2018-07-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
SOG har även dom ganska låga fysiska krav som går/gick att läsa som var liknande. Men utöver de mätbara kraven på armhävningar och milen kommer uttagning som är marsch, snabbmarch, vattenfys och andra tester.

Och kustjägare är ganska mycket jävligare än Amfskytte

Jaha så du har varit på dem fysiska uttagningstesterna till SOG. Hur gick det?
Citera
2018-07-25, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Inte så höga krav, känns ju som vilken random gym-nisse klarar av det där.

Sett till förhållande så känns ju kustjägare vara det tuffaste yrket att uppnå efter amfi/jägare?

Att komma in är inte svårt, att klara av utbildningen är svårt. Det gäller i regel alla tuffare tjänster i försvarsmakten, jägare,fjs ,spaning,kj etc
Citera
2018-07-25, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTvsProjectC
Hur viktigt är det att man fyller i uniformsstorleken på rekryteringsmyndighetens hemsida? Förut kunde jag skriva alla mått men nu har alternativet försvunnit ifrån min sida?

Får man testa olika storlekar på kläderna när man kommer dit?

Inte särskilt viktigt, du får ändå uppge storlek till förrådspersonalen när du hämtar ut din utrustning. Skulle något inte passa går det att byta.
Citera
2018-07-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHerlieperker123
Jaha så du har varit på dem fysiska uttagningstesterna till SOG. Hur gick det?
Kraven som ställdes på SOG var typ milen på 45 och lite sådant smått och sedan fältvana/personlighet och hur det testas är inte så svårt att räkna ut. Testerna varar i flera dygn och är påfrestande.
Citat:
Att komma in är inte svårt, att klara av utbildningen är svårt. Det gäller i regel alla tuffare tjänster i försvarsmakten, jägare,fjs ,spaning,kj etc
falsk i FM tar man endast ut personer man tror ska klara utbildningen, sen kommer inte alla att göra det.
Citera
2018-07-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTvsProjectC
Hej! Är det någon som vet mönstringskraven för att bli medic?
vad menar du med "medic"? Finns exempelvis CLS vid nästintill alla förband, du har FörmedC,
sjk avancerad etc etc, utveckla gärna mer specifikt vad du syftar på!

Citat:
SOG har även dom ganska låga fysiska krav som går/gick att läsa som var liknande. Men utöver de mätbara kraven på armhävningar och milen kommer uttagning som är marsch, snabbmarch, vattenfys och andra tester.
Och kustjägare är ganska mycket jävligare än Amfskytte

Citat:

Citat:
Kraven som ställdes på SOG var typ milen på 45 och lite sådant smått och sedan fältvana/personlighet och hur det testas är inte så svårt att räkna ut. Testerna varar i flera dygn och är påfrestande.
falsk i FM tar man endast ut personer man tror ska klara utbildningen, sen kommer inte alla att göra det.

Jag vill klargöära att det ni diskuterar om när det kommer till uttaggningstester för nämnda förband är delvis felaktigt informerat. Vill även tillägga att även om "kraven" som strv122b säger "låga fysiska krav" uppfylls av sökande individ innebär det inte att man är antagen. Så bara för att du klarar av antagningskraven eller håller måttet fysiskt så är du inte kvalificerad att jobba inom ovanstående, nämnda förband. (vilket ni får det att låta som, vet inte om jag möjligen missuppfattade er?)

AMF skytte och kj är två olika eneheter, båda kan vara sviniga på sitt sätt och även om kj har det tufft är det fel att säga att det ena är värre än det andra. Förbanden jobba på olika sätta med olika uppgifter.

som CHerlieperker123 nämner är uttagningstesterna egentligen inte det svåra, utan att fullfölja utbildningen, uttagningstesterna testar ju ett minimikrav på soldaten, sen var utbildningen innebär kan vara helt annorlunda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fallsk%C3%A4rmsj%C3%A4garna
(läser du artikeln på engelska så ser du Selection to the unit is one of the toughest in the Swedish army, including a two-day pre-selection and three induction weeks in addition to the regular armed forces recruiting process.[4] The basic Parachute Ranger course is roughly three months long with an attrition rate at over 50%.) likaså som CHerlieperker123 nämner.

strv122b jag förstår inte riktigt i vilket syfte du skriver "Kraven som ställdes på SOG var typ milen på 45 och lite sådant smått och sedan fältvana/personlighet och hur det testas är inte så svårt att räkna ut"
Jag vet inte om jag missuppfattar dig här, men för mig låter du lite nonchalant och oinformerad, nästintill att du hånar de krav som ställs vid nämnt förband(med att säga; milen och lite sådant smått) så vänligen ta avstånd från dessa frågor, du har inte en inblick i denne verksamhet och skulle du till förmodan ha det så har du inte på flashback att göra.
Och jag vet inte vad du menar med " och hur det testas är inte så svårt att räkna ut", jag skulle vilja säga att det är nog i allra högsta grad svårt att räkna ut, vilket även är syftet.

