2017-12-21, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Lugna ner dig lite. Tror ingen i tråden försvarar våldtäkt eller liknande. Kimbo är väl dessutom en hon.

Den berättelse kvinnan ger låter förvisso synnerligen brutal, men det bör också noteras att mycket förblir osagt, eller icke-preciserat. "Jag minns att han plötsligt tog tag i min nacke." -- när sker tex detta? Har en sexualakt redan initierats då, eller kommer det helt out of the blue (get it? )? För mig låter det lite som att hon redan håller på och utför oralsex på honom, sen tar han tag i henne och gör det hårdare än hon hade förväntat sig. Normalt är det ju tjejen som bestämmer takten vid fellatio, så om han hoppar in där med nått järngrepp för att få upp tempot och djupet så kan man förstå att hon får panik. Så ja, det Kimbo skriver om "oralsex som spårar ur" låter som en möjlighet för mig. Oacceptabelt kanske, men om det är våldtäkt är nog mer tveksamt.

Stryptag ser jag nog som värre, då det tyder på en vilja att skada eller döda. Men allt beror på detaljer. Artikeln i DN är ju av nödvändighet förhållandevis kort. Man skulle egentligen behöva ha varje vittnesmål skildrat in i minsta detalj för att kunna göra sig en riktigt bra bild av det hela.

(Samma med när hon började kräkas och han puttade iväg henne så spyan inte skulle komma på sängen. Allt beror på detaljerna. Gjorde han det hårt, föraktfullt? Putain de merde! spy på golvet istället! Eller var det snarare en spontanreaktion, som rent av kan vara förståelig? Det är trots allt bättre att ha spya på golvet än på sängen.)
Vad är det du egentligen påstår? Att köra ned kuken i någons hals men? Att ta strypgrepp på någon men? Har vi inte passerat den tiden där vi inte har några men? Varför slås jag av tanken på att du kan vara en av våldtäktsmännen från Östermalm? För att...men?
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2017-12-21 kl. 23:19.
Citera
2017-12-22, 00:02
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja detta är ren kremlologi. Vi vet knappt någonting av vad som pågår i detta slutna sällskap och får försöka tyda de få tecken som finns. Lika spännande som det var för kremlologerna när det begav sig att se vilka som radade upp sig på Röda torget på första maj, lika viktigt blir det nu att se vilka stolar som gapar tomma. Har herr Englund redan förlorat maktstriden eller var det bara Uppsala-pendeln som strulade?

Ja, Englunds frånvaro var högeligen anmärkningsvärd. Det hade jag inte förväntat mig. På Nobelfesten var han väl? (Engdahl var där.) Svårt att tolka vad tusan det ska betyda.

Kan det rent av vara som en försonande gest mot KF? För att han snackat skit om henne? Låter osannolikt. Som du säger, kanske var det pendeln som strulade.

Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Jag vidhåller att kulturministern inte borde ha uttryckt sig på det sättet. Det har ingenting att göra med att "dalta" med JCA att göra.
Det hör till bananrepubliker att ministrar fäller den typen av kategoriska och affekterade uttalanden. I demokratier med rättssäkerhet uttrycker sig ministrar betydligt mer försiktigt.

Jag har själv svårt att bry mig så mycket om vad Disney-Alice säger och gör då jag inte mäktar med att ta henne seriöst. En något annorlunda infallsvinkel på saken erbjuder dock tysken Thomas Steinfeld i SvD, i en artikel jag inte tror blivit refererad här än:
Ju färre motspelare Akademien har i det egna landet och ju mer betydande Nobelpriset i litteratur blir, desto större blir Akademiens makt över svensk litteratur. Akademien tycks ha utvecklats till den anspråksfulla svenska litteraturens centralkommitté: över 50 priser per år, minst 25 miljoner kronor i prispengar, tillräckligt mycket för att bli härskare över en liten värld. Om Arnault trodde sig kunna agera som portvakt åt Akademien, om han kunde lova framgång och hota med att kunna förstöra karriärer, så berodde hans möjligheter på Akademiens växande makt, i avsaknaden av motspelare, liksom på dess tilltagande privata karaktär. Det känns därför opassande att kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) använder skandalen enbart för att peka på det egna ”äcklet”. Hon, om någon, kunde göra något för att motverka Akademiens förvandling till en centralkommitté, till exempel genom att främja eller till och med skapa offentliga institutioner som motspelare till Akademien.
https://www.svd.se/svenska-akademien...ark-motspelare

Jag håller till stor del med, förutom kanske vad gäller sista meningen. Att skapa reella "motspelare" tror jag trots allt inte är så enkelt, ens för ABK. Men: i mitt tycke har kulturministerns reaktion varit alldeles för emotionell, och för uteslutande fokuserad på hela den sexuella #metoo-biten. Hon har väl inte sagt något alls om SA som sådan? Att på ett emotionellt uppspelt manér gå på om att hon känner ett "äckel" inför JCAs agerande (eller vad hon nu sa exakt) är förhållandevis enkelt; svårare och viktigare hade varit att direkt börja ställa de tunga frågorna angående hur SA kunnat tillåta honom att få en sådan makt, och hur rättvist och transparent utdelningen av Akademiens alla stipendier handhafts.

Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Jag har haft förtroliga samtal med en del människor.

Mycket intressant att läsa.
Senast redigerad av fryskyl 2017-12-22 kl. 00:05.
Citera
2017-12-22, 00:03
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Bjuder han personer han inte kommer att ha nytta av också? Bjuder han hög som låg? Vill han vara i centrum, håller han hov eller är han diskret?

Ja, det gör han. Vad är hög och låg? Jag stod där på Forum för första gång i slutet av 80-talet, ung, snygg, ensam, ganska vilsen i Stockholm efter några års utlandsstudier. Vad hade han för nytta av mig? Men han såg mig och han välkomnade mig. Det var lätt och befriande att prata med honom, som om vi kände varandra en evighet. Han studerade mig - jag studerade honom. Jag tänkte: vi ska inte gå i säng med varandra men vi kan nog bli vänner. Och på den vägen blev det.. Han är jävligt bra på att avläsa signaler.
Han är inte alls diskret, han håller hov.
Citera
2017-12-22, 00:07
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Lugna ner dig lite. Tror ingen i tråden försvarar våldtäkt eller liknande. Kimbo är väl dessutom en hon.

Den berättelse kvinnan ger låter förvisso synnerligen brutal, men det bör också noteras att mycket förblir osagt, eller icke-preciserat. "Jag minns att han plötsligt tog tag i min nacke." -- när sker tex detta? Har en sexualakt redan initierats då, eller kommer det helt out of the blue (get it? )? För mig låter det lite som att hon redan håller på och utför oralsex på honom, sen tar han tag i henne och gör det hårdare än hon hade förväntat sig. Normalt är det ju tjejen som bestämmer takten vid fellatio, så om han hoppar in där med nått järngrepp för att få upp tempot och djupet så kan man förstå att hon får panik. Så ja, det Kimbo skriver om "oralsex som spårar ur" låter som en möjlighet för mig. Oacceptabelt kanske, men om det är våldtäkt är nog mer tveksamt.

Jo, det är obehagligt att diskutera detaljer - det är bland annat därför det är så plågsamt för en kvinna att göra en polisanmälan och gå igenom en rättegång. Då krävs att hela förloppet beskrivs. Förnedrande, särskilt om händelsen består av en härva av frivillighet, tvång och något där mitt emellan - t.ex då kvinnorna är i beroendeställning till mannen.
Jag tror f.ö att det kan klassas som våldtäkt, enligt nuvarande lagstiftning, att oralsex slutar med tvång, på det sätt som beskrivs.
Hard core sex kan ingå i en BDSM-relation, men då måste det givetvis vara överenskommet i förväg och upphöra om den som är föremål för det gör minsta tecken på att det inte är kul längre.
"Jag ville ligga med någon" är ett riskabelt sätt att börja en sådan berättelse - när den är så pass summarisk.
Mycket av kränkningen tror jag bestod i en föraktfull attityd från JCA. Kanske avslutade han relationerna på ett tvärt och vidrigt sätt, så att känslan av förödmjukelse var något kvinnan var tvungen att bära med sig när hon serverade vin nästa kväll på Forum.
Citera
2017-12-22, 00:30
Medlem
farbror Svens avatar
SA- ett familjeföretag?
Anders Olsson (stol 4) har en dottern som jobbat för akademien:

"Jag har både (i omgångar) jobbat för Svenska Akademien och varit nära Akademien i annan kapacitet i nästan 10 år nu och har ALLTID känt att det är en oerhört korrekt och trevlig stämning i alla sammanhang. Har aldrig känt av någon ens antydan till gubbslemmig attityd."

