2017-12-25, 18:31
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Man behöver inte kasta ut barnet med badvattnet, Forum var väl ett "osvenskt" syndens näste på flera sätt bland annat för att det var rätt opolitiskt. Svårt att tänka sig Göran Greider på Forums scen, eller hur?
Och varken Nabokov eller Heidegger eller unga tjejer som flockades runt JCA (för så var det ju OCKSÅ) behöver skambeläggas. Eller Pomarol.
Öppna den där klubben och se till att inte kladda så kommer jag med.
En sak är helt obegriplig: varför tog inte någon ett snack med JCA, typ Horace E, Hans Ruin? Att han skulle vara försiktigare, annars går allt åt helvete?

Sitt inte och tryck på det nu. Kom med lite info om dessa k-kompisar någon gång.
Citera
2017-12-25, 18:53
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Sitt inte och tryck på det nu. Kom med lite info om dessa k-kompisar någon gång.

Jag känner till 2 som haft förhållanden med JCA. Den ena var mer förälskad och blev förtvivlad när han bröt relationen. Den andra var lika gift som JCA och de fortsatte vara vänner ett tag efteråt innan de förlorade kontakten. Sen känner jag till en som hånglat med honom på Forum och hade ångest för det sedan, men det var inget sexuellt utnyttjande med i bilden.
Ingen av dem har haft några "fördelar" av relationen (Stipendier, Stolar, kulturkarriärer). Inget sånt.
Ja du vet säkert att han var en Casanova och att kvinnorna som haft affärer med honom är många fler än de som hävdar att de blivit utsatta för ofredande eller våldtäkt.

Edit: 3 med Carina Rydberg som outat deras relation på Facebook.
Senast redigerad av sillynamnam 2017-12-25 kl. 19:00.
Citera
2017-12-25, 19:41
Medlem
När Forum började sin verksamhet var det som en medlemsklubb, med slutna tillställningar för dem som var medlemmar. Detta var vanligt på den tiden, dels i syfte att sålla bort kreti och pleti, men framför allt för att komma runt den strikta lagstiftningen kring servering av alkohol. I slutna sällskap med medlemslistor gick det att servera alkohol.

Det började med JCs och KFs egna kulturbekanta på listorna, och på kulturkvällarna gick det att ta med en gäst per person som då också självfallet skrev upp sig som medlemmar, och så växte skaran med de "rätta" människorna. Rätta mig om jag har fel, men så gick det till på flera andra klubbar för kulturwannabees på den tiden, Barbar m. fl.

Fortsatte Forum med denna halvhemliga, halvslutna verksamhet hela tiden? Jag har ytterst svårt att tänka mig att de fått tillstånd för offentliga kulturkvällar i den lokalen utan nödutgångar, och med vinservering?

Min poäng är att om kulturevenemangen endast var för inbjudna (med eller utan gäster) är det helt groteskt att de fick bidrag och priser för kulturverksamhet som rimligen borde vara tillgänglig för alla. Men kanske blev det vid något stadium offentligt? Kan någon som vet berätta här i tråden?

Det vore kul om klubben återuppstod i en hederligare form, som vissa föreslagit, men som jag ser det är det helt omöjligt att få tillstånd för så många människor i den lokalen, och dessutom med alkoholservering.

Min poäng är den totala korruptionen i detta ( om jag har rätt), att en strikt medlemsklubb med enbart utvalda medlemmar, belönats med bidrag, med och utan skattemedel, och Nordstjärneorden dessutom.

Är jag helt fel ute, eller stämmer det?
Citera
2017-12-25, 19:54
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Jag känner till 2 som haft förhållanden med JCA. Den ena var mer förälskad och blev förtvivlad när han bröt relationen. Den andra var lika gift som JCA och de fortsatte vara vänner ett tag efteråt innan de förlorade kontakten. Sen känner jag till en som hånglat med honom på Forum och hade ångest för det sedan, men det var inget sexuellt utnyttjande med i bilden.
Ingen av dem har haft några "fördelar" av relationen (Stipendier, Stolar, kulturkarriärer). Inget sånt.
Ja du vet säkert att han var en Casanova och att kvinnorna som haft affärer med honom är många fler än de som hävdar att de blivit utsatta för ofredande eller våldtäkt.

Edit: 3 med Carina Rydberg som outat deras relation på Facebook.

Tack! Nej, jag visste inte att JCA var en Casanova. Har bilden av en mer pervers typ. Hans många kk:ar kanske då ger ut en vänbok i JCA:s ära framöver. På Ersatz förlag. Jag tror fortfarande att JCA och andra 20-30-40 år äldre gubbar på klubben har varit intressantare för dessa kvinnor än random-nissar på krogen uppe på Söder av andra anledningar än rent amorösa.
Citera
2017-12-25, 19:56
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
När Forum började sin verksamhet var det som en medlemsklubb, med slutna tillställningar för dem som var medlemmar. Detta var vanligt på den tiden, dels i syfte att sålla bort kreti och pleti, men framför allt för att komma runt den strikta lagstiftningen kring servering av alkohol. I slutna sällskap med medlemslistor gick det att servera alkohol.

