2018-02-17, 11:42
  #1789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dayoo
Tror jag formulerade mig lite klumpigt!

Postnord förvarar varan hos sig tills jag betalat avgiften på 75 kr. De skickar sedan varan till mig. Om Postnord slarvar bort den / kunden säger att varan aldrig kom fram, vad händer då?

Men det är ju direktbetalning där du går och hämtar upp paketet? 🤔 Du får hem en avi att du har ett paket på t e x Ica, och när du går dit och visar avin så får du betala där.


Edit: annars kräver dom signatur vid dörren.
Citera
2018-02-17, 11:43
  #1790
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Helt rätt, varför ska dessa varor vara momsfria samt kringå elektronikskatt?

Har inget emot att betala momsen mm, men vill inte betala en hutlös summa till PN för deras slöa hantering.
Citera
2018-02-17, 11:44
  #1791
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystalwhite
Men det är ju direktbetalning där du går och hämtar upp paketet? 🤔 Du får hem en avi att du har ett paket på t e x Ica, och när du går dit och visar avin så får du betala där.

Jag har förstått det som att Postnord håller alla obetalda varor på sitt lager, och skickar sen ut dem när de mottagit avgiften. Kan ha förstått det fel. Men om jag förstått det fel kommer det ju bli överfullt på alla utlämningsställen...
Citera
2018-02-17, 11:45
  #1792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dayoo
Tror jag formulerade mig lite klumpigt!

Postnord förvarar varan hos sig tills jag betalat avgiften på 75 kr. De skickar sedan varan till mig. Om Postnord slarvar bort den / kunden säger att varan aldrig kom fram, vad händer då?
Du skapar ett problem som inte finns!

"Från annat land"
"Beloppet ska betalas i samband med utlämningen av paketet."
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-annat-land-import
Citera
2018-02-17, 11:47
  #1793
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Att ta ut en administrationsavgift för moms på 75 kr för något som har 0 noll kr i värde faller ju på sin egen orimlighet.
Vi får väl se efter ett tag hur Post och Tull tänker hantera detta?

Som jag skrev är det inga problem uppmana säljaren skriva "gift", och så långt har har nog inte de svenska myndigheterna funderat än?

Momsfriheten gäller bara gårvor från privatpersoner så det gäller inte för ali/ebay säljare, och dessa skickas ofta genom hubbar och är lätta att identifiera, och en gåvas värde är inte noll bara för att du inte betalat för den.

Om tex din moster i USA köper en tröja för $100 och skickar den till dig så är moms/tullvärdet $100 + fraktkostnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Du har nog rätt!
Finns det någon gräns för vad som kan anses vara en "gift".
Säg att jag beställer en mobil för 3000?

Tack för tipset förövrigt!

Beställer du en mobil värd 3000 och den skickas som "gift" så är värdet fortfarande 3000 och du ska betala alla avgifter (moms och tull)
Citera
2018-02-17, 11:48
  #1794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du skapar ett problem som inte finns!

"Från annat land"
"Beloppet ska betalas i samband med utlämningen av paketet."
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-annat-land-import

Antog att den texten inte var uppdaterad. Ser inte hur alla utlämningsställen ska ha plats för alla paket som folk väljer att inte hämta ut...
Citera
2018-02-17, 11:50
  #1795
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystalwhite
Men alltså dom flesta paketen kommer ju i brevlådan och man slipper hämta ut dom. Hur fungerar det här? Kommer man få hem en räkning? Och hur kan dom ens vara säkra på att man _fått_ paketet när man inte skriver under det?

Och om man inte hämtar ut paketen efter mars, måste man inte betala nån form av retur skatt tillbaka till kina?

Efter 1a mars så kommer alla paketen samlas ihop i lagerlokaler där dom kommer ligga tills du antingen betalat, eller att dom skickas tillbaka.
När du har betalat så skickas paketet vidare till dig.
Citera
2018-02-17, 11:51
  #1796
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystalwhite
Det handlar inte direkt om det. Snarare om att det kom så plötsligt med datumet, att folk inte var förberedda och säkert dagen innan beställt typ 40 grejer som lär dyka upp efter 1 mars *asg*

Jag är en av dom
Vet ej om det är så plötsligt det är väl 1 år sedan man började tala om det och 6 månader sedan man sa att något var på gång i vår och så lång leveranstid är det väl inte från Kina?
Citera
2018-02-17, 11:52
  #1797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dayoo
Antog att den texten inte var uppdaterad. Ser inte hur alla utlämningsställen ska ha plats för alla paket som folk väljer att inte hämta ut...
Efter 14 dagar går de i "retur" - står så på postlappen.
Det vill säga de flesta förstörs.
Citera
2018-02-17, 11:54
  #1798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Efter 1a mars så kommer alla paketen samlas ihop i lagerlokaler där dom kommer ligga tills du antingen betalat, eller att dom skickas tillbaka.
När du har betalat så skickas paketet vidare till dig.
Nej!
"Beloppet ska betalas i samband med utlämningen av paketet."
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-annat-land-import
Citera
2018-02-17, 11:55
  #1799
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Både wish och aliexpress är bara plattformer för en massa olika säljare.

Alltså om de ska föja regelboken så gäller gåvor bara mellan privatpersoner och det får inte vara regelbundet, men är tveksam till hur bra koll de har på om det är ifrån en privatperson eller inte. Som det låter kommer de inte ha så bra koll.

PN's grundsyn är att ett standard kinapaket (dom är ju ganska lätta att känna igen) är inte en gåva eller ett varuprov oavsett hur det är märkt.

Har åkt på avgift tidigare på lite dyrare köp och dom har alltid varit märkta gåva/sample vilket PN har struntat helt i.
Citera
2018-02-17, 11:55
  #1800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Efter 14 dagar går de i "retur" - står så på postlappen.
Det vill säga de flesta förstörs.

Det stämmer och det funkar ju i normala fall när folk hämtar ut sina paket. Tror inte det fungerar när folk inte gör det. Läste även att Postnord skulle förlänga de här 14 dagarna i början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in