Du har ju garanterat redan läst chatten verkar det som, men till övriga;
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/kampanj/chatt1/sog-chatt/
https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/2-var-verksamhet/specialforband/folder-sarskilda-operationsgruppen-sog.pdf
Citera
2018-07-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4tusen

Jag vill klargöära att det ni diskuterar om när det kommer till uttaggningstester för nämnda förband är delvis felaktigt informerat. Vill även tillägga att även om "kraven" som strv122b säger "låga fysiska krav" uppfylls av sökande individ innebär det inte att man är antagen. Så bara för att du klarar av antagningskraven eller håller måttet fysiskt så är du inte kvalificerad att jobba inom ovanstående, nämnda förband. (vilket ni får det att låta som, vet inte om jag möjligen missuppfattade er?)

Jag sa att de kraven som har skrivits av FM som KONKURRENSKRAFTIGA RESULTAT tidigare var
Citat:
Löpning 10 km terrängbana
45 min
Snabbmarsch i uniform, 20 km
140 min
Undervattensim
25 m
Bänkpress med kroppsvikten som tyngd
3 repetitioner
Dips
20 repetitioner
Räckhäv
12 repetitioner
Vet inte om dom fortfarande ligger uppe på FMs hemsida, men inga av dessa krav är något extrema. Utan att ha sökt SOG eller SSG/SIG(när det var aktuellt) kan jag gissa att de flesta sökande klarade de formella fyskraven. Utöver de kraven så genomförs det andra tester som jag inte har någon större inblick i men med tanke på hur exempelvis uttagning till andra förband går till kan man ju gissa att det är mentala och fysiska tester i fältmiljö och dom är nog betydligt värre.
Citat:

AMF skytte och kj är två olika eneheter, båda kan vara sviniga på sitt sätt och även om kj har det tufft är det fel att säga att det ena är värre än det andra. Förbanden jobba på olika sätta med olika uppgifter.

Skämtar du, vi pratar om en spaningsresurs och en skytteenhet inom samma bataljon. Självklart svinar AMFskytte men det är en viss skillnad på att tillhöra ett skytteförband och en jägarenhet både i fysiska krav och krav på hur länge enhet ska klara sig utan understöd.
Citat:

strv122b jag förstår inte riktigt i vilket syfte du skriver "Kraven som ställdes på SOG var typ milen på 45 och lite sådant smått och sedan fältvana/personlighet och hur det testas är inte så svårt att räkna ut"
Jag vet inte om jag missuppfattar dig här, men för mig låter du lite nonchalant och oinformerad, nästintill att du hånar de krav som ställs vid nämnt förband(med att säga; milen och lite sådant smått) så vänligen ta avstånd från dessa frågor, du har inte en inblick i denne verksamhet och skulle du till förmodan ha det så har du inte på flashback att göra.
Och jag vet inte vad du menar med " och hur det testas är inte så svårt att räkna ut", jag skulle vilja säga att det är nog i allra högsta grad svårt att räkna ut, vilket även är syftet.
Jag hånar inte de soldater som tas ut i SOG men jag hånar folk som tror att soldaterna tas ut efter att ha genomfört vanliga fysiska tester med bra förutsättningar. Jag har inte gjort testerna och har inget intresse av att bli operatör. Men att ha jobbat med förband som ses som "tuffa" vet jag med säkerhet att de svåra är inte de formella tydliga fysiska testerna utan de tester som genomförs efter och är enkla att förstå men mycket svåra att veta exakt.

Det testas fältvana och fobier(höjd, vatten och klaustrofobi kanske nått annat) det tror jag alla förstår. Sen i vilken ordning eller hur de testas ska vi inte veta så mycket om men det är ju inte sås vårt att gissa att det är stress både fysisk och mental med lite sömn och mat.

