2018-12-22, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men då så, nu är ubåten skrotad, helt enligt plan.

https://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-ubat-har-forstorts/

Det var det!
Citera
2018-12-22, 10:34
Medlem
develis avatar
Citat:

Så bra, nu är den vidriga brottsplatsen nermonterad och kan glömmas bort. Det var en fin julnyhet, tack för den Reimer.
Citera
2018-12-22, 11:25
Medlem
Merwinnas avatar
https://ekstrabladet.dk/112/peter-madsens-ubaad-skrottet/7449029

Så enormt tråkigt på ett fint skepp! Hämndlystet, barnsligt och populistiskt att danska polisen verkligen fullföljde detta - och inte verkar danskarna tycka att det var någon bra idé heller; inte dom som jag har pratat med i alla fall...

Polisen lämnade inte in Nautilus på en skrothandel, utan tog arbetare till platsen i Nordhavn där hon stått hela tiden, och lät dem utföra nedmonteringen där. De ville väl övervaka processen... men tydligen hittades inget minneskort, då vet vi det. Måste ha tagit lång tid att skära ner det tjocka tryckskrovet i hanterliga bitar. Slöseri på ekonomiska värden också. Undrar om de åtminstone sålde vidare en del av inredningen, insrumenten o.s.v.?

Nautilus var väldigt vacker estetiskt - romantisk på ett sätt som de andra privatbyggda ubåtarna i Europa inte är enligt mig. Både på grund av de smukke linjerna och den svarta färgen. Mer stealthy! Man kunde tänka att hon var en tysk spökubåt från andra världskriget, som kom upp ur dimman i Köge bukt... Bara hälften så stor. Enda positiva med skrotningen, är väl att N var en osäker ubåt, då den saknade dyksluss. Av den anledningen hade i alla fall jag inte vågat dyka med den.

Lorck berättade i sin bok om hur han redan hade bokat tid hos norska flottan, för att hans team skulle kunna öva fri uppstigning i den tank som de norska ubåtskadetterna övar i. Men det gick inte att få något gjort med den "besättningen" - det var en för odisciplinerad samling människor. Madsen hade inte heller tagit reda på var närmaste ubåtsräddningsfartyg fanns. Det gjorde Lorck - det fanns i Karlskoga i Sverige! Men ingen visste om dess räddningskapsel skulle kunna docka med Nautilus... En ny ägare hade i och för sig kunnat sköta detta bättre.
Senast redigerad av Merwinna 2018-12-22 kl. 11:27.
Citera
2018-12-22, 15:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://ekstrabladet.dk/112/peter-madsens-ubaad-skrottet/7449029

Så enormt tråkigt på ett fint skepp! Hämndlystet, barnsligt och populistiskt att danska polisen verkligen fullföljde detta - och inte verkar danskarna tycka att det var någon bra idé heller; inte dom som jag har pratat med i alla fall...
Madsen själv sänkte den rätt ner på havsbotten - det tycks du förtränga i allt ditt drama över plåt.
Anledningen att den är sågad i bitar beror på att han sågade Kim i bitar.

Skriv brev och gnäll på honom.
Citera
2018-12-22, 15:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Madsen själv sänkte den rätt ner på havsbotten - det tycks du förtränga i allt ditt drama över plåt.
Anledningen att den är sågad i bitar beror på att han sågade Kim i bitar.

Skriv brev och gnäll på honom.

"Öga för öga och tand för tand?" Det är ju just det jag stör mig på. Att Jeppe agerade som om han skulle ha varit en bödel i Saudiarabien - efterblivet och primitivt - och inte en åklagare i Danmark på 2000-talet.
Citera
2018-12-22, 15:58
Medlem
develis avatar
Citat:
"Öga för öga och tand för tand?" Det är ju just det jag stör mig på. Att Jeppe agerade som om han skulle ha varit en bödel i Saudiarabien - efterblivet och primitivt - och inte en åklagare i Danmark på 2000-talet.
Det är en ubåt av plåt och inte en människa.

Tack för diskussionen. Den snedvridna jämförelsen har du redan presenterat i tråden.
Citera
2018-12-22, 16:15
Medlem
Ingen av de alla som byggde ubåten hade någon ond avsikt - rimligt skulle varit att
behålla den på ett sjöfartsmuseum.
Trots allt är det ett stycke historia som försvunnit, med all respekt för det ohyggliga
som hänt Kim.
Citera
2018-12-22, 16:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är en ubåt av plåt och inte en människa.

Tack för diskussionen. Den snedvridna jämförelsen har du redan presenterat i tråden

Det var ju DU som gjorde jämförelsen, som jag för övrigt tycker var rätt makaber. Jag skulle inte ha BÖRJAT dra den parallellen (skära i Kim - skära i Nautilus).

