2018-11-01, 14:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vet inte om jag missuppfattade danskan i din länk, men det verkar som om han sitter på en specialavdelning nu och inte kommit in på den vanliga avdelningen. Kanske det är därför han har besöksförbud? Och säkerheten med midjekedja och handklovar fästade på det är nog en vanlig åtgärd för livstidsfångar.

Ja, han sitter på en avdelning för fångar som har beteendeproblem eller är svåra att integrera med övriga fångar. Men det stod ju också att det kan bero på att det blev så bråttom att flytta honom, att han bara fick första, bästa plats som blev ledig. Och även om han sitter på någon form av specialavdelning, så måste ju besöksrättigheterna vara individuella, tänker jag? Han kan inte straffas för att de andra på avdelningen inte får ta emot besök p.g.a. sina beteendeproblem (om det nu är så).
Citera
2018-11-01, 15:14
Medlem
Läste utsgan från den tilltalade. Han påstår att allt var ok tills Madsen ville prata om "parteringsdrabet". Låter märkligt. Ville han skryta? Är han avskydd av fångarna och fick sig några smällar som straff tro?

Edit: kan vi hoppas på att han blir nästan ihjälslagen? Säger "nästan" eftersom jag inte vill att han skall få den lätta vägen ut.
Senast redigerad av Picasso2 2018-11-01 kl. 15:18.
Citera
2018-11-01, 15:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst är det så. Fängelseledningen måste anse sig ha ett väldigt gott skäl, och jag funderade på om det hade samband med att M både hade handbojor och var eskorterad av fyra poliser till rättssalen i måndags, samt att det stod ytterligare poliser på vakt vid dörren. När Madsen bad att få slippa handklovarna inne i rättssalen - de var hårt åtstramade, de röda märkena på handlederna syntes ända bort till journalisterna när han fått av dem - så sa polisen att de i så fall ville ha infört i Rettsboken, att det var domaren som hade beordrat att handklovarna skulle tas av. Känns överdrivet, när det handlar om en kortväxt man på närmare 50, som inte direkt är någon karateexpert.

Misstänker de att han planerar en flykt? De kanske har hittat någon ritning gömd i hans cell - på en luftballong som man kan bygga av material som finns i fängelset kanske?
Det är knappast överdrivet om det finns goda skäl. Hans fysiska storlek och ålder är av föga betydelse.
Dig skulle de kunna lura till månen... snar att döma utan nån koll på aktuell bakgrund, ytlig igen och går på hans utseende och ingen koll på vad manipulation innebär utifrån Madsen.

Restriktionerna har varit sen han åkte på stryk och det kan likaväl ha varit misstanke om Madsen provocerat fram en flytt (läs manipulativ) - vilket jag högaktningsfullt tror även om det inte kan beläggas och f.d. fängelsevakten vet att hot och våld kan påskynda en flytt likaväl.
Det är alltså en riskbedömning, säkerhetsskäl, risker och misstanke. Fritagning? Hotbild? Det kan vara vad som helst, ur en helhetsbild.

Det är ju ett väckt åtal innan domslut.

Det fanns en kommentar till minns jag från rättegången:
"Nej, han må ikke få besøg af nogen pt, hvilket altså undrer forsvareren, fordi der nu er faldet endelig dom i dag."
Citat:
Märkligt att han inte får ta emot besök. Känns som ett brott mot de mänskliga rättigheterna. Ett straff i straffet som inte är direkt rättvist. Även om han är en vidrig liten man så är negativ särbehandling inte ok.
Hej igen, den där kvarvarande rättegången hade lite intressanta aspekter kring den komplexe Madsen.
Senast redigerad av develi 2018-11-01 kl. 15:42.
Citera
2018-11-01, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är knappast överdrivet om det finns goda skäl. Hans fysiska storlek och ålder är av föga betydelse.
Dig skulle de kunna lura till månen... snar att döma utan nån koll på aktuell bakgrund, ytlig igen och går på hans utseende och ingen koll på vad manipulation innebär utifrån Madsen.

