Senast redigerad av AnybodyOutThere 2017-12-21 kl. 23:19.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2017-12-21 kl. 23:19.
)? För mig låter det lite som att hon redan håller på och utför oralsex på honom, sen tar han tag i henne och gör det hårdare än hon hade förväntat sig. Normalt är det ju tjejen som bestämmer takten vid fellatio, så om han hoppar in där med nått järngrepp för att få upp tempot och djupet så kan man förstå att hon får panik. Så ja, det Kimbo skriver om "oralsex som spårar ur" låter som en möjlighet för mig. Oacceptabelt kanske, men om det är våldtäkt är nog mer tveksamt.
Ju färre motspelare Akademien har i det egna landet och ju mer betydande Nobelpriset i litteratur blir, desto större blir Akademiens makt över svensk litteratur. Akademien tycks ha utvecklats till den anspråksfulla svenska litteraturens centralkommitté: över 50 priser per år, minst 25 miljoner kronor i prispengar, tillräckligt mycket för att bli härskare över en liten värld. Om Arnault trodde sig kunna agera som portvakt åt Akademien, om han kunde lova framgång och hota med att kunna förstöra karriärer, så berodde hans möjligheter på Akademiens växande makt, i avsaknaden av motspelare, liksom på dess tilltagande privata karaktär. Det känns därför opassande att kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) använder skandalen enbart för att peka på det egna ”äcklet”. Hon, om någon, kunde göra något för att motverka Akademiens förvandling till en centralkommitté, till exempel genom att främja eller till och med skapa offentliga institutioner som motspelare till Akademien.https://www.svd.se/svenska-akademien...ark-motspelare
Att på ett emotionellt uppspelt manér gå på om att hon känner ett "äckel" inför JCAs agerande (eller vad hon nu sa exakt) är förhållandevis enkelt; svårare och viktigare hade varit att direkt börja ställa de tunga frågorna angående hur SA kunnat tillåta honom att få en sådan makt, och hur rättvist och transparent utdelningen av Akademiens alla stipendier handhafts.
)? För mig låter det lite som att hon redan håller på och utför oralsex på honom, sen tar han tag i henne och gör det hårdare än hon hade förväntat sig. Normalt är det ju tjejen som bestämmer takten vid fellatio, så om han hoppar in där med nått järngrepp för att få upp tempot och djupet så kan man förstå att hon får panik. Så ja, det Kimbo skriver om "oralsex som spårar ur" låter som en möjlighet för mig. Oacceptabelt kanske, men om det är våldtäkt är nog mer tveksamt.
. Huruvida jag är hans typ eller inte - återlämnar jag åt din fantasi. Svenska Akademien uppfinner inte hjulet igen utan deras metod utgår ifrån dagens kursplan i grundskolan.Alltså, att utifrån den informationen säga att de inte uppfinner hjulet igen torde vara en rejäl underdrift. No shit att man måste fokusera på "uttal". Och lära sig ord. Och att läsa. I grunden är det egentligen ingen särskild komplicerad process att lära sig och lära ut språk, det bara tar tid. Så jag är rätt skeptisk angående SAs möjligheter att komma med något verkligt nyskapande här. Dessutom är konceptet med "ordkort" -- flashcards -- i många avseenden föråldrat, då det ofta är bättre att lära sig orden i en specifik kontext. Vad som ska vara nyskapande i detta skulle jag i sådant fall vara väldigt nyfiken att läsa mer om. Det man läser i den artikeln är ju snarast hur språkundervisning ser ut överallt, mer eller mindre.
– Vi bryter ner de nuvarande målen i delmål för att göra en så tydlig kursplan som möjligt anpassad till de nyanlända, säger Tomas Riad.
Och han drar ett exempel på hur det kan vara lätt att mäta hur det går för eleverna.
– För att hänga med på gymnasiet måste man kunna minst 12.000 svenska ord så vi använder ”ordkort”.
Säg att eleverna ska plugga in hundra kort i veckan. Vi kör prov på fredagar. Och de som gjort läxan kan efter tio veckor ett tusen nya ord.
Ordförråd, litteratur och uttal
Det är känt sedan tidigare att om man har ett stort ordförråd klarar man sig bättre i skolan. Dessutom vill Svenska Akademien också trycka på att en djup läsupplevelse verkligen skyndar på svenskinlärningen.
De vill inte plocka ut någon särskild svensk författare, men när eleverna läste diktaren Gustaf Fröding blev de känslomässigt berörda och det blev en bra läsupplevelse.
Tomas Riad vill också lyfta fram uttal som en viktig del i undervisningsmetoden.
– Det är viktigt att arbeta med uttal tidigt för att det ska bli så bra som möjligt. Börjar man säga fel i början är det lätt att det hänger med.
. Huruvida jag är hans typ eller inte - återlämnar jag åt din fantasi. Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106