Det började med JCs och KFs egna kulturbekanta på listorna, och på kulturkvällarna gick det att ta med en gäst per person som då också självfallet skrev upp sig som medlemmar, och så växte skaran med de "rätta" människorna. Rätta mig om jag har fel, men så gick det till på flera andra klubbar för kulturwannabees på den tiden, Barbar m. fl.

Fortsatte Forum med denna halvhemliga, halvslutna verksamhet hela tiden? Jag har ytterst svårt att tänka mig att de fått tillstånd för offentliga kulturkvällar i den lokalen utan nödutgångar, och med vinservering?

Min poäng är att om kulturevenemangen endast var för inbjudna (med eller utan gäster) är det helt groteskt att de fick bidrag och priser för kulturverksamhet som rimligen borde vara tillgänglig för alla. Men kanske blev det vid något stadium offentligt? Kan någon som vet berätta här i tråden?

Det vore kul om klubben återuppstod i en hederligare form, som vissa föreslagit, men som jag ser det är det helt omöjligt att få tillstånd för så många människor i den lokalen, och dessutom med alkoholservering.

Min poäng är den totala korruptionen i detta ( om jag har rätt), att en strikt medlemsklubb med enbart utvalda medlemmar, belönats med bidrag, med och utan skattemedel, och Nordstjärneorden dessutom.

I bidragsansökan till Stockholms stad har JCA uppgivit att Forum hade fyratusen medlemmar. Känns som friserade siffror. Luktar bedrägeri.
Citera
2017-12-25, 20:34
Medlem
Citat:
I bidragsansökan till Stockholms stad har JCA uppgivit att Forum hade fyratusen medlemmar. Känns som friserade siffror. Luktar bedrägeri.

Som medlemmar kanske alla räknats som gillat deras sida på fejan eller nåt. Känns som mer regel än undantag i dessa typer av sammanhang att man ljuger om antalet medlemmar för att få offentliga bidrag till alla möjliga verksamheter. Det verkar sällan vara nån som kollar upp om antalet medlemmar för en förening stämmer förrän det uppdagas andra oegentligheter också.
Här är nog inte JCA värre än många andra.
Citera
2017-12-25, 20:56
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shapoklyak
Som medlemmar kanske alla räknats som gillat deras sida på fejan eller nåt. Känns som mer regel än undantag i dessa typer av sammanhang att man ljuger om antalet medlemmar för att få offentliga bidrag till alla möjliga verksamheter. Det verkar sällan vara nån som kollar upp om antalet medlemmar för en förening stämmer förrän det uppdagas andra oegentligheter också.
Här är nog inte JCA värre än många andra.

Och det största bidragsfusket har nog varit i de politiska ungdomsförbunden. Där ligger JCA klart i lä.
Citera
2017-12-25, 21:07
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det där låter så märkvärdigt pubertalt ...gymnasialt ...?
Jag misstänker att en del av den harm många av oss ändå känner bottnar i att vi inte gärna vill uppfatta PW med flera akademiledamöter som så, ja gymnasiala ...
Det är här JCA kommer in i bilden, kanske just i och med att han klätt deras samtal i den förfinande franskan.

När du svarat på frågan varför Derrida och Tove Janson bytt plats i vårt bibliotek har du kommit det på spåren.
Göran R försökte slå för "det goda samtalet". Jag tycker det var vackert tänkt, men misstänker att det blev mest platt fall.
Jag är så ledsen, för jag gillar honom skarpt.

Göran Rosenberg blir upprörd när Forum-folk utsätts för kritik. När Ruins tystnad kring Heideggers naziförflutna förs på tal ryter Rosenberg till:

"idag associerar PC Jersild Hans Ruin till nazismen. Är detta den debatt vi förtjänar? Eller är det bara Björn Wiman som tappat skitfiltret
1 mars 2016"

https://twitter.com/gorberg/status/704596573175418880
Citera
2017-12-25, 21:31
Medlem
Citat:
Göran Rosenberg blir upprörd när Forum-folk utsätts för kritik. När Ruins tystnad kring Heideggers naziförflutna förs på tal ryter Rosenberg till:

"idag associerar PC Jersild Hans Ruin till nazismen. Är detta den debatt vi förtjänar? Eller är det bara Björn Wiman som tappat skitfiltret
1 mars 2016"

https://twitter.com/gorberg/status/704596573175418880

Rosenberg visar verkligen prov på vad gubbsjuka/kättja/förälskelse kan göra med en gammal gubbes trötta förstånd. Han är den som helt tappat alla koncept/skitfilter och det verkar ha börjat över ett år innan JCA-affären. Är det där twittret starten på Rosenbergs utflippning eller finns det kanske ännu tidigare exempel (med koppling till Forum)?
Citera
2017-12-25, 22:02
Medlem
Citat:
Man behöver inte kasta ut barnet med badvattnet, Forum var väl ett "osvenskt" syndens näste på flera sätt bland annat för att det var rätt opolitiskt. Svårt att tänka sig Göran Greider på Forums scen, eller hur?
Och varken Nabokov eller Heidegger eller unga tjejer som flockades runt JCA (för så var det ju OCKSÅ) behöver skambeläggas. Eller Pomarol.
Öppna den där klubben och se till att inte kladda så kommer jag med.
En sak är helt obegriplig: varför tog inte någon ett snack med JCA, typ Horace E, Hans Ruin? Att han skulle vara försiktigare, annars går allt åt helvete?