Restriktionerna har varit sen han åkte på stryk och det kan likaväl ha varit misstanke om Madsen provocerat fram en flytt (läs manipulativ) - vilket jag högaktningsfullt tror även om det inte kan beläggas och f.d. fängelsevakten vet att hot och våld kan påskynda en flytt likaväl.
Det är alltså en riskbedömning, säkerhetsskäl, risker och misstanke. Fritagning? Hotbild? Det kan vara vad som helst, ur en helhetsbild.

Det är ju ett väckt åtal innan domslut.

Det fanns en kommentar till minns jag från rättegången:
"Nej, han må ikke få besøg af nogen pt, hvilket altså undrer forsvareren, fordi der nu er faldet endelig dom i dag."

Hej igen, den där kvarvarande rättegången hade lite intressanta aspekter kring den komplexe Madsen.
Det är lätt att glömma hur han fungerade innan mordet. Alla utsagor om hans korta stubin glömde jag bort sen han dömdes. Manipulativ. Aggressiv. Kanske frånvaron av sex och bdsm gör att ilskan byggs upp? Kan knytnävslagen från medfången varit ett sätt att freda sig? Madsen lyckades ju manipulera en kvinnlig vakt t o m. Manliga vakter är nog att rekommendera för denne fånge. Och enbart män på besökslistan. När han får ta emot besök nån gång. Han lyckades t o m kollra bort Merwinna och då har de inte ens träffats.
Citera
2018-11-01, 16:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är lätt att glömma hur han fungerade innan mordet. Alla utsagor om hans korta stubin glömde jag bort sen han dömdes. Manipulativ. Aggressiv. Kanske frånvaron av sex och bdsm gör att ilskan byggs upp? Kan knytnävslagen från medfången varit ett sätt att freda sig? Madsen lyckades ju manipulera en kvinnlig vakt t o m. Manliga vakter är nog att rekommendera för denne fånge. Och enbart män på besökslistan. När han får ta emot besök nån gång. Han lyckades t o m kollra bort Merwinna och då har de inte ens träffats.
Ända sen media förmedlade att han fått sy runt ögonen har jag trott att han provocerat fram händelsen - pga den person han är. Slug, manipulativ, provokativ - för vinstvinning.

Jag tror likaväl att val av kvinna inom fängelseväggarna är ett strategiskt val för att mjölka henne på interna uppgifter.

Han ville förflyttas.

Så det tredje part säger om partering tror jag är en sanning. Att åtalad sen snarare lägger fokus på en fysisk attack snarare än verbal provokation beror på att hans våld inte är i parité utifrån nödvärnslagen.

Jag kan rent se Madsen framför mig där han hånflinar och berättar äckliga detaljer.. och det är han som tar initivativ till snack för han påstår han vill tala med dem för att få sällskap i sin ensamma tillvaro där han viker papper i verkstaden.

Han är en manipulativ djävel - förr, under mordet och för alltid. Ränderna går inte ur och jag anser att all beskrivning om hög bevakning indikerar att kriminalvården tar hans RPU och riskbedömningen från högsta rådet på allvar.
Citera
2018-11-01, 16:05
Medlem
Citat:
Ända sen media förmedlade att han fått sy runt ögonen har jag trott att han provocerat fram händelsen - pga den person han är. Slug, manipulativ, provokativ - för vinstvinning.

Jag tror likaväl att val av kvinna inom fängelseväggarna är ett strategiskt val för att mjölka henne på interna uppgifter.

Han ville förflyttas.

Så det tredje part säger om partering tror jag är en sanning. Att åtalad sen snarare lägger fokus på en fysisk attack snarare än verbal provokation beror på att hans våld inte är i parité utifrån nödvärnslagen.

Jag kan rent se Madsen framför mig där han hånflinar och berättar äckliga detaljer.. och det är han som tar initivativ till snack för han påstår han vill tala med dem för att få sällskap i sin ensamma tillvaro där han viker papper i verkstaden.

