Citat:
Ursprungligen postat av
st33r
Det är lätt att glömma, men den stora internetboomen kom egentligen först en bit in på 00-talet
Slutet på 90-talet var mest det allra första stadiet, men jobb-pc, upppringt internet via telefon och så.
Meningen med internetkaféerna och datorer på bibliotek var ju just att människor som inte hade dator hemma (vilket på 90-talet var de flesta) skulle få en möjlighet att använda internet eller snabbare internet än det slöa uppringda som de hade där hemma. När de bärbara 3G-modemen kom omkring 2005 så försvann ju ett av de stora syftena med internetkaféerna (att använda nätet när man var bortrest). Även om det fanns ett annat syfte med dem också vilket var den sociala biten. I min tonår så gick vi till internetkaféer i början av 00-talet, fastän vi hade egna datorer och bredband hemma eftersom det var ett sätt att umgås när vi lirade.
Citat:
Ursprungligen postat av
st33r
De första bredbanden i början av 00-talet var fortfarande adsl.
När ADSL kom var det spektakulärt snabbt. Den långsammaste ADSL-lösningen var 0.25Mbit/s och dubbelt så snabb som ISDN. 0.5Mbit/s var över tio gånger så snabbt som ett 56K-modem (55KB/s gentemot 5KB/s).
Citat:
Ursprungligen postat av
st33r
Internet i mobilen och sk "smarphones" växte fram explosivt först efter 2005-2006 folk hade inte tillgång till det hela tiden förrän från efter det. Om man inte räknar med WAP.
De flesta började nog inte använda smartphones för internet förrän typ 2012-2013.
Citat:
Ursprungligen postat av
st33r
Så jag skulle nog säga att internetcafeernas höjdpunkt var i början av 00-talet också.
Ja, de var en höjdpunkt på den tiden, då vi som jag nämnde ovan hängde där. Men det var nog betydligt fler som hängde på dem under 90-talet. De skulle iofs lika gärna kunna existera idag och göra en comeback för folk som inte har riktigt internet där hemma, då man med mobilt bredband och även Starlink brukar få rätt kass ping i onlinespel gentemot fiber. Men jag misstänker att svenska ungdomar inte skulle vilja gå dit för alla ortenkidz som var där.