2017-11-28, 15:56
Medlem
Man behöver inte omedelbart tänka ont om förbindelser på arbetsplatsen mellan olika åldrar. Själv blev jag journalistvolontär just som jag fyllt sjutton. Oskuld var jag ju inte men jag hade egen ingång från gatan och en sex år äldre kvinna på redaktionen som var ensam efter ett par krångliga förhållanden tog omedelbart hand om mig och uppfostrade mig sexuellt. Hon gav mig sitt foto när jag lämnade och gick till nästa tidning. Jag har det kvar. Hon står vid älven med håret utslaget i vinden. "Med tack för gott samarbete. Också på redaktionen", skrev hon på baksidan.

Alla övergreppsberättelser jag läser övertygar mig alltså inte. Det finns ju inte bara kärlek på arbetsplatser. Man kan vara knullkompis också.

Jan Myrdal
Publicerad på fib.se 2017-11-28.

Källa: http://www.janmyrdalsallskapet.se/av...opa-metoo.html

Förutom Staffan Heimersson har vi en till spjuver som gett sig in i debatten.
Citera
2017-11-28, 16:05
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Man behöver inte omedelbart tänka ont om förbindelser på arbetsplatsen mellan olika åldrar. Själv blev jag journalistvolontär just som jag fyllt sjutton. Oskuld var jag ju inte men jag hade egen ingång från gatan och en sex år äldre kvinna på redaktionen som var ensam efter ett par krångliga förhållanden tog omedelbart hand om mig och uppfostrade mig sexuellt. Hon gav mig sitt foto när jag lämnade och gick till nästa tidning. Jag har det kvar. Hon står vid älven med håret utslaget i vinden. "Med tack för gott samarbete. Också på redaktionen", skrev hon på baksidan.

Alla övergreppsberättelser jag läser övertygar mig alltså inte. Det finns ju inte bara kärlek på arbetsplatser. Man kan vara knullkompis också.

Jan Myrdal

Undrar om Jan Guillou har någon åsikt i frågan.
Han har ofta nedlåtande kommentarer om kvinnliga offer.
Den första delen av Staffan Heimerssons artikel kunde lika gärna vara skriven av Guillou.
Citera
2017-11-28, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Undrar om Jan Guillou har någon åsikt i frågan.
Han har ofta nedlåtande kommentarer om kvinnliga offer.
Den första delen av Staffan Heimerssons artikel kunde lika gärna vara skriven av Guillou.

Du har ett rätt förvriden bild av Guillou. Han kan vara klumpig, men Heimersson-stilen är han nog främmande för.

Guillou har dessutom uttalat sig om att han stödjer Me Too.
Citera
2017-11-28, 16:47
Medlem
Kimbo7s avatar
[quote=sillynamnam|62463898]
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre

Edit: Alberte Bremberg-spåret: får inte hon bära lite för mycket hundhuvudet för den här affären? Vilken makt hade hon egentligen, kunde hon hota med indraget stöd från Akademien? Alltså, får en känsla att hon bara skrev på eget initiativ, pga polare med JCA - okay, dumt och olämpligt, men finns det inte en massa andra mer mäktiga personer som kunde sättas dit mer än en poet?
Har någon mer info om det där?

Ingen som helst aning, men jag kan tycka att hon är lite för okänd för att behöva figurera med namn här på Flashback? Hur var det DN:s reporter formulerade sig, om breven till Biskops Arnö? Jag "mäktar inte med" att läsa om artikeln...
Citera
2017-11-28, 18:13
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Finns DN:s intervju med Wästberg åtkomlig någonstans?
Det som finns citerat här är högintressant! (antar att det är höjdpunkten?).
Vad ska nu Sara Danius säga?

Det var alltså så att Horace försvarade Arnault, på sitt aggresiva sätt.

Kanske mer eller mindre tvingade detta fram enskilda vittnesmål?

Jag menar, om Horace istadigt förnekar att Arnault gjort sig skyldig till oönskade sexuella handlingar är det lockande att punktera ballongen med egna vittnesmål som "täpper till truten" på honom.
Även om Katarina Frostenson sitter där och kvider. Trodde inte ens att hon var där.

Kanske Wästberg fick dra till med att hans egen dotter blivit utsatt?

Det här är alltså en stor spricka inom Akademien.

Nej det står inte att det var Horace som försvarade Arnault, finns ju flera som kan ha gjort det.
Vet du att det var Wästbergs dotter som har blivit utsatt ?
Citera
2017-11-28, 18:25
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Nej det står inte att det var Horace som försvarade Arnault, finns ju flera som kan ha gjort det.
Vet du att det var Wästbergs dotter som har blivit utsatt ?

Jag hade inte läst artikeln (pga betalvägg) och missförstod sammanhanget. Det Wästberg talade om var den diskussion Akademien hade efter Expressens artiklar 1997.
Citera
2017-11-28, 18:33
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Har Arnualt disponerat Akaemilägenheten i Paris under längre perioder?
Har han varit där ensam?
Har han haft något uppdrag som motiverat detta (om det är sant)?

Han lär ha fått en ersättning på 130.000 kronor årligen från Svenska Akademien för sina omkostnader att sköta om våningen i Paris. Det handlar om resor, se till att det fanns friska blommor, toapapper, etc.
Citera
2017-11-28, 18:41
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Han lär ha fått en ersättning på 130.000 kronor årligen från Svenska Akademien för sina omkostnader att sköta om våningen i Paris. Det handlar om resor, se till att det fanns friska blommor, toapapper, etc.

Jaså, jaså! Skaplig ersättning!
Hur länge har han sen fått bo i lägenheten i samband med toarullsbytena?
Vet man det?
Det har väl varit en möjlighet för honom att disponera lägenheten ensam också?
Citera
2017-11-28, 18:46
Medlem
Anabellas avatar
Citat:

Ja.
Citera
2017-11-28, 19:41
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Hur länge har han sen fått bo i lägenheten i samband med toarullsbytena?
Vet man det?
Det är just precis vad som hänt. En del akademiledamöter har irriterat sig på att han mer eller mindre blockerat Parisvåningen och disponerat den som sin privata egendom.
Citera
2017-11-28, 19:44
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är just precis vad som hänt. En del akademiledamöter har irriterat sig på att han mer eller mindre blockerat Parisvåningen och disponerat den som sin privata egendom.

ja, det är inte lite de har stått ut med, Akademien...

Läste för övrigt igenom DN:s ursprungliga artikel, det är riktigt grova saker faktiskt och då tänker jag inte enbart på de rena sexuella handlingarna utan kanske än mer på hoten efteråt när kvinnorna har velat avsluta relationen.
Citera
2017-11-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Jan Myrdal

Jan Myrdal är ju en av Sveriges största praktarsel. Förvånad att han inte har gett sig in i debatten tidigare.
Förutom att han har slickat Pol Pots Röda Khmerer i röven och än idag hävdar deras storhet så är han beryktad homofob och tyckte dödsdomen mot Salman Rushdie var rätt och riktig.
Ger mig fan på att han har klämt och trackat ett antal yngre förmågor han också.
Tror rätt många kommer fira när han dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in