Citat:
Ursprungligen postat av
GTvsProjectC
Hej! Är det någon som vet mönstringskraven för att bli medic?
vad menar du med "medic"? Finns exempelvis CLS vid nästintill alla förband, du har FörmedC,
sjk avancerad etc etc, utveckla gärna mer specifikt vad du syftar på!
Citat:
Ursprungligen postat av
strv122b
SOG har även dom ganska låga fysiska krav som går/gick att läsa som var liknande. Men utöver de mätbara kraven på armhävningar och milen kommer uttagning som är marsch, snabbmarch, vattenfys och andra tester.
Och kustjägare är ganska mycket jävligare än Amfskytte
Citat:
Ursprungligen postat av
CHerlieperker123
Att komma in är inte svårt, att klara av utbildningen är svårt. Det gäller i regel alla tuffare tjänster i försvarsmakten, jägare,fjs ,spaning,kj etc
Citat:
Ursprungligen postat av
strv122b
Kraven som ställdes på SOG var typ milen på 45 och lite sådant smått och sedan fältvana/personlighet och hur det testas är inte så svårt att räkna ut. Testerna varar i flera dygn och är påfrestande.
falsk i FM tar man endast ut personer man tror ska klara utbildningen, sen kommer inte alla att göra det.
Jag vill klargöära att det ni diskuterar om när det kommer till uttaggningstester för nämnda förband är delvis felaktigt informerat. Vill även tillägga att även om "kraven" som strv122b säger "låga fysiska krav" uppfylls av sökande individ innebär det inte att man är antagen. Så bara för att du klarar av antagningskraven eller håller måttet fysiskt så är du inte kvalificerad att jobba inom ovanstående, nämnda förband. (vilket ni får det att låta som, vet inte om jag möjligen missuppfattade er?)
AMF skytte och kj är två olika eneheter, båda kan vara sviniga på sitt sätt och även om kj har det tufft är det fel att säga att det ena är värre än det andra. Förbanden jobba på olika sätta med olika uppgifter.
som CHerlieperker123 nämner är uttagningstesterna egentligen inte det svåra, utan att fullfölja utbildningen, uttagningstesterna testar ju ett minimikrav på soldaten, sen var utbildningen innebär kan vara helt annorlunda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fallsk%C3%A4rmsj%C3%A4garna
(läser du artikeln på engelska så ser du
Selection to the unit is one of the toughest in the Swedish army, including a two-day pre-selection and three induction weeks in addition to the regular armed forces recruiting process.[4] The basic Parachute Ranger course is roughly three months long with an attrition rate at over 50%.) likaså som CHerlieperker123 nämner.
strv122b jag förstår inte riktigt i vilket syfte du skriver "
Kraven som ställdes på SOG var typ milen på 45 och lite sådant smått och sedan fältvana/personlighet och hur det testas är inte så svårt att räkna ut"
Jag vet inte om jag missuppfattar dig här, men för mig låter du lite nonchalant och oinformerad, nästintill att du hånar de krav som ställs vid nämnt förband(med att säga; milen och lite sådant smått) så vänligen ta avstånd från dessa frågor, du har inte en inblick i denne verksamhet och skulle du till förmodan ha det så har du inte på flashback att göra.
Och jag vet inte vad du menar med " och hur det testas är inte så svårt att räkna ut", jag skulle vilja säga att det är nog i allra högsta grad svårt att räkna ut, vilket även är syftet.
Du har ju garanterat redan läst chatten verkar det som, men till övriga;
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/kampanj/chatt1/sog-chatt/
https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/2-var-verksamhet/specialforband/folder-sarskilda-operationsgruppen-sog.pdf