2018-03-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vilka människor pratar vi nu om: strippor, horor, psykfall - andra?
Andra som praktikanter och journalister, tar man sig tid och googlar lite så hittar man artiklar gjorda för flera år sedan där han porträtteras utifrån hur han uppfattats av den som intervjuat
Citera
2018-03-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
För att förtydliga: Man (polis och soc och alla vi andra) kan inte sekundkolla alla människor som de och vi tycker inte beter sig normalt. Gäller i hela samhället. Skulle jag ha en granne jag tyckte var obehaglig så skulle jag inte gå in till denna, eller bjuda in personen till mig själv. Inte nån annan heller.

Men med en charmerande granne som är hur trevlig som helst skulle jag knappast misstänka vara en sexualsadist. Bad en granne hjälpa mig med en grej hemma för en tid sen. En trevlig karl. Om han då hade mördat mig - vore det mitt fel i så fall?

Tror att KW tänker som de flesta: "Det verkar grönt".

Man kan inte gå omkring och vara misstänksam mot alla. Då skulle livet vara outhärdligt. I alla fall för mig.

Ledsen men en säkerhetsutbildning måste utgå ifrån av ett precis tvärtom läge. Man MÅSTE vara misstänksam jämt, eftersom det inte syns på nyllet vilka som är farliga.

OM det dessutom finns indikationer att personen ifråga inte är riktigt som vi andra (normal) då ska man vara extra försiktig.

Du har fel. Det är oproffsigt att lita på alla.
Citera
2018-03-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Andra som praktikanter och journalister, tar man sig tid och googlar lite så hittar man artiklar gjorda för flera år sedan där han porträtteras utifrån hur han uppfattats av den som intervjuat

Och Kim som var i branschen hade extra bra möjligheter att få insider info angående hur Madsen är till sin karaktär - av sina journalistkollegor..
Citera
2018-03-24, 17:38
Medlem
Citat:
Det stämmer ju inte. Jag kan avgöra ifall en person verkar farlig fast hen inte har gjort något ÄN..

Pga mitt omdöme kan jag undvika att bli hans offer. För jag tar inte risken.

Precis som polisen inte tar risken, brandkåren inte tar risken - i onödan. Om man tar risken då måste ju belöningen starkt överväga den tagna risken. Det måste löna sig att ha tagit risken.

Vad är det då för personer du menar? Man kan inte se om en person är psykopat, det kan inte ens en psykiater göra. Man måste ha talat med en sån person ett tag för att begripa att något är fel och farligt. Instinkten slår till och det "blinkar rött".

Andra personer, till exempel psykotiska eller svårt personlighetsstörda typ schizoida, schizotypa och paranoida, kan man däremot ana det så gott som från första stund. Då avlägsnar man ju sig och går inte in i polemik med en sån individ.

Jag gör det inte.
Citera
2018-03-24, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, vem vet - rakettatueringen kanske hade helt andra orsaker än de som alla trott... Det kanske gav styrka och hopp att kolla på den... högst tre år kvar nu, liksom... och sedan 70 procents chans att han är borta för gott...

Så alla egna företagare arbetar egentligen inte? Kamprad, Bert..?

Instämmer. Det vanliga förr, innan tidningsdöden gjorde att många tidningar måste spara in på fotografer och många reportrar måste lära sig den biten också, var ju att man alltid åkte två på uppdrag. En reporter och en fotograf, och fotografen var så gott som alltid en man. Då kunde sådant här inte hända. (Det hade andra fördelar också, som att fotografen alltid körde bilen, och då kunde man förbereda och efterarbeta under färd, i direkt anslutning till intervjun. Plus att han ibland kunde komma ihåg saker som man själv var osäker på.) Nu när det är som det är, är det en arbetsmiljöfråga för chefredaktörerna att inte sätta sina ensamarbetande kvinnliga reportrar på farliga uppdrag.
Var inget företag utan en förening och vad jag förstår fanns det inte några riktiga anställda.
Citera
2018-03-24, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad är det då för personer du menar? Man kan inte se om en person är psykopat, det kan inte ens en psykiater göra. Man måste ha talat med en sån person ett tag för att begripa att något är fel och farligt. Instinkten slår till och det "blinkar rött".

Andra personer, till exempel psykotiska eller svårt personlighetsstörda typ schizoida, schizotypa och paranoida, kan man däremot ana det så gott som från första stund. Då avlägsnar man ju sig och går inte in i polemik med en sån individ.

Jag gör det inte.

Och detta måste en duktig och prisad journalist - med säkerhetsutbildning i bagaget - veta. Om hon inte har gjort några som helst bakgrundsstudier då vet hon ju inget om mannen hon ska låsa sig själv med ensam i en plåtburk..

