2018-05-01, 15:49
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkies
Går det att kringgå postens avgifter genom att få försändelser skickade av Postnl (Nederländerna) eller är den luckan också stängd nu?

det BÖR gå att beställa tullfritt om man anger att det är företagspaket som mottagare.... men till mitt företag har dom stoppat det men jag ska överklaga till högre instans? Är kanske http://pts.se/sv/om-pts/verksamhet/ rätt ställe att anmäla posten?
Citera
2018-05-01, 18:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
det BÖR gå att beställa tullfritt om man anger att det är företagspaket som mottagare.... men till mitt företag har dom stoppat det men jag ska överklaga till högre instans? Är kanske http://pts.se/sv/om-pts/verksamhet/ rätt ställe att anmäla posten?
På vilka grunder skulle det vara momsbefriat om du importerar varor till ett företag istället för en privatperson? Det som skiljer är att som privatimportör betalar du momsen till tullverket och som företagsimportör till skatteverket du måste ange ditt Eori-nummer vid importen så momsen debiteras rätt momskonto.
Citera
2018-05-01, 19:43
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
På vilka grunder skulle det vara momsbefriat om du importerar varor till ett företag istället för en privatperson? Det som skiljer är att som privatimportör betalar du momsen till tullverket och som företagsimportör till skatteverket du måste ange ditt Eori-nummer vid importen så momsen debiteras rätt momskonto.

Med tullfritt menade jag postens 75 kronor på tex. En kabel värt max 5 kronor, kan betala Skatteverket 1 kr i moms som jag får dra av... Med andra ord netto plus minus 0. Tullfritt
Citera
2018-05-01, 19:48
Medlem
jag betalar gärna deras avgift+moms, men problemet är att de senaste 4 paketen bara försvunnit efter att DHL lämnat över till PN. Kundtjänst hänvisar till att avsändaren ska reklamera....men det är ju PN's babbar som stulit paketen...
Citera
2018-05-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Passa på och köp en trisslott när du hämtar paketet hos ditt ombud :-)
Jaså, det är så illa? Har jag haft sån förbannad tur menar du? :S
Citera
2018-05-01, 21:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Med tullfritt menade jag postens 75 kronor på tex. En kabel värt max 5 kronor, kan betala Skatteverket 1 kr i moms som jag får dra av... Med andra ord netto plus minus 0. Tullfritt
Ja om du är gör din egen importdeklaration och har gjort en förhandsanmälan att ditt gods är på väg och angett ditt Eori-nummer så visst slipper du pn avgift på 75 kr och behöver bara betala momsen till skatteverket. På Tullverkets hemsida står mer information om vilka tillstånd mm ditt företag behöver ha.
Citera
2018-05-02, 08:15
Medlem
Jag fick ett paket från solomonöarna. Under etiketten fanns en originaletikett från Kina. Nu fick jag såklart avgift på detta men varför från solomonöarna?
Citera
2018-05-02, 12:01
Medlem
BernardLoutres avatar
Sådär, nu har jag fått mina hörlurar som jag beställde från AliExpress 19/4. De skickades från Tyskland (gratis frakt) med Deutsche Post och jag behövde inte betala nåt extra när paketet kom fram. Synd bara att det inte finns så många produkter på deras site som har den möjligheten.
Citera
2018-05-02, 14:16
Medlem
U-boats avatar
Ett litet paket från Tyskland med en datordel som jag beställt har kommit till Sverige. Snyltar och ockerföretaget Post Nord tjuvhåller på det fram till jag betalt 85.35 kr. Det är nr:2 i ordningen av försändelser som dom tvingar mej till betalning på ett otillbörligt sätt.

Tyvärr är jag tvungen att betala och sedan inleda en överklagan mot Post nord, totalt har PN dragit på sig många felaktigheter i posthanteringen att stå till svars för nu.
Citera
2018-05-03, 13:03
Medlem
henki420s avatar
I dag, den 3e maj fick jag en avisering om att betala tullavgift för ett för mig viktigt paket från USA. Men i brevet står det att betalningen ska vara dem till handa senast 2018-04-25. De kan gärna inte skylla på att posten har delat ut mitt brev sent.
Citera
2018-05-03, 14:00
Medlem
BlondBimbos avatar
Gäller Postnords avgifter och (Skatteverkets) moms även paket (försändelser) som är skickade från företag i Kina till mig som GÅVA?
Citera
2018-05-03, 14:05
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-boat
Ett litet paket från Tyskland med en datordel som jag beställt har kommit till Sverige. Snyltar och ockerföretaget Post Nord tjuvhåller på det fram till jag betalt 85.35 kr. Det är nr:2 i ordningen av försändelser som dom tvingar mej till betalning på ett otillbörligt sätt.

Tyvärr är jag tvungen att betala och sedan inleda en överklagan mot Post nord, totalt har PN dragit på sig många felaktigheter i posthanteringen att stå till svars för nu.
Jag trodde att ALLT som är avsänt från EU INTE skulle drabbas av Postnords avgifter och Skatteverkets moms och ev tull!??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in