2018-03-02, 06:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Källa tack.
https://www.breakit.se/artikel/8978/...saker-till-det
Citera
2018-03-02, 06:31
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreudianSlippers
Men är inte detta jävligt efterblivet?:

Citerat härifrån https://www.postnord.com/sv/media/pr...tforsandelser/

Borde det inte finnas ett sätt att deklarera och få paketet ok-stämplat!? Det går ju inte ens att göra rätt utan straffavgiften på 75 kr kommer ändå. Det verkar så ogenomtänkt hela grejen. Det kunde väl vara typ 10 spänn om man anger sig själv som villig att betala moms...

Ja det är idiotiskt, jag skulle vilja ha det så här:
Jag beställer på Ebay och Ali från Kina, när sändnings numret framgår där, matar jag in det i postens app tillsammans med priset på varan min adress telefon etc, via den betalar jag sedan momsen via bank eller kreditkort...

När paketet ett antal veckor/ dagar senare kommer till Sverige så scannas streckkoden, posten vet då genast att paketet är momsat och vart det ska, så ingen manuell idiotisk hantering eller lagring behövs. Och heller ingen hittepåavgift på 75 kronor.

Tullen kan sen ta stickprov på dessa paket.

Kan det fixas direkt av Ali och eBay så är det ju bättre, men till dess skulle min metod funka.
Senast redigerad av Enydrion 2018-03-02 kl. 06:33.
Citera
2018-03-02, 06:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Enligt statistiken så kommer de flesta kinapaketen via wish

Citat:
https://www.breakit.se/artikel/8978/...saker-till-det

Där står att läsa: "Några officiella siffror för hur mycket Wish omsätter i Sverige finns inte."

Vad är det i den meningen du har svårt att förstå?

Även om det hade funnits statistik som visade det du hittade på om att Wish är störst blir ändå det här inlägget från dig korkat:

Citat:
Du har missuppfattat det Wish är inget kinesiskt företag utan det ligger i USA det är där vinsterna hamnar. Kineserna är underbetalda och vi står för frakten.
Citera
2018-03-02, 06:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Där står att läsa: "Några officiella siffror för hur mycket Wish omsätter i Sverige finns inte."

Vad är det i den meningen du har svårt att förstå?

Även om det hade funnits statistik som visade det du hittade på om att Wish är störst blir ändå det här inlägget från dig korkat:
https://www.expressen.se/leva-och-bo...varor-pa-wish/

En miljon paket levereras från Kina till Sverige, varje vecka.
Största delen kommer från sajten Wish – billigt och enkelt.

Varför skulle inlägget vara korkat menar du? Jag vill bara visa på att pengarna kommer inte kinesiska arbetare till godo det mesta går till wish som är ett amerikanskt företag ägt av två multimiljardärer.
Varför skall vi skicka våra skattepengar till USA
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-02 kl. 06:52.
Citera
2018-03-02, 06:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Varför skulle inlägget vara korkat menar du? Jag vill bara visa på att pengarna kommer inte kinesiska arbetare till godo det mesta går till wish som är ett amerikanskt företag ägt av två multimiljardärer.

Där har du åtminstone ett påstående från en kvällstidning om att Wish är stora men ingen källa på var siffran kommer ifrån eller hur den står sig mot andra tjänster som t.ex. Ebay. Alltså inget stöd för ditt påstående även om vi litar på en kvällstidning vilket vi förstås inte borde. Speciellt inte när den första "källan" du använde sa det rakt motsatta, att det inte finns någon statistik. Ska vi tro på den första eller andra källan som du har försökt med?

Och ditt påstående var korkat eftersom inlägget du citerade hade inget med Wish att göra men du försökte spela besserwisser och säga att denne missuppfattat att Wish är ett kinesiskt företag. Det är ett grundlöst påstående från dig till att börja med, men så är du ett troll också.
Citera
2018-03-02, 07:05
Medlem
Citat:

Artikeln som du länkar till är väl värd att läsa, den visar klart hur lobbisterna får in sitt material i vår press signerad av en av tidningens egna "journalister".
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-02 kl. 07:08.
Citera
2018-03-02, 07:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Artikeln som du länkar till är väl värd att läsa, den visar klart hur lobbisterna får in sitt matrial i vår press signerad av en av tidningens egna "journalister".

Ja det syns tydligt att det är en köpt artikel maskerad som en riktig artikel. Ren propaganda finansierad av penningstarka aktörer som vill stoppa detta för egen vinning, de gillar inte konkurrensen helt enkelt.
Citera
2018-03-02, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det syns tydligt att det är en köpt artikel maskerad som en riktig artikel. Ren propaganda finansierad av penningstarka aktörer som vill stoppa detta för egen vinning, de gillar inte konkurrensen helt enkelt.
Skulle jag tro på det som redovisas i den länkade artikeln - Nej.

Dessutom statistiska uppgifter kan du lätt manipulera till din fördel. Vad som behövs är naturligvis originalkälla - inte ett påstående om sakernas tillstånd utan referens till var de statistiska siffrorna hämtats från.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-02 kl. 07:29.
Citera
2018-03-02, 07:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Skulle jag tro på det som redovisas i den länkade artikeln - Nej!

Dessutom statistiska uppgifter kan du lätt manipulera till din fördel. Vad som behövs är naturligvis originalkälla - inte ett påstående om sakernas tillstånd utan referens till var de statistiska siffrorna hämtats från.

Ja och enligt trollets första länk till breakit.se finns ingen sådan statistik men i en betald propagandaartikel behöver man inte fästa något avseende vid sådana små detaljer. Undrar hur mycket sådana här "artiklar" kostar att få in. Gammelmedia är i kris och när inte slutkunderna till deras produkt vill betala får de hitta andra inkomstkällor som denna.
Citera
2018-03-02, 07:55
Medlem
Citat:
Snälla ge länk?

Beställde denna för några veckor sedan.
Nu är Sverige uteslutet.

https://www.aliexpress.com/item/IR-R...562190070.html
Citera
2018-03-02, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Ja Kimdahl förstör tråden...

Jo tack.
Spammar sönder tråden.
Citera
2018-03-02, 08:38
Medlem
mina3grabbars avatar
Det kanske finns hopp!

Kopierat från computersweden idag:
För Europas del är det dock mer intressant vad som händer från kinesiskt håll där det redan finns fullfjädrade konkurrenter till Amazon.

– Ali Express är en ännu störra aktör än Amazon egentligen. Och deras koncept är kanske ännu mer imponerande – eller hotfullt. De har ju kontroll över hela ekosystemet – kunddata, betallösningar, sociala medier, portallösningar – ja, hela rubbet, säger Johan Davidson.

Att Ali Express ska komma till Europa spekuleras det redan kring. I dag har de nackdelen att det är långt att frakta produkterna. Men när de väl kommit in tror han att de rentav kan ha större potential än Amazon just för att de kommer med hela sitt ekosystem – även om GDPR kan sätta en del käppar i hjulet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in