
Var det inte en medlem ur NOISE?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in