2023-08-30, 11:35
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
De första bredbanden i början av 00-talet var fortfarande adsl.

Själv satt jag fast med ADSL långt in i mitten av 10-talet. Både hemma och på jobbet.

Jag har säkert nämnt det tidigare, antingen i denna tråden eller någon annan, att en bra bit in i mitten av 00-talet så hade jag fortfarande jämnåriga kompisar (dvs i 25-årsåldern) som satt med uppringt internet via modem, fastän de kunde få ADSL. "Nä, men vi surfar så lite" var argumentet. Ja tro fan det, er uppkoppling är ju helt värdelös. Kommer ihåg att vi skulle titta på nåt kort youtubeklipp eller liknande en gång. Kan det ha tagit en halvtimme innan bilden började röra på sig?
Citera
2023-08-30, 12:20
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Det är lätt att glömma, men den stora internetboomen kom egentligen först en bit in på 00-talet
Slutet på 90-talet var mest det allra första stadiet, men jobb-pc, upppringt internet via telefon och så.

Meningen med internetkaféerna och datorer på bibliotek var ju just att människor som inte hade dator hemma (vilket på 90-talet var de flesta) skulle få en möjlighet att använda internet eller snabbare internet än det slöa uppringda som de hade där hemma. När de bärbara 3G-modemen kom omkring 2005 så försvann ju ett av de stora syftena med internetkaféerna (att använda nätet när man var bortrest). Även om det fanns ett annat syfte med dem också vilket var den sociala biten. I min tonår så gick vi till internetkaféer i början av 00-talet, fastän vi hade egna datorer och bredband hemma eftersom det var ett sätt att umgås när vi lirade.

Citat:
De första bredbanden i början av 00-talet var fortfarande adsl.

När ADSL kom var det spektakulärt snabbt. Den långsammaste ADSL-lösningen var 0.25Mbit/s och dubbelt så snabb som ISDN. 0.5Mbit/s var över tio gånger så snabbt som ett 56K-modem (55KB/s gentemot 5KB/s).

Citat:
Internet i mobilen och sk "smarphones" växte fram explosivt först efter 2005-2006 folk hade inte tillgång till det hela tiden förrän från efter det. Om man inte räknar med WAP.

De flesta började nog inte använda smartphones för internet förrän typ 2012-2013.

Citat:
Så jag skulle nog säga att internetcafeernas höjdpunkt var i början av 00-talet också.

Ja, de var en höjdpunkt på den tiden, då vi som jag nämnde ovan hängde där. Men det var nog betydligt fler som hängde på dem under 90-talet. De skulle iofs lika gärna kunna existera idag och göra en comeback för folk som inte har riktigt internet där hemma, då man med mobilt bredband och även Starlink brukar få rätt kass ping i onlinespel gentemot fiber. Men jag misstänker att svenska ungdomar inte skulle vilja gå dit för alla ortenkidz som var där.
Senast redigerad av Pust 2023-08-30 kl. 12:30.
Citera
2023-08-30, 12:23
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Själv satt jag fast med ADSL långt in i mitten av 10-talet. Både hemma och på jobbet.

Jag har säkert nämnt det tidigare, antingen i denna tråden eller någon annan, att en bra bit in i mitten av 00-talet så hade jag fortfarande jämnåriga kompisar (dvs i 25-årsåldern) som satt med uppringt internet via modem, fastän de kunde få ADSL. "Nä, men vi surfar så lite" var argumentet. Ja tro fan det, er uppkoppling är ju helt värdelös. Kommer ihåg att vi skulle titta på nåt kort youtubeklipp eller liknande en gång. Kan det ha tagit en halvtimme innan bilden började röra på sig?

Jag har alltid tyckt att de verkade ha lite väl snabbt internet i South Park-filmen från 1999 (man hör en uppringd ton från ett 14.4K-modem i bakgrunden).

Cartmans Mom and the internet.
https://www.youtube.com/watch?v=IiNYmiM0Nfw
Citera
2023-08-30, 13:22
Bannlyst
Citat:
Hemelektroniken var definitivt roligare och intressantare, kanske inte bättre men roligare. Knappar, displayer, analoga mätare, lysdioder och mekanik. Som barn och ung på den tiden lärde man sig också blixtsnabbt hur allting fungerade. Vilken knapp som gör vad och i vilken ordning de ska tryckas på för att t.ex. spela in Tracks från P3 på ett kromband med Dolby B brusreducering. Eller hur man, liggande på golvet nedanför tv:n (vår VHS-video kunde inte programmeras från fjärren...), snabbt och enkelt knappar sig igenom en sekvens av kanal, datum, starttid, och stopptid åt föräldrarna så att de i efterhand kan se fredagsunderhållningen trots att man var bortbjuden till Olssons.

Och inte var det någon mjukvara som behövde uppdateras, inga abonnemangstjänster och inget UI som ändrade utseende en gång i halvåret.