Twitter 26 nov 2017, https://twitter.com/vmolsson

Anders Olssons fru, konstnären Agnes Monus, ställde ut hos Jean-Claude Arnault på Forum 2009:

http://archive.is/H7um7

Det centrala i Anders Olssons tal igår var att Svenska Akademien "har arbetat fram en intensivkurs i svenska språket för nyanlända, en kurs som nu testas på gymnasieskolor i Stockholmstrakten". Projektledare för detta är Maria Lim Falk, forskare vid Svenska akademien, tillika sambo till Tomas Riad (stol 6).

http://www.svenskaakademien.se/svens...or-herr-olsson
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...a-undervisning
http://www.su.se/svefler/om-oss/kont...lim-falk-maria

Bo Ralph (stol 2): hans fru Anna Hannesdóttir är föreståndare för den enhet vid institutionen på Göteborgs universitet som utarbetar Svenska Akademiens ordlista, SAOL, och Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien.

https://svenska.gu.se/om-oss/personal?userId=xhanna

Horace Engdals nya partner Stina Otterberg- som fick 60 000 kr av akademien 2016- har också arbetat för akademien, vilket Sara Danius också sade igår, arvode okänt:

"I klassikerserien utkom i höstas en volym med essäer och kritik av Per Erik Wahlund i urval av herr Wästberg och med kommentarer av Stina Otterberg"

http://www.svenskaakademien.se/press...gs-stiftelse-3
http://www.svenskaakademien.se/svens...ankomsten/2017
Senast redigerad av farbror Sven 2017-12-22 kl. 01:29.
Citera
2017-12-22, 00:40
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du kanske inte alls är hans typ och därför får du vara ifred.

Mer troligt är att han känner att han inte skulle komma någonstans med dig (du kan hantera hans typ) och därför försöker han inte ens.
Jag tror att sexförövare har en otroligt bra intuition för att hitta sina offer och de vet vem de ska gå på.

Jag förväntade mig den kommentaren . Huruvida jag är hans typ eller inte - återlämnar jag åt din fantasi.
Karln går så långt som han får. Han är slug och hans beteende är mycket utstuderat. Han har fullkomnat det genom åren av flitig övning. Han tar risker och känner exakt när och hur han ska slå till för att överrumpla en kvinna, göra det svårt för en motreaktion. Han kan inte ha fingrarna i styr helt enkelt, den är en form av obstinat beteende. Episoden med V är kvintessensen av vad han är. Att nypa kronprinsessan i baken på Akademiens tillställning - kan man gör någonting mer galet! Vi gapskrattar så fort det kommer på tal. Och hennes replik var obetalbar. Det här kommer att gå till historia. Jag var inte där men jag hoppas att hon bar sig med kunglig värdighet. En fräck man har sitt vapenarsenal - en kvinna med pondus och självkänsla har sitt.
Citera
2017-12-22, 00:42
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Jag har haft förtroliga samtal med en del människor. Inte för att samla skvaller utan därför att hela den här historien har skakat om min värld rejält. Har jag verkligen varit så naiv och oförstående i så många år? Vad har mina närmaste varit med om, de vänner som jag har tagit till Forum, de jag har träffat där?

För att summera: det som jag har hört hittills handlade om oönskad intimitet/tafsande och verbala utspel av sexuell karaktär.
En trevande hand på knäna under bordet, kram runt midjan söm dröjer lite för länge, fingrar som söker sig lite för nära bystpartet. M a o beröring med tydliga sexuella undertoner. Oftast förstulet och diskret. Det har flera upplevt.
Han kunde ibland fälla grova skämt som var på gränsen eller över gränsen för det som är acceptabelt i ett civiliserat sällskap. Det var inte ens särskilt franskt, det kan jag intyga.

Värst att även döttrar i tidiga tonåren har inte varit förskonade från hans närgångna uppvaktning och det är illa. En ung flickas första erfarenhet av manlig beröring ska inte komma från en som JC. Det sätter sina spår hos en ung människa, det är en kränkning av både flickan och hennes familj, speciellt när föräldrarna är helt förlamade i sin reaktion. Och då pratar jag om personer i en hög social ställning.
Varför har ni inte sagt ngt? - undrade jag. - Men det var en så underbar kväll, så trevligt sällskap! Vad skulle vi göra? Det kändes inte rätt… Nej, vi ska inte anmäla, vi vill inte sparka på den som redan ligger.

Alla berättelser som jag har hört följer ungefär samma mönster. Först berättar personen om ngn personlig upplevelse av den typen som jag har försökt beskriva ovan. Sedan berättar de med förskräckelse om allt som redan är känt från media. Den känslomässiga reaktionen är, typ: taket rasade, 18 dog, jag var en meter därifrån. Monstret var nära!
Men ingen vågade reagera för stunden. Why? Nu har något som pyrt och jäst - ibland i några decennier - äntligen exploderat till ytan.
Men likt förbannat fortsatte dessa människor att dyka upp på Forum och dela hans sällskap.. Det säger mycket om den svenska tystnadskulturen, strävan att vara snäll i alla lägen .
Jag kände att människor som anförtrodde sig åt mig var rätt besvikna över att jag inte kunde bidra med någon egen historia. Jag kände starka vibbar att de misstror mig, att jag döljer något..

