Citat:
Ursprungligen postat av
Batuta
Reinfeldt gick ut 2011 och påstod felaktigt att Assange var åtalad, och kritiserade Assanges advokater.
Bildt har avfärdat Assange, då han "lever i en värld av vänsterkonspirationer", alltså närmast en sjukdomsförklaring ( men det handlade inte direkt om skuldfrågan i rättsfallet ).
Göran Hägglund svarade för det grövsta angreppet på Assange:
https://www.expressen.se/nyheter/hag...assange-fegis/
Uttalandena får ses i samband med att det samtidigt pågick en massiv kampanj i svensk media för att smutskasta Assange.
Praxis är såvitt jag förstår, att statsråd inte ska uttala sig gällande pågående rättsfall.
Tack för sammanställningen, Batuta!
Jag uppfattar det hela som att ministrarnas ilska är kopplad till att Assange vägrade infinna sig till förhör - "en värld av vänsterkonspirationer" syftade väl på att han trodde att Sverige skulle lämna ut honom till USA, och rentav att hela anklagelsen om våldtäkt skulle vara regisserad för att sätta dit en misshaglig person? Att kvinnorna skulle vara köpta av CIA, osv. Det
var en ytterst vänsterkonspirativ idé, som fick en del spridning i den vevan.
Att påstå att han blivit åtalad är en blunder, men inte riktigt samma sak som att påstå att han är skyldig.
"Om han gjort det är han ett kräk" och liknande - det är på gränsen och olämpligt, men fortfarande kopplat till en situation då Assange vägrade infinna sig till förhör. Och det är inget tydligt uttalande om hans skuld.
ABK:s uttalande är värre, en minister bör inte uttala sig om en persons skuld, då denne inte ens är åtalad för ett brott. Så impulsiv får ett statsråd inte vara.
Jag tror nu inte att hon kommer att bli åtalad för förtal, så hela diskussionen är väl på gränsen till att vara OT.