OM hon däremot redan hade samlat info om honom på olika sätt - då måste hon ha hört diverse storysar angående hans beteende och karaktär.
Citera
2018-03-24, 17:45
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Hur många vanliga kvinnor som åkte ensam med honom med skrothögen? Kvinnor som inte var psykfall, knarkare, f.d. knarkare, sexarbetare, utvecklingsstörda och som inte skulle ha uppskattat ett par fingrar mellan sina ben?

Insinuerar du, precis som Merwinna, att Kim drabbades av kåtslag och ställde in en middag med sina stackars vänner för att kanske få bli fingrad på av PM? Låt oss hoppas på att han hamnar på en avdelning med besöksförbud.
Citera
2018-03-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, vem vet - rakettatueringen kanske hade helt andra orsaker än de som alla trott... Det kanske gav styrka och hopp att kolla på den... högst tre år kvar nu, liksom... och sedan 70 procents chans att han är borta för gott...

Så alla egna företagare arbetar egentligen inte? Kamprad, Bert..?

Instämmer. Det vanliga förr, innan tidningsdöden gjorde att många tidningar måste spara in på fotografer och många reportrar måste lära sig den biten också, var ju att man alltid åkte två på uppdrag. En reporter och en fotograf, och fotografen var så gott som alltid en man. Då kunde sådant här inte hända. (Det hade andra fördelar också, som att fotografen alltid körde bilen, och då kunde man förbereda och efterarbeta under färd, i direkt anslutning till intervjun. Plus att han ibland kunde komma ihåg saker som man själv var osäker på.) Nu när det är som det är, är det en arbetsmiljöfråga för chefredaktörerna att inte sätta sina ensamarbetande kvinnliga reportrar på farliga uppdrag.
Medhjälpare har byggt u-båten genom frivillig arbete så någon företagare bör han inte kallas eftersom det inte finns anställda och kostnaderna täckts genom donationer från bland annat danska varv.
Citera
2018-03-24, 17:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Alltså detta, vadå temperaturer? Var kommer detta ifrån? Om hon skulle dött av kolmonoxidförgiftining så innebär inte det några höga temperaturer. Vad menas egentligen här, skulle motorn ha alstrat värmen så att hon dött av värmeutvecklingen i kombination av CO förgiftning??

Ärligt talat, vad i hela fridens namn yrar ni om egentligen?

Har ni blandat ihop brand med förgiftning från avgaser??

Enligt en tysk ubåtskapten som räknat på detta på ett annat forum, så skulle inte värmen ha blivit högre än från två värmefläktar. D.v.s. inget som ger synliga spår på varken en levande eller en död kropp, på runt tio minuter.
Citera
2018-03-24, 17:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Ni som tjafsar nu var ärliga. Skulle ni åkt ubåt själva på kvällen med en typ som madsen? (Innan ni visste det ni vet nu)
Jag är vettskrämd för en ubåt från början så det spelar inte nån roll om det stod en supersnäll gammal gumma i tornet.
Om jag inte vore rädd så är jag ingen journalist som i sista minuten ämnar göra klar en artikel som stått på standby länge och avresa knackar på dörren.
.......och hur PM kunde lägga an charmen går inte att bedöma via dator. Kanske såg ut som ett gulligt ofarligt penntroll som vissa vill ha det till, inte vet jag. Retroaktivt vet jag också vilket svin han är.
Så det är vanskligt att sia om.
Citera
2018-03-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ledsen men en säkerhetsutbildning måste utgå ifrån av ett precis tvärtom läge. Man MÅSTE vara misstänksam jämt, eftersom det inte syns på nyllet vilka som är farliga.

OM det dessutom finns indikationer att personen ifråga inte är riktigt som vi andra (normal) då ska man vara extra försiktig.

Du har fel. Det är oproffsigt att lita på alla.

Antagligen skulle du kunna bli lurad du också, Psykopaten spelar på det han/hon ser hos dig som svagheter. Smörja dig och beundra dig på sitt eget sjuka sätt, dra ur dig info om dig själv och dina förehavanden som kanske inte alltid är rumsrena (alla har hemligheter) - och du skulle gå på det. Tills han/hon har fått ur dig sånt du berättar som kan ligga dig i fatet - och sen använda det mot dig. Tro inte annat. Du vet inte allt om alla människor.
Senast redigerad av zilvereko 2018-03-24 kl. 18:02.
Citera
2018-03-24, 17:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
hahaha, ja, precis. "Karriärjobb i london" brukar aldrig kräva att man kan samarbeta med andra och att man inte fyller jobbdatorn med tortyrporr, madsen låter precis klippt och skuren för det...

Fast nu menade jag ju bara just den egenskapen - som jag för övrigt finner attraktiv. M skulle ha tråkat ihjäl sig på ett jobb i London City, där de inte skapar eller tillverkar något, utan bara jonglerar med pengar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in