Det var en sida.
Andra tycker att det handlar om karaktärsmord och rena rama häxjakt. Att JC är minsann inte guds bästa barn, han kunde vara rätt närgången, men det som utspelas i media saknar alla rimliga proportioner. F ö var han en glad prick och ganska harmlös i sina utspel egentligen. Svenska kvinnor i gemen har svårt att ta emot mäns uppvaktning, de flesta kan varken flörta eller ge konsekventa signaler till en man. (Märk väl, jag citerar här kvinnor)

Jag känner kvinnor som hade kurage nog att parera hans närmanden på ett rakt och intelligent sätt och han fattade vinken utan att hämnas eller bryta kontakten för den delen, och jag känner sådana som jag som har aldrig upplevt någon kränkning från hans sida.

Regelrätta våldtäkter? Ingen kunde bekräfta det för mig och det trodde jag inte heller på från början. Det är inte hans genre. Iaf inte det som jag är beredd att definiera som våldtäkt.
Vi här en detaljerad redogörelse från flickan som har varit utsatt för rå strypsex men det ska jag inte beröra här. Det väcker en del frågor hos mig och det är ett kapitel för sig.

Att han kunde stoppa handen mellan benen på en intet anande kvinna och gräva i hennes underliv mitt i folkvimlet och framför hennes partner?! Det hela är så bisarrt att jag hade svårt att föreställa mig att han kunde göra något sånt, ärligt talat... Men jag har absolut ingen anledning att misstro Gabriella H. eller Lena S., jag tror på vad de säger.

Summa summarum: det handlar om ett flertal fall av osedligt beteende. Uppenbart. För många kvinnor kändes det kränkande och det är ingenting som ngn skulle behöva tolerera.
Är det åtalbart i lagens mening? Knappast.
Begreppet sexual assault är ganska tänjbart och godtyckligt. För att rättsapparaten skulle kunna fälla dom måste vi först definiera och komma överens om själva begreppet.

Tack för ditt innehållsrika svar.
Citera
2017-12-22, 00:49
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
SA- ett familjeföretag?
Anders Olsson (stol 4) har en dottern som jobbat för akademien:

"Jag har både (i omgångar) jobbat för Svenska Akademien och varit nära Akademien i annan kapacitet i nästan 10 år nu och har ALLTID känt att det är en oerhört korrekt och trevlig stämning i alla sammanhang. Har aldrig känt av någon ens antydan till gubbslemmig attityd."

Twitter 26 nov 2017, https://twitter.com/vmolsson

Anders Olssons fru, konstnären Agnes Monus, ställde ut hos Jean-Claude Arnault på Forum 2009:

http://archive.is/H7um7

Det centrala i Anders Olssons tal igår var att Svenska Akademien "har arbetat fram en intensivkurs i svenska språket för nyanlända, en kurs som nu testas på gymnasieskolor i Stockholmstrakten". Projektledare för detta är Maria Lim Falk, forskare vid Svenska akademien, tillika sambo till Tomas Riad (stol 6).

http://www.svenskaakademien.se/svens...or-herr-olsson
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...a-undervisning
http://www.su.se/svefler/om-oss/kont...lim-falk-maria

Hmm, vet inte riktigt vad man ska säga. Tomas Riad verkar förvisso riktigt grym -- väldigt imponerande CV. Maria Lim Falk desto mindre; det var inte mycket publikationer hon hade.

Det är klart, att hon och AOs dotter fått gig på SA ser förstås rätt suspekt ut ur en jävsynpunkt. Vet dock inte riktigt hur mycket man ska uppröras över det.

Halvt OT:
Citera
2017-12-22, 01:06
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
"Jag ville ligga med någon" är ett riskabelt sätt att börja en sådan berättelse - när den är så pass summarisk.
Mycket av kränkningen tror jag bestod i en föraktfull attityd från JCA. Kanske avslutade han relationerna på ett tvärt och vidrigt sätt, så att känslan av förödmjukelse var något kvinnan var tvungen att bära med sig när hon serverade vin nästa kväll på Forum.

