2018-02-16, 22:34
  #1729
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
De här lögnhalsarna Postnord, gick ut och lugnade folk, att inget händer än. Att besked kommer först 1 mars hur de skall gå vidare. Men nu kommer alltså ett annat besked. Straffavgifterna införs direkt den 1 mars.

Hur ser era lösningar ut på detta problem? Har inte läst tråden. EU lär ju gå samma väg som Sverige.


Håller med dej, de har gett ut misvisande information och behandlat folk väldigt dåligt, då de inte har en längre övergångsperiod än detta, 2 veckors varsel då leveranstiderna kan vara upp till 2 månader, varav hälften av tiden består av deras egna hanteringar på arlanda. Men är man stor så kan man göra vad man vill. De kommer komma undan med det, det finns inget folk kan göra.

Lösningar? Inte handla mer ifrån länder utanför eu är alltid en lösning. Postnord har själva nämnt att det finns kryphål dock, hur pålitliga de kryphålen är vet jag inte. Men kryphålen de har nämnt är om handlaren anger det som en gåva samt om den skickas via ett eu land. Peronsligen så tror jag bara att skicka via eu-länder funkar på någorlunda dyra produkter.
Citera
2018-02-16, 22:37
  #1730
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vi får väl se hur man funderar på att agera mot "gåvor" och "varuprov utan värde"?

Är inte helt säker, men med största sannolikhet finns internationella överenskommelser att sådant skall kunna skickas fritt utan avgifter?

Sådana stora företag som Wish blir det kanske problem för, men Aliexpress är ju bara ett "paraplyföretag", och säljarna tusentals gissar mycket ofta enmansföretag?

Både wish och aliexpress är bara plattformer för en massa olika säljare.

Alltså om de ska föja regelboken så gäller gåvor bara mellan privatpersoner och det får inte vara regelbundet, men är tveksam till hur bra koll de har på om det är ifrån en privatperson eller inte. Som det låter kommer de inte ha så bra koll.
__________________
Senast redigerad av ulvvf 2018-02-16 kl. 22:42.
Citera
2018-02-16, 22:40
  #1731
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Brev från Kina kommer delas ut som vanligt, och brev kan innehålla saker, dock måste breven vara storleken att dom får plats i brevlådan-brevfacket. Det är bara Paket som ska påläggas avgift.


Du har tyvärr fel. Jag önskar att du hade rätt, men det har du inte.
Citera
2018-02-16, 22:42
  #1732
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Du har tyvärr fel. Jag önskar att du hade rätt, men det har du inte.
Källa på det ? För jag har inte snappat upp det någonstans, utan endast PAKET ?
Citera
2018-02-16, 22:59
  #1733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Både wish och aliexpress är bara plattformer för en massa olika säljare.

Alltså om de ska föja regelboken så gäller gåvor bara mellan privatpersoner och det får inte vara regelbundet, men är tveksam till hur bra koll de har på om det är ifrån en privatperson eller inte. Som det låter kommer de inte ha så bra koll.

Känner inte till wish så väl och har bara handlat där 2 gånger, men hos Ali har det nog blivit ca 500 beställningar de senaste 4-5 åren.
Det fina med Ali är recensionerna från tidigare köpare på just denna vara hos denna specifika säljare!
Citera
2018-02-16, 23:16
  #1734
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Källa på det ? För jag har inte snappat upp det någonstans, utan endast PAKET ?


Om du menar dokumentbrev med bara papper i så kanske det slinker igenom, men inte postorderbrev.

De har kanske nämnt det någon gång, men det har varit underförstått i hela diskussionen. Många skriver paket om brev. Fokusera inte på orden brev och paket, utan fokusera på att de skriver alla försändelser oavsett värdet på varan.

"Det betyder att ett e-handlat mobilskal på 40 kronor kommer att kosta 50 kronor efter att moms på 25 procent lagts på. Till det kommer också en ny avgift på 75 kronor som PostNord tar ut för alla försändelser med ett värde under 1 500 kronor."

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/sa-hog-blir-nya-avgiften-pa-kinapaketen?inpn_c=kinapaket&inpn_i=priv-cs3

Ett mobilskal skulle få plats i din brevlåda.

Tyvärr så kommer det gälla även de minsta försändelserna.
Citera
2018-02-16, 23:27
  #1735
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Om du menar dokumentbrev med bara papper i så kanske det slinker igenom, men inte postorderbrev.