Han är en manipulativ djävel - förr, under mordet och för alltid. Ränderna går inte ur och jag anser att all beskrivning om hög bevakning indikerar att kriminalvården tar hans RPU och riskbedömningen från högsta rådet på allvar.
Amen.
Citera
2018-11-01, 16:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Amen.

Domen kan aldrig falla utifrån detta, och det vet Madsen. Det var obevakat, inbjudna i hans cell, och den kriminella vittnet gav heller inget gott intryck inför rätten med sin nonchalanta gatustil.
Han ska dömas såsom skett men det som förelöper hamnar tyvärr i skymundan (går inte att bevisa) och likaså Madsens extremt manipulativa sida.
Nåt oskydligt attackerat offer som baaara vill vika papper kan man garanterat bortse ifrån. Han är slug.
Jag hoppas händelsen ställt till det på sikt för honom med extra bevakning, KMV är knappast korkade på den här fronten och vet vilket klientel de har att göra med.

Madsen om sina fina intentioner ang de två männen som hamnar i hans cell:
"(..) "Jeg arbejdede alene på det værksted, men havde blandt andet ønsket at få den tiltalte og den anden med over på værkstedet (...)"Han klipper papir til mindre formater på værkstedet, fortæller han om sit arbejde, som han gerne ville have de to unge med til."

Den åtalade med fokus på Madsens våld, men likaväl beskrivande "hyggesnakke":
"Han fortæller, at han bare gik ind i cellen for at hyggesnakke. Stemningen var stille og rolig.
- Så begyndte vi at diskutere. Og så tog han mig om halsen."

Vittnet om trevlig stämning inledningsvis:
"Han fortæller at stemningen er fin, da de sidder på Madsens celle, indtil Peter Madsen pludselig begyndte at snakke om, hvordan han parterede Kim Wall. Han siger 'nej', da han bliver spurgt, om det var noget, de havde spurgt ind til."
Senast redigerad av develi 2018-11-01 kl. 16:39.
Citera
2018-11-01, 16:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Är det inte kameran i huvudhållare som han har satt framför ansiktet som en mask?

Dags att låsa igen celldörren och kasta nyckeln samt låta Madsen sjunka ner i underjorden för gott.
Ja, man skulle nästan kunna tro det, men det är det nog inte.

På väggen bakom honom bland andra verktyg hänger två sågar. Förmodar att den största
av dem är den som han bar ombord på Nautilus och använde på KW.
Det ser ut som att det är något rött på fogsvansens sågblad. Som om det vore blod...
Har han måhända sågat itu nån annan innan Kim och glömt att rengöra bladet?

Finns det fler offer? Var Kim långtifrån den första? Frågar man sig igen.

Madsens rätta plats är i underjorden, ja. Där hör han hemma.
Senast redigerad av Grandioso 2018-11-01 kl. 16:47.
Citera
2018-11-01, 17:08
Medlem
Citat:

Domen kan aldrig falla utifrån detta, och det vet Madsen. Det var obevakat, inbjudna i hans cell, och den kriminella vittnet gav heller inget gott intryck inför rätten med sin nonchalanta gatustil.
Han ska dömas såsom skett men det som förelöper hamnar tyvärr i skymundan (går inte att bevisa) och likaså Madsens extremt manipulativa sida.
Nåt oskydligt attackerat offer som baaara vill vika papper kan man garanterat bortse ifrån. Han är slug.
Jag hoppas händelsen ställt till det på sikt för honom med extra bevakning, KMV är knappast korkade på den här fronten och vet vilket klientel de har att göra med.

Madsen om sina fina intentioner ang de två männen som hamnar i hans cell:
"(..) "Jeg arbejdede alene på det værksted, men havde blandt andet ønsket at få den tiltalte og den anden med over på værkstedet (...)"Han klipper papir til mindre formater på værkstedet, fortæller han om sit arbejde, som han gerne ville have de to unge med til."