Om jag minns rätt, har just den här tjejen inte haft med Forum att göra. Hon råkade träffa JC på en vernissage och följde honom till en Östermalmslägenhet.
Citera
2017-12-22, 01:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Vi talar fullständigt förbi varandra och det kan inte leda någon vart, mer än till upprördhet och missförstånd, så det här får bli mitt sista svar till dig.
När du skriver att det är förtal att anklaga någon för förtal, utgår du nog inte ifrån vad lagen säger. Det är knappast olagligt att påstå att någon gör sig skyldig till förtal. Det blir bara hårklyverier.

Jag vidhåller att kulturministern inte borde ha uttryckt sig på det sättet. Det har ingenting att göra med att "dalta" med JCA att göra.
Det hör till bananrepubliker att ministrar fäller den typen av kategoriska och affekterade uttalanden. I demokratier med rättssäkerhet uttrycker sig ministrar betydligt mer försiktigt. ABK kunde ha sagt: det ser illa ut, jag avvaktar vidare utredningar - o.s.v. Det hade varit professionellt. Ministrar bör försöka låta bli att svepas med i mediestormar. Det är inte deras uppgift att vara snabbast av alla med att fälla ett kategoriskt omdöme.
DN tryckte uppgiften om kulturministerns uttalande, så för att inte göra sig skyldiga till spridande av förtal har de i någon mening accepterat hennes uttalande som försvarbart. Poängen är att den rapporterade händelsen (kvävsexet) redan blivit granskad, av deras journalist. Hon har kollat källor och fått uppgifter bekräftade och dessutom litat på sitt eget omdöme. Hon skulle inte ha påstått vad som helst utan att ha grund för det. Mycket vilar som jag ser det på förtroendet för henne som journalist.

Visst, du kan ifrågasätta riktigheten i uppgiften, men då kan du göra detsamma med vilket vittnesmål som helst, i domstol eller annorstädes. Man kan lika gärna tro att alla ljuger alltid.

Sverige är för övrigt en banarepublik vad gäller ministeruttalanden, det är bara att vänja sig. Många manliga ministrar uttryckte sig kränkande om Assange efter att förundersökningen mot honom startats. De är trots allt politiker som i första hand vill att väljarna tycker om dem, och det får inte se ut som om de skyddar en misstänkt våldtäktsman genom att vara alltför hövliga och artiga när de talar om honom.

En sån som Arnault klarar sig bara alltför väl i ett land där alla utom han själv är hövliga, artiga och korrekta. Det är precis det han utnyttjat. Han beter sig som ett kräk, men ingen säger ifrån.
Citera
2017-12-22, 02:17
Medlem
Anabellas avatar
"Flera av akademiens ledamöter, deras fruar och barn har varit utsatta för...”
I pluralis alltså. Varför har de inte reagerat tidigare? De har haft några decennier på sig. Pratar de inte med varandra? Varför gå via KF som de vet blir ursinnig när misstankarna mot hennes man kommer på tal. Här handlade det om akademiledamöternas nära anhöriga, deras kvinnor och döttrar. Var det inte en varningsklocka? De kunde väl sätta sig några stycken mot honom över ett glas Pomerol och säga i all vänskaplighet: Hörrudu, det här är inte OK. Konsekvenserna kan bli förödande både för dig och din verksamhet som Akademien ger stöd åt. Lägg av med dessa fasoner.
Jag tror han skulle fattat vinken. Att JC har utvecklat ett gränslöst beteende ligger delvist på deras samvete och deras skriande oförmåga att agera som vuxna mogna män anstår.
Det är riktigt pinsamt...
Citera
2017-12-22, 10:00
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag förväntade mig den kommentaren . Huruvida jag är hans typ eller inte - återlämnar jag åt din fantasi.
Karln går så långt som han får. Han är slug och hans beteende är mycket utstuderat. Han har fullkomnat det genom åren av flitig övning. Han tar risker och känner exakt när och hur han ska slå till för att överrumpla en kvinna, göra det svårt för en motreaktion. Han kan inte ha fingrarna i styr helt enkelt, den är en form av obstinat beteende. Episoden med V är kvintessensen av vad han är. Att nypa kronprinsessan i baken på Akademiens tillställning - kan man gör någonting mer galet! Vi gapskrattar så fort det kommer på tal. Och hennes replik var obetalbar. Det här kommer att gå till historia. Jag var inte där men jag hoppas att hon bar sig med kunglig värdighet. En fräck man har sitt vapenarsenal - en kvinna med pondus och självkänsla har sitt.
Det var absolut inte menat som någon kritik av dig när jag skrev att du kanske inte var hans typ.

Jag skrev också att det var troligare att han kände att han inte skulle komma någonstans med dig, vilket du också beskrev i ett senare inlägg.

Tack för bra info!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in