Japp! Självklart inte bättre utan istället såklart primitiv jämfört med dagens teknik men Game&Watch och Vectrex och ZX spectrum var otroligt mycket mer charmigare och roligare än dagens telefoner och skit som man surfar porr på och betalar räkningar med.

Kunde finnas stora d-a arkadhallar också. Undrar när Gröna Lund lade ned sin (har kollat, den fanns kvar 2009 men försvann därefter)

Nä fy fan. Idag är det mörker. Promenerar jag på Mall Of Scandinavia är det inget roligt alls trots att det är stort och snyggt.
Senast redigerad av Fruntimmerskarl 2023-08-30 kl. 14:08.
Citera
2023-08-31, 01:25
Medlem
st33rs avatar
Citat:

Jag minns folk som var en generation äldre då nätet kom, kanske 30-35, som rätt länge hade inställningen "pyttsan.. det däringa internätt. Inte behöver jag det. varför man sitta där och SURFA? Nä det där är inget för mig"
Citera
2023-08-31, 01:44
Medlem
FattyMcCools avatar
Var fan så mycket bättre då än nu i alla fall. Jämför man 80-talet med hur det är nu så har sverige verkligen gått ner sig. Lite som att jämföra Nirvana med ett nedgånget gangsterghetto. Nånstans runt -00 så slogs sista spiken in i kistan.
Citera
2023-08-31, 16:38
Medlem
st33rs avatar
Folk som dyker in i tråden med nån slentrianmässig grund tolkning i stil med "då idyll- nu invandrarghettohelveteskaos" känns inte så spännande att läsa. Lite enkelspårigt.
Citera
2023-08-31, 17:44
Medlem
Citat:
Jag minns folk som var en generation äldre då nätet kom, kanske 30-35, som rätt länge hade inställningen "pyttsan.. det däringa internätt. Inte behöver jag det. varför man sitta där och SURFA? Nä det där är inget för mig"

Avundas dessa och tror själv att jag hade klarat mig bättre utan internet om jag varit i 30-årsåldern när ADSL kom. Betala räkningar, beställa saker och läsa lite mail hade man nog gjort, men det hade sammanlagt inte behövt ta mer än någon timme per dag i anspråk.
Citera
2023-08-31, 18:08
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Hur var det att leva på 80- och 90 talen?

Fick själv aldrig uppleva dessa årtal, men kommer på mig själv med att drömma mig "tillbaka" till denna tid då jag upplever dessa epoker som så extremt mycket bättre än nutiden. Upplever nästan att dessa årtionden framstår som "magiska" i jämförelse med dagens värld.

Förnekar inte att jag hellre hade velat vara född så att jag "timade in" dessa tider. Att ha varit född på 60-70-talen hade varit perfekt, och varit ung under 80-90-talen. Förstår om det låter konstigt, men så är det.

Ni som var med, hur var dessa årtionden? Var massinvandringen och mångkulturen lika hemsk som idag? Matades man med feminismskit och vänsterpropaganda genom allt ifrån TV-nyheterna till cornflakespaketen? Gick det några 30-åriga muslimska män i er förskoleklass? Oroade man sig någonsin för att man ska behöva emigrera en dag?

Är mina känslor till det förgångna rationella? Söker alltså perspektiv från någon som var "ung"/"vuxen" på 80-90-talen och kan jämföra?

(Edit: lånat ett konto, för det fall att någon som "känner" denna användare läser tråden.)

Skojar du? Jag har sagt detta flera gånger 80-talet var tufft för en vanlig löntagare men ganska bra musik.
90 Talet det var då jag fick mina barn och gifte mig. Musiken var ännu bättre men inte lika bra som på 1998 -2009 tiden. Rent allmänt 2000 talet bra år och positivt . Mycket bättre än efter 2010 på alla sätt. Jag tror att många blev superrika efter 2010 och dom fattiga blev fattigare.
Det känns som att fler klagar 2020 och kämpar mer än någonsin?
Senast redigerad av llars67 2023-08-31 kl. 18:15.
Citera
2023-08-31, 18:23
När det gäller teknik; Jag köpte en PC via jobbet 1995 . Jag var livrädd för den och använde den inte.
Jag tror att internminnet Ram var 215 och hårddisken var 30GB detta var 1997.

Jag fattade inte Pc och allt den kunde bidra med för en 2002 när jag började använda datorn för kontaktannonser via SPRAY chat och Poker sidor.
2003 så var jag en super användare av Svenska Piratebay så jävla coolt!!!
Citera
2023-08-31, 18:24
Min nya dator hade 512 i ram och 60 i minne. 2004
Citera
2023-08-31, 18:32
I dag är min dator sjukt snabb 34 gb DDR4 med en I5 13400 processor och Windows 11
Den är billig om man jämför att 1995 kostade en potent dator 13 000 kronor.
Jag kör fortande med PC jag är 58 år. 2020 och framtiden ser mörk ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in