Citat:
Ursprungligen postat av
bulten2.0
Tack för bra svar. Blir inte riktigt klok på kratom. Provade det som sagt för första gången igår. Och visst, det hjälper. Både för den inre stressen och ångesten. Men blir samtidigt lite kluven, känns för bra för att vara sant.
Hur är det med avtändning? Är den jobbig? Känner ni några direkt negativa effekter? Eller effekter på lång sikt?
Gällande avtändning så sök i tråden, går nog att hitta en hel del som skrivits om det via sökfunktionen. Det verkar vara väldigt individuellt men generellt sett verkar avtändningarna vara något lättare än de från andra opioider. Men det beror också på hur mycket man tar och på hur känslig man är.
Då det inte finns mycket forskning gjord på kratom är det svårt att säga något om långsiktiga biverkningar. Ett fåtal verkar vara känsliga och få någon typ av leverpåverkan efter ett par veckors användning men det verkar vara väldigt ovanligt, många som testar sig efter lång tids användning har bra levervärden utifrån vad som skrivits här och på andra ställen.
En del verkar kunna få en mildare form av håravfall som verkar vara kopplat till kratom men som försvinner när användandet upphör. Vet inte hur vanligt det är. Personligen fick jag lite ökade dubbelslag på hjärtat efter en tids användande som försvann när jag slutade ta kratom men vet ju inte helt säkert ifall det var orsaken.
Annars verkar det vara de typiska biverkningarna som för andra opioider som hård mage, minskad hunger och liknande. Kratom verkar inte ha den andningsdepressiva effekt som andra opioider har vilket är bra.
Jag har haft längre perioder där jag använt varje dag och ganska normala doser och tycker det har varit lite småtufft att sluta men ATn brukar vara över på lite drygt en vecka och inte särskilt intensiv. För mig så brukar det vara ganska lugnt fysiskt men ångesten kan vara jobbig. Och då har jag normalt ingen ångest, hade så klart varit jobbigare om jag dessutom haft en naturlig ångest i grunden. Brukar också ha ett hyfsat starkt psykiskt sug efter jag slutat som håller i sig ett tag.
Med det sagt så har jag haft problem med tyngre opioider sen tidigare och gått igenom ett par tunga avtändningar innan jag provade kratom så det kan säkert ha påverkan även om det var längesedan.
Hoppas den infon hjälpte. Som sagt, individuellt hur man påverkas och lite osäkert kring biverkningar i längden men verkar vara en ganska mild drog jämfört med mycket annat som finns att tillgå.