Ja, det är verkligen helt obegripligt!
Du nämner HE och HR. Var de så bländade av JCA:s karisma, så att de inte vågade/ville kritisera honom? Spilldes det några smulor över dessa "hovmarskalker" genom att de fanns i JCA:s närhet?
Citera
2017-12-25, 22:04
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
När Forum började sin verksamhet var det som en medlemsklubb, med slutna tillställningar för dem som var medlemmar.

Så var det inte. De som var medlemmar i föreningen kunde köpa biljetter och böcker till rabatterat pris samt få förmåner vid inträde till andra kulturinstitutioner som Forum hade avtal med. Medlemskapet var helt frivilligt, Forum annonserade öppet om sin verksamhet, vem som helst (även inte medlemmar) kunde stå på deras mejllista och få löpande info. Till de kvällar som har varit väldigt efterfrågade hade medlemmarna prioritet vid biljettutdelning.

Citat:

Du har fel. Jag t.ex har hittat till Forum i slutet av 80-talet efter att ha läst i tidningen om ett evenemang som lät intressant. Jag kände inte en själ där innan. Jag har varit medlem med vissa intervaller. Men även om jag inte förnyade mitt medlemskap fortsatte jag att få deras mejlutskick och ingen försökte mobba mig eller tvinga tillbaka till medlemskapet. Jag kände mig lika välkommen ändå.

Citat:
Jag har ytterst svårt att tänka mig att de fått tillstånd för offentliga kulturkvällar i den lokalen utan nödutgångar, och med vinservering?

Jag minns att JC hade stora problem med Miljöförvaltningen om nödutgångar, brandsäkerhet m.m. Tydligen löste de det på något sätt. Jag kan inte tänka mig att de har haft vinserveringstillstånd och undrade många gånger hur det kunde gå till..

Citat:

Sorry, det stämmer inte.
Handelsbolaget bildades först 2009. Innan dess (om jag minns rätt) har Forum varit en ideell förening. Hur kan vi prata då om en "halvhemlig" verksamhet?
Alla som har har varit i närheten av kulturverksamhet av liknande slag vet hur svårt det är att komma igång, att göra verksamheten vinstgivande eller öht gå ihop. Innan man får ansöka om offentliga bidrag måste man redogöra för föreningens verksamhet under några, även privata bidragsgivare kräver det. Jag minns inte exakt hur mycket Akademiens årliga bidrag var men det täckte säker hyran, inte mer än så.
Som med all slags verksamhet av den typen, är bidragstilldelningen oförutsägbar och ojämn. Ett år är det ingenting - ett annat år bingo! Att det har varit svårt för JC att få bidrag till verksamheten - åtminstone i början - är helt rätt. Tro mig, Forum har haft magra år under sin nästan 30-åriga verksamhet, speciellt i början.
Citera
2017-12-25, 22:25
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Sorry, det stämmer inte.
Handelsbolaget bildades först 2009. Innan dess (om jag minns rätt) har Forum varit en ideell förening. Hur kan vi prata då om en "halvhemlig" verksamhet?
Alla som har har varit i närheten av kulturverksamhet av liknande slag vet hur svårt det är att komma igång, att göra verksamheten vinstgivande eller öht gå ihop. Innan man får ansöka om offentliga bidrag måste man redogöra för föreningens verksamhet under några, även privata bidragsgivare kräver det. Jag minns inte exakt hur mycket Akademiens årliga bidrag var men det täckte säker hyran, inte mer än så.
Som med all slags verksamhet av den typen, är bidragstilldelningen oförutsägbar och ojämn. Ett år är det ingenting - ett annat år bingo! Att det har varit svårt för JC att få bidrag till verksamheten - åtminstone i början - är helt rätt. Tro mig, Forum har haft magra år under sin nästan 30-åriga verksamhet, speciellt i början.

Om det tidigare var en ideell förening skulle det vara intressant att se vilka som då satt i styrelsen. Eller hur ägarförhållandet sett ut oavsett förening/ bolag. Eller har det alltid varit paret JCA/ KF?

Frågan är också hur mycket sponsorerna som bokförlagen och Svenska akademien betalat i arvoden t.ex.

Utifrån de bilder jag sett är det svårbegripligt att lokalerna har fått användas till evenemang med publik. Känns som om JCA/ KF trots allt haft goda kontakter bland myndigheterna.
Senast redigerad av farbror Sven 2017-12-25 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in