https://ekstrabladet.dk/112/peter-madsens-ubaad-skrottet/7449029
Så enormt tråkigt på ett fint skepp! Hämndlystet, barnsligt och populistiskt att danska polisen verkligen fullföljde detta - och inte verkar danskarna tycka att det var någon bra idé heller; inte dom som jag har pratat med i alla fall...
Polisen lämnade inte in Nautilus på en skrothandel, utan tog arbetare till platsen i Nordhavn där hon stått hela tiden, och lät dem utföra nedmonteringen där. De ville väl övervaka processen... men tydligen hittades inget minneskort, då vet vi det. Måste ha tagit lång tid att skära ner det tjocka tryckskrovet i hanterliga bitar. Slöseri på ekonomiska värden också. Undrar om de åtminstone sålde vidare en del av inredningen, insrumenten o.s.v.?
Nautilus var väldigt vacker estetiskt - romantisk på ett sätt som de andra privatbyggda ubåtarna i Europa inte är enligt mig. Både på grund av de
smukke linjerna och den svarta färgen. Mer
stealthy! Man kunde tänka att hon var en tysk spökubåt från andra världskriget, som kom upp ur dimman i Köge bukt... Bara hälften så stor. Enda positiva med skrotningen, är väl att N var en osäker ubåt, då den saknade dyksluss. Av den anledningen hade i alla fall jag inte vågat dyka med den.
Lorck berättade i sin bok om hur han redan hade bokat tid hos norska flottan, för att hans team skulle kunna öva fri uppstigning i den tank som de norska ubåtskadetterna övar i. Men det gick inte att få något gjort med den "besättningen" - det var en för odisciplinerad samling människor. Madsen hade inte heller tagit reda på var närmaste ubåtsräddningsfartyg fanns. Det gjorde Lorck - det fanns i Karlskoga i Sverige! Men ingen visste om dess räddningskapsel skulle kunna docka med Nautilus... En ny ägare hade i och för sig kunnat sköta detta bättre.