Citat:
Ursprungligen postat av
dendrocopos
När Forum började sin verksamhet var det som en medlemsklubb, med slutna tillställningar för dem som var medlemmar.
Så var det inte. De som var medlemmar i föreningen kunde köpa biljetter och böcker till rabatterat pris samt få förmåner vid inträde till andra kulturinstitutioner som Forum hade avtal med. Medlemskapet var helt frivilligt, Forum annonserade öppet om sin verksamhet, vem som helst (även inte medlemmar) kunde stå på deras mejllista och få löpande info. Till de kvällar som har varit väldigt efterfrågade hade medlemmarna prioritet vid biljettutdelning.
Citat:
Ursprungligen postat av
dendrocopos
Det började med JCs och KFs egna kulturbekanta på listorna, och på kulturkvällarna gick det att ta med en gäst per person som då också självfallet skrev upp sig som medlemmar, och så växte skaran med de "rätta" människorna. Rätta mig om jag har fel, men så gick det till på flera andra klubbar för kulturwannabees på den tiden, Barbar m. fl.
Du har fel. Jag t.ex har hittat till Forum i slutet av 80-talet efter att ha läst i tidningen om ett evenemang som lät intressant. Jag kände inte en själ där innan. Jag har varit medlem med vissa intervaller. Men även om jag inte förnyade mitt medlemskap fortsatte jag att få deras mejlutskick och ingen försökte mobba mig eller tvinga tillbaka till medlemskapet. Jag kände mig lika välkommen ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
dendrocopos
Jag har ytterst svårt att tänka mig att de fått tillstånd för offentliga kulturkvällar i den lokalen utan nödutgångar, och med vinservering?
Jag minns att JC hade stora problem med Miljöförvaltningen om nödutgångar, brandsäkerhet m.m. Tydligen löste de det på något sätt. Jag kan inte tänka mig att de har haft vinserveringstillstånd och undrade många gånger hur det kunde gå till..
Citat:
Ursprungligen postat av
dendrocopos
Min poäng är den totala korruptionen i detta ( om jag har rätt), att en strikt medlemsklubb med enbart utvalda medlemmar, belönats med bidrag, med och utan skattemedel, och Nordstjärneorden dessutom.
Är jag helt fel ute, eller stämmer det?
Sorry, det stämmer inte.
Handelsbolaget bildades först 2009. Innan dess (om jag minns rätt) har Forum varit en ideell förening. Hur kan vi prata då om en "halvhemlig" verksamhet?
Alla som har har varit i närheten av kulturverksamhet av liknande slag vet hur svårt det är att komma igång, att göra verksamheten vinstgivande eller öht gå ihop. Innan man får ansöka om offentliga bidrag måste man redogöra för föreningens verksamhet under några, även privata bidragsgivare kräver det. Jag minns inte exakt hur mycket Akademiens årliga bidrag var men det täckte säker hyran, inte mer än så.
Som med all slags verksamhet av den typen, är bidragstilldelningen oförutsägbar och ojämn. Ett år är det ingenting - ett annat år bingo! Att det har varit svårt för JC att få bidrag till verksamheten - åtminstone i början - är helt rätt. Tro mig, Forum har haft magra år under sin nästan 30-åriga verksamhet, speciellt i början.