Den åtalade med fokus på Madsens våld, men likaväl beskrivande "hyggesnakke":
"Han fortæller, at han bare gik ind i cellen for at hyggesnakke. Stemningen var stille og rolig.
- Så begyndte vi at diskutere. Og så tog han mig om halsen."

Vittnet om trevlig stämning inledningsvis:
"Han fortæller at stemningen er fin, da de sidder på Madsens celle, indtil Peter Madsen pludselig begyndte at snakke om, hvordan han parterede Kim Wall. Han siger 'nej', da han bliver spurgt, om det var noget, de havde spurgt ind til."
Fantastiskt om det är sant. Trodde inte att fångar diskuterade sina gärningar. Hoppas han beskriver vad han gjort med henne och att nån tjallar. Han har ju inte erkänt annat än styckningen. Med tanke på hur han funkar är tanken inte omöjlig att han börjar skryta.
Citera
2018-11-01, 17:11
Medlem
Grandiosos avatar
Man har väl inte hört nåt om hur PM reagerade när Sirid inte längre ville vara gift med honom
utan önskade få äktenskapet upplöst.
Nedbruten av förtvivlan inför detta blev han knappast. Hade skilsmässan och Sirids
markerade avståndstagande därigenom bekommit honom nåt vidare så hade han väl inte
skyndat sig att inleda nåt med den där fångvaktaren, numera en före detta sådan.
Närmast med en axelryckning lär han snarast ha tagit beskedet om att inte längre vara en
gift man.

För svårt personlighetsstörda varelser som Madsen är väl alla människor lika utbytbara.
Det är vad jag tror. Fast helst ska det vara herr eller fru psykopaten själv som avgör när det
ska skiljas åt.
Citera
2018-11-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Man har väl inte hört nåt om hur PM reagerade när Sirid inte längre ville vara gift med honom
utan önskade få äktenskapet upplöst.
Nedbruten av förtvivlan inför detta blev han knappast. Hade skilsmässan och Sirids
markerade avståndstagande därigenom bekommit honom nåt vidare så hade han väl inte
skyndat sig att inleda nåt med den där fångvaktaren, numera en före detta sådan.
Närmast med en axelryckning lär han snarast ha tagit beskedet om att inte längre vara en
gift man.

För svårt personlighetsstörda varelser som Madsen är väl alla människor lika utbytbara.
Det är vad jag tror. Fast helst ska det vara herr eller fru psykopaten själv som avgör när det
ska skiljas åt.
Han hade säkert inga känslor för hustrun. Han bodde ju ihop med DK ett helt år under äktenskapet.
Citera
2018-11-01, 17:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Fantastiskt om det är sant. Trodde inte att fångar diskuterade sina gärningar. Hoppas han beskriver vad han gjort med henne och att nån tjallar. Han har ju inte erkänt annat än styckningen. Med tanke på hur han funkar är tanken inte omöjlig att han börjar skryta.
Det är lite så jag funderar. Antingen via att provocera eller skryta och att nån vakt överhör samtal, men han är slug som sagt..
Han kunde ju knappt sitta på händerna innan mordet heller då han körde analogi och förbannade sig själv och sin glappa käft.
Han verkar med andra ord vilja berätta och en dag kanske hans pompösa Jag tar överhanden. När vissa väl beslutar sig så är det som ett flödande vatten..

Självgod och nonchalant är han också, han genomgick rättegången av nyfikenhet enligt RPU. Log mot åhörare, ville ha öppna dörrar. ÅK nämnde att han fick en känsla av att han lekte med med polisen, drev gäck med rätten.
Jag tror att det kan komma ett s.k "narcissistic downfall" för han är så extremt störd, men att det inte ligger i direkt närtid om han har fokus på första möjligheten till riskbedömning. Det torde mer tidsmässigt röra sig om den tid han kunnat tänka sig - han var redo för ett långt fängelsestraff men mycket bekymrad över förvaring (även om han givetvis for efter brott mot griftefriden primärt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in