2018-04-19, 19:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Han vill säkert låta poetisk och vissa av hans anhängare är mållösa av beundran - medan andra blir skrämda. Med all rätt!
Skrämda?
Det har inte ett jota med hans ord att göra. Han är melodramatisk och poetisk och lever sig in.
Jag kollar däremot om det finns symbolspråk som är ett klassiskt beteende hos grava psykopater eller seriemördare som driver gäck med omgivningen.
Den underfundighet han uppenbart sysslar med - likt reporten från Australien.
Det finns budskap i hans pladder sett till begreppet grandiositet.
Citera
2018-04-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Underskatta aldrig amatördeckare 😊 Men...

Jag kan ärligt talat inte se ett skit, tyvärr.

Står PM:s lookalike till höger eller vänster?

Jösses... I teorin är ju eventet fullständigt perfekt, om slumpen skulle sammanföra PM med den japanska turisten.

Självklart kunde båda ha skäl att glo på harakiriperformance...

PM gillar avantgarde, gränsöverskridande prylar, blod och död... Och japanskan hade väl inga skäl att missa lite japankultur.

Men, som sagt var, jag kan inte se.

Kolla på killen i glasögon precis bakom harakirimannen i publiken. Ja det är dålig kvalitet men du får ju förstora upp bilden. Strax till vänster står kvinnan och till vänster om henne står en lång man som verkar vara hennes sällskap. I filmen ser man "Peter" utbyta ord med mannen och kvinnan. Grejen är att jag kollade på en film från Raketklubben 1996 så därför vet jag hur han såg ut som ung. Om du inte sett honom i den filmen kan jag förstå att du inte ser honom på bilden. Han ser ju annorlunda ut som vuxen
https://minfil.org/181fh0edb2/Screenshot_20180418-015232.png
Senast redigerad av greyhoundbus 2018-04-19 kl. 19:45.
Citera
2018-04-19, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Förlåt. Men jag tycker inte det är så likt PM 15 år. Det finns ett klassfoto på honom 14-15 års åldern.
Men jag ska granska filmen igen.
Tack för info om tiden november 1986. Då hade jag fel för mig. Hon identifierades alltså i januari 1987.
Problemet om det stämmer är att Japanskan var först i Tyskland och sedan på resa i Skandinavien och alltså inte var i Köpenhamn vår/sommar 1986 vilket det ser ut att vara på filmen. Så ett datum för eventet behövs.
Polisen tror att hon mördades första dygnet i Köpenhamn. I november 1986 då.
Maila snubben och fråga honom om datum för eventet.

Har du inte heller sett filmen från Raketklubben 1996 där man ser honom? Ser precis likadan ut.
Citera
2018-04-19, 19:39
Medlem
Citat:
Förlåt. Men jag tycker inte det är så likt PM 15 år. Det finns ett klassfoto på honom 14-15 års åldern.
Tack för info om tiden november 1986. Då hade jag fel för mig. Hon identifierades alltså i januari 1987.
Problemet om det stämmer är att Japanskan var först i Tyskland och sedan på resa i Skandinavien och alltså inte var i Köpenhamn vår/sommar 1986 vilket det ser ut att vara på filmen. Så ett datum för eventet behövs.
Du kan omöjligt avgöra att när harakirin utfördes av den filmen. Sista livstecknet från Helsinfors i oktober sen hittades första delen av hennes kropp 30 oktober.
Citera
2018-04-19, 19:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
I Norge finns 619 saknade personer från dom sista 20 åren. Människor som aldrig har hittats. Om man räknar lite enkelt( efter storlek på länderna) skulle det då finnas ungefär 1200 saknade i Sverige och 600 i Danmark. 600+600+1200 =2400, ja det finns med andra ord ca 2400 möjliga offer. Man får också legga till uoppklarade mord, det blir ju också en del, och det finns löst folk, interrail turister, trafficking offer etc.
Möjliga offer finns i mängder.
Det är mkt intressant att fundera kring en potentiell SR. Det är nämligen vad polis gör direkt dvs kollar cold cases och/eller kartlägger vart helvetet befunnit sig, kollar rutiner, rörelsemönster.
Tyvärr saknar flera DNA, andra har störiga blandmönster och hans era kan handla om tider då det inte var samma ordning sett till krim. teknik.
Tyvärr tar aktuellt rättsfall den mesta av energin i detta skede utan fördjupning, det körs register.

Flertal gäckar polis så texter och ordval kan innehålla hintar.

Att han kan vara en sådan ses via hans RPU och orden om hög risk för upprepning. Denna mening kan likaväl sättas i fronten på hans groteska gärning.
Sett till ÅK frågor om troféer så är PM mycket suspekt.
Att man sen inte kan reda ut mer än via ett erkännande, nåt fynd är en annan femma.
Så pervers som han är, så groteskt som mordet är så tror jag inte en sekund att denna hållit sig i schack innan - oavsett vad det än må vara han gjort.
Senast redigerad av develi 2018-04-19 kl. 19:44.
Citera
2018-04-19, 19:41
Medlem
Citat:

Och hon hittades 30 oktober men kan ha mördats tidigare. Alltså nån gång i oktober.
Citera
2018-04-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det må vara besvärligt men det är som sagt förklarat i långa utlägg i tråden gång efter annan.