Det jag ville få fram var att de enklaste är att uppnå de formella kraven på milen de svåra är att klara de andra testerna som följer precis som du har mycket långt kvar till att bli fallskärmsjägare bara för att du klarar ett multitest med 300p och springer ett fälttest på 9:45.
Citera
2018-07-27, 12:14
Medlem
Citat:

Fast så är det ju inte alls? Jobbar du ens i försvaret?
Ett av de stora problemen vi har är att det är "rekryteringsmyndigheten" som efter beställning av FM väljer ut individer som ska klara av utbildningarna. Det är alltså inte FM som rekryterar individer utan RM
Citera
2018-07-27, 16:42
Medlem
Citat:
Fast så är det ju inte alls? Jobbar du ens i försvaret?
Ett av de stora problemen vi har är att det är "rekryteringsmyndigheten" som efter beställning av FM väljer ut individer som ska klara av utbildningarna. Det är alltså inte FM som rekryterar individer utan RM
Jag har en anställning som innebär att jag delvis jobbar med rekryterad personal från RM samt internrekrytering. Alla ”tuffa” tjänster kräver idag KP som liknar det man förr gjorde på FJS/KJS. Problemet med ex SOG är enligt min uppfattning inte att klara de formella kraven för fysik utan de dynamiska kravprofilen. Det var någon här som länkade till krav för KJ som var ganska lätta. Då drog jag liknelsen med att de formella fyskraven hos SOG var liknande, de svåra är inte armhävningarna utan hur DU klarar av olika fysiska/psykiska problemen du ställs inför.

Sen är ju RM krav ställda mot forskning, avhoppet under en GU bör vara några % i form av skador/olämplighet vi har inget överutag i enorm skala så som vissa länder gör. Antas du till en utbildning om det så är HV eller SOG så tror FM att du ska klara den. Samma gäller ex piloter, är du antagen har du mycket goda chanser att bli pilot.

Pliktverket har brister men har lyckats tilldela FM tillräkligt bra underlag för att kunna skilja på KB elever eller om folk ska bli malajer. Systemet är inte perfekt men fungerar bra
Senast redigerad av strv122b 2018-07-27 kl. 16:45.
Citera
2018-07-27, 16:54
Bannlyst
Citat:
Jag har en anställning som innebär att jag delvis jobbar med rekryterad personal från RM samt internrekrytering. Alla ”tuffa” tjänster kräver idag KP som liknar det man förr gjorde på FJS/KJS. Problemet med ex SOG är enligt min uppfattning inte att klara de formella kraven för fysik utan de dynamiska kravprofilen. Det var någon här som länkade till krav för KJ som var ganska lätta. Då drog jag liknelsen med att de formella fyskraven hos SOG var liknande, de svåra är inte armhävningarna utan hur DU klarar av olika fysiska/psykiska problemen du ställs inför.

Sen är ju RM krav ställda mot forskning, avhoppet under en GU bör vara några % i form av skador/olämplighet vi har inget överutag i enorm skala så som vissa länder gör. Antas du till en utbildning om det så är HV eller SOG så tror FM att du ska klara den. Samma gäller ex piloter, är du antagen har du mycket goda chanser att bli pilot.

Pliktverket har brister men har lyckats tilldela FM tillräkligt bra underlag för att kunna skilja på KB elever eller om folk ska bli malajer. Systemet är inte perfekt men fungerar bra

Varför är ni så noga med färgblindhet och allergier?
Räcker det inte med att man kan skjuta folk och vara i god form eller?
Fattar inte det där.
Ni letar folk som kan mörda folk men dom måste vara sveriges renaste människor för att gå med?
Luktar hyckleri.
Eller så driver ni en agenda där bara vissa folk som passar er får vara med.
Senast redigerad av Mass.hysteria 2018-07-27 kl. 16:56.
Citera
2018-07-27, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Varför är ni så noga med färgblindhet och allergier?
Räcker det inte med att man kan skjuta folk och vara i god form eller?
Fattar inte det där.
Ni letar folk som kan mörda folk men dom måste vara sveriges renaste människor för att gå med?
Luktar hyckleri.
Eller så driver ni en agenda där bara vissa folk som passar er får vara med.
Exempelvis har olika ammunitionstyper olika färgkoder, blir tråkigt om folk blandar ihop det. Sen kan du ju läsa om vissa SS förband inte gjorde succé bara för dom var mördare/psykopater.
Citera
2018-07-27, 21:20
Bannlyst
Citat:
Exempelvis har olika ammunitionstyper olika färgkoder, blir tråkigt om folk blandar ihop det. Sen kan du ju läsa om vissa SS förband inte gjorde succé bara för dom var mördare/psykopater.
Berätta mer om varför de inte gjorde succe?
Ammo strulet visst.
Men varför erbjuder inte militären ögonoperation då? Som i USA.
Citera
2018-07-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Berätta mer om varför de inte gjorde succe?
Ammo strulet visst.
Men varför erbjuder inte militären ögonoperation då? Som i USA.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oskar_Dirlewanger Utmärkte sig inte direkt i kriget, mer än sexförbrytelser(ev mot redan döda, ev kannanabalism osv) och att elda barn. Psykopater är inget man vill ha i ett fungerande förband.

Vilken operation hjälper mot färgblindhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in