De har kanske nämnt det någon gång, men det har varit underförstått i hela diskussionen. Många skriver paket om brev. Fokusera inte på orden brev och paket, utan fokusera på att de skriver alla försändelser oavsett värdet på varan.

"Det betyder att ett e-handlat mobilskal på 40 kronor kommer att kosta 50 kronor efter att moms på 25 procent lagts på. Till det kommer också en ny avgift på 75 kronor som PostNord tar ut för alla försändelser med ett värde under 1 500 kronor."

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/sa-hog-blir-nya-avgiften-pa-kinapaketen?inpn_c=kinapaket&inpn_i=priv-cs3

Ett mobilskal skulle få plats i din brevlåda.

Tyvärr så kommer det gälla även de minsta försändelserna.
Det ligger nog på Postnords bord och avgöra om ett brev innehåller ett värde eller inte, och detta ska bedömas snabbt, kanske till och med av en maskin, tror ett och annat brev kommer slinka igenom, t.ex ett platt minneskort.
Citera
2018-02-16, 23:36
  #1736
Medlem
Snarkarens avatar
Från Postnord: "Försändelser utan värde, exempelvis vanliga brev, delas ut direkt."
Som sagt det är PAKET som ska debiteras, inte Brev.
Är försändelsen postad som "Brev" är dom just vanliga brev som får plats i brevlådan, så mobil-skal kommer nog gå igenom dom också.
Citera
2018-02-16, 23:51
  #1737
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Från Postnord: "Försändelser utan värde, exempelvis vanliga brev, delas ut direkt."
Som sagt det är PAKET som ska debiteras, inte Brev.
Är försändelsen postad som "Brev" är dom just vanliga brev som får plats i brevlådan, så mobil-skal kommer nog gå igenom dom också.


Nej, du läser inte helheten, du läser inte ens hela citatet. "Försändelser utan värde", postorderförsändelser brukar i regel ha ett värde deklarerat, oavsett hur små de är till storleken.

Vissa kan kan säker slinka igenom, men inte p.g.a de är brev, utan för slarv och de är märkta som gåvor etc. Det har ingeting med om de får plats i brevlådan eller inte att göra. Det kan jag garantera dej.
Citera
2018-02-16, 23:54
  #1738
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Nej, du läser inte helheten, du läser inte ens hela citatet. "Försändelser utan värde", postorderförsändelser brukar i regel ha ett värde deklarerat, oavsett hur små de är till storleken.

Vissa kan kan säker slinka igenom, men inte p.g.a de är brev, utan för slarv och de är märkta som gåvor etc. Det har ingeting med om de får plats i brevlådan eller inte att göra. Det kan jag garantera dej.
Nej, det kan du inte garantera tyvärr, vi är inte där än. Vi får väl se vem som har rätt...
Citera
2018-02-17, 00:00
  #1739
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Brev från Kina kommer delas ut som vanligt, och brev kan innehålla saker, dock måste breven vara storleken att dom får plats i brevlådan-brevfacket. Det är bara Paket som ska påläggas avgift.
Eh, källa på detta? För jag har ringt PostNord flera ggr för att få klarhet och där var det en självsäker typ som sade mig att ALLT man skickar till Sverige från Icke-EU-land kommer få moms + avgift. Även om det är värt en krona.

Detta skulle, enligt Postnord, även gälla reparationer som skickas åter, returer, Moster i Norges hemmastickade lusekofte, Faster i USA's hembakta cookies.

Önskar som sagt källa, tror inte du har det.

För mig är det slutbeställt från Wish iaf. Och jag kommer göra allt jag kan för att använda annan speditör framöver, även om det är dyrare. Postnord är utsugare värre än en fet igel, och det finns ingen anledning att mata såna ytterligare.
Citera
2018-02-17, 00:01
  #1740
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Från Postnord: "Försändelser utan värde, exempelvis vanliga brev, delas ut direkt."
Som sagt det är PAKET som ska debiteras, inte Brev.
Är försändelsen postad som "Brev" är dom just vanliga brev som får plats i brevlådan, så mobil-skal kommer nog gå igenom dom också.
Försändelse är brev OCH paket, Einstein.
"utan värde" är det som är intressant här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in