Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Tack för svaret..
På det fetade, har inte riktigt händelseförloppet klart för mig där (detta är ju inte det "vanliga" mordfallet).., med barndomen till Peter.
1) Det var en separation mellan Peters mor och far.., och Peter valde självmant att bo hos sin far.., och kände sig "bortvald" utav sin rödhåriga mor..?
2) Peters bror.., blev att bo hos sin mor ?
3) Dominant far (som pratar skit om modern) ?
Har jag uppfattat det hela rätt ?
Du har nog redan fått en del svar på följdfrågor men sammantaget:
1). Hans far slår både hans mamma och 3 halvsyskon. När dörren till hotellet stängs är det gräl och tuktan. De separerar när han är 6 år och han tvingas av sin far att göra ett absurt val mellan föräldrarna med ett fortsatt överhängande hot:
besök du gärna din mamma men då kommer du aldrig tillbaka hit mer.
Han väljer sin far - annars skulle helvetet bryta loss säger han. Sen var han som sagt favoriserad som biologisk son. Pappan hade en verkstad där han då kan utöva sitt specialintresse för pyro och sen mer specifikt raketer.
2). Det mynnar ut i att han är får se sin mor en gång per år. Halvsyskonen verkar bli kvar hos mamman. Det finns en slags passage i detta upp till 8 års ålder men jag finner inte åter det jag läst just nu, att han har en kontakt med halvbroder.
3). Fader beskrivs av PM i positiva termer men samtidigt som en kommendant i ett koncentrationsläger enligt PM själv.
Excentrisk, rasistisk, hade aggressiva utbrott, dominant, svartsjuk, han drack, hade kränkande kvinnosyn och inte särdeles verklighetsförankrad. Han fantiserade och fabulerade, fyllde i själv där det passade i sina berättelser.
Pappans egen passion var militärhistoria och krigsmaskiner. Gubben sägs ha byggt bunkrar och baracker åt nazisterna under ockupation och PMs förebild är Nazitysklands raketforskare Wernher von Braun.
Mamman finns det inte mycket om. PM verkar se henne som tråkig och mindre vetande eftersom hon inte vet hur en V2-raket fungerar. En halvbror beskriver att det rök en och annan matta och möbel hemma via PMs exprimenterande.
PM beskriver henne som djupt religiös. Jul har inte betytt nåt för honom, de firade inga högtider tillsammans. Krasst sett lär det inte ske om man träffas max en gång om året och kanske en tid som gubben bestämmer.
Hans halvbror försökte bjuda hem honom på jul efter gubben dött men PM hade inget intresse.
Att hon liksom tonar ut ur hans liv gör inte PM nån större affär av. Gubben sägs prata så kränkande om mamman att en granne tog fullt avstånd från honom.
På det hela taget kan man nog lugnt säga att han går i pappas fotspår och det verkar i mitt tycke som gubben applicerat sina drömmar på sin son. Det är som en enda röra av melankolisk tillbakablick på svunna och (i deras värld) storslagna tider parallellt med storsvulna framtidsvisioner.
Inget verklighetsförankrat här och nu, han lever som i en drömvärld med en ständigt jakt mot nåt större, gränsöverskridande. Mentala, mekaniska processer verkar ha skett på bekostnad av mer varma emotioner.