Och vilket varar längst..?

En kung i Sachsen samlade porslin,
Men samlingsvurmen blef en riktig sjuka.
Han bytte bort till kungen i Berlin
Sitt garde -- tänk -- mot en kinesisk kruka!

Femhundra man med sabel och karbin,
Som preussarn visste att förträffligt bruka,
I exercisen smidiga och mjuka,
I krig en mur, tänk, mot -- en blå terrin!

Femhundra man med hårpung och med puder!
Slikt dårhusdåd allt vanvett öfverbjuder
Från världens början -- ja, så tycker ni.

Se’n bytet gjordes, har ett sekel svunnit:
Femhundra tappra hjärtan brista hunnit,
Den gamla krukan -- hon står ännu bi.

(Snoilsky)

Citat:
Ursprungligen postat av Luniatic
Ingen av de alla som byggde ubåten hade någon ond avsikt - rimligt skulle varit att
behålla den på ett sjöfartsmuseum.
Trots allt är det ett stycke historia som försvunnit, med all respekt för det ohyggliga
som hänt Kim.

Ja, på ett sjöfartsmuseum, eller så kunde hon ha fått stå bredvid syster Kraka på Danmarks Tekniska museum. Eller de kunde ha gett henne till de f.d. medlemmarna i RML som fortfarande var intresserade - Kasper Feld var det i alla för inte så länge sedan, det skrev han i kommentarerna till en video på Youtube. Och Steen Lorck såklart, han älskade ju Nautilus. Undrar hur de två mår idag..? Det är ju inte bara Madsen polisen straffar, utan även oskyldiga precis som du säger.

Det mest pragmatiska hade varit att sälja henne, och använda pengarna till att betala tillbaka på Peter Madsens skulder till i första hand danska Staten.

Eller de kunde åtminstone ha svetsat till luckorna och sänkt henne, på tolv meter kanske, och låtit henne bli ett naturligt dykmål, som Freja... en egen biotop så småningom, när naturlevande växter och djur hade börjat växa över henne. Så mycket mer romantiskt och värdigt än denna vandalisering av henne!
Senast redigerad av Merwinna 2018-12-22 kl. 17:02.
Citera
2018-12-22, 19:11
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Och vilket varar längst..?

En kung i Sachsen samlade porslin,
Men samlingsvurmen blef en riktig sjuka.
Han bytte bort till kungen i Berlin
Sitt garde -- tänk -- mot en kinesisk kruka!

Femhundra man med sabel och karbin,
Som preussarn visste att förträffligt bruka,
I exercisen smidiga och mjuka,
I krig en mur, tänk, mot -- en blå terrin!

Femhundra man med hårpung och med puder!
Slikt dårhusdåd allt vanvett öfverbjuder
Från världens början -- ja, så tycker ni.

Se’n bytet gjordes, har ett sekel svunnit:
Femhundra tappra hjärtan brista hunnit,
Den gamla krukan -- hon står ännu bi.

(Snoilsky)

Låt mig fortsetta lite på dikten:

Och entligen, efter många, många år,
har gardets ättlinger fått tag på krukan.
Dom anvender den som et litet dass,
jovisst går det fortfarande bra att "brukan". (använda på norska )

Kugutt, 2018

God jul allihopa.
Senast redigerad av kugutt 2018-12-22 kl. 19:21.
Citera
2018-12-22, 20:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Låt mig fortsetta lite på dikten:

Och entligen, efter många, många år,
har gardets ättlinger fått tag på krukan.
Dom anvender den som et litet dass,
jovisst går det fortfarande bra att "brukan". (använda på norska )

Kugutt, 2018

God jul allihopa.
God Jul, Kugutt.

Översänder en ny version av ett fint gammalt skillingtryck.

♫ ♪ ♫ ♪
Citera
2018-12-22, 20:37
Bannlyst
Citat:

Vackert. Riktigt bra, men visst finns flera än Madsen som jobbat på denna "undervattensskuta", lite synd om de som faktiskt gjort det mesta fick ta det värsta.

Citat:
Så bra, nu är den vidriga brottsplatsen nermonterad och kan glömmas bort. Det var en fin julnyhet, tack för den Reimer.

Så inte fler porrfilmer för dig alltså, slå knut på högern.
Citera
2018-12-29, 10:19
Medlem
Kanske gammal skåpmat, Thomas Djursing om Madsens mentala status.

https://ekstrabladet.dk/112/forfatter-har-kontakt-til-madsen-i-faengslet/6971756
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in