Tiilägg:

Det som står fetat är historisk bullshit från Norden från 70-tal dvs om stigmatiserande. Det används i betydligt större utsträckning internationellt än här, och mer som diagnos för domslut.
Det som är utlagt är länken jag fick av Diva som jag svarade på,- Att det här blev jag inte klokare av.
Och det var ju det du invände emot ???

Det har visst förklarats i långa inlägg i tråden. Men när man slår upp synonymer så stämmer det sällan med hur de används. Så för oinvigda kan det vara svårtolkade texter. Långa texter på engelska med fikonspråk och yrkestermer är inte heller lättförstått. Det är ju många som läser tråden också. Om man då tänker på 40-talister så har de i bästa fall realexamen och ett års engelska.

Tänk så här Develi. Att den jag förklarar för vet ingenting. Ett bra utgångsläge om man vill bli förstådd. .
PS: Jag uppskattar att ni tar er tid och förklarar, framförallt långa forskningstexter på engelska Bara skojar lite
Citera
2018-04-19, 19:48
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är mkt intressant att fundera kring en potentiell SR. Det är nämligen vad polis gör direkt dvs kollar cold cases och/eller kartlägger vart helvetet befunnit sig, kollar rutiner, rörelsemönster.
Tyvärr saknar flera DNA, andra har störiga blandmönster och hans era kan handla om tider då det inte var samma ordning sett till krim. teknik.

Flertal gäckar polis så texter och ordval kan innehålla hintar.

Att han kan vara en sådan ses via hans RPU och orden om hög risk för upprepning. Denna mening kan likaväl sättas i fronten på hans groteska gärning.
Sett till ÅK frågor om troféer så är PM mycket suspekt.
Att man sen inte kan reda ut mer än via ett erkännande, nåt fynd är en annan femma.
Så pervers som han är, så groteskt som mordet är så tror jag inte en sekund att denna hållit sig i schack innan - oavsett vad det än må vara han gjort.

Håller med, nej det är ju heller inte bara mord han kan ha på sitt samvete. Voldtekt, djurplågeri, våldsbrott, pedofili, möjligheterna är många.
Citera
2018-04-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Har du inte heller sett filmen från Raketklubben 1996 där man ser honom? Ser precis likadan ut.
Men det här var ju 10 år tidigare 1986. Om du tittar på klädseln på publiken så är de inte klädda för de rå, isande,fuktiga vindarna i Köpenhamn i november. Köpenhamn på vintern är som Nordpolen.
Ett riktigt fryshål. Det här kan nog vara april,maj,juni om du tittar på klädsel och solljuset från fönsterna.

När det gäller hurvida "PM" och Japanskan språkar med varandra: Jag tycker att det ser ut som "PM" är närmre kameran och "Japanskan" står lite längre bak. Så när "PM" är vänd mot hennes håll ser han på en punkt åt sidan som ligger framför "Japanskan." Håller med dig att det är likt Japanskan men hon var inte i Köpenhamn förrän i november.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-19 kl. 20:08.
Citera
2018-04-19, 20:02
Medlem
Citat:
Men det här var ju 10 år tidigare 1986. Om du tittar på klädseln på publiken så är de inte klädda for de rå, isande,fuktiga vindarna i Köpenhamn i november. Köpenhamn på vintern är som Nordpolen.
Ett riktigt fryshål. Det här kan nog vara april,maj,juni om du tittar på klädsel och solljuset från fönsterna.

När det gäller hurvida "PM" och Japanskan språkar med varandra: Jag tycker att det ser ut som "PM" är närmre kameran och "Japanskan" står lite längre bak. Så när "PM" är vänd mot hennes håll ser han på en punkt åt sidan som ligger framför "Japanskan." Håller med dig att det är likt Japanskan men hon var inte i Köpenhamn förrän i november.

Oktober...men om det nu inte är japanskan så kan det fortfarande vara Peter.

Och jag refererade till hur han såg ut 1996 för att det ju ändå är närmre än hur han ser ut nu.
Hur han såg ut, blicken och glasögonen stämmer helt överens med killen i filmen.
Raketfilmen där han medverkar är för övrigt från 1991 endast 5 år efter Harakirigrejen...(skrev att det var-96 men det var fel)

Jag tog en skärmdump från Raketfilmen 1991 (för övrigt krångligt att göra med en samsung)

https://minfil.org/K524h1ecb0/Screenshot_20180419-203740.png

Och här en närbild på "Peter", "japanskan" och "creepy man". Kanske han bjöd med Peter hem till sig? Med kvinnan... https://minfil.org/S423h6e6b0/20180419_204519.png
Senast redigerad av greyhoundbus 2018-04-19 kl. 20:48.
Citera
2018-04-19, 20:13
Medlem
Citat:
Men det här var ju 10 år tidigare 1986. Om du tittar på klädseln på publiken så är de inte klädda för de rå, isande,fuktiga vindarna i Köpenhamn i november. Köpenhamn på vintern är som Nordpolen.

Stämmer ej det du säger om kläderna. Sista livstecknet var 6 okt. Så nån gång efter det kan varit i mitten av oktober så åkte hon till Köpenhamn. I oktober kan det fortfarande vara varma dagar. På bildlänken ser man att kläderna inte är speciellt somriga utan de har jackor och långbyxor som mycket väl kan passa i oktober.
https://minfil.org/Y91bh1e3bc/Screenshot_20180419-200934.png
Citera
2018-04-19, 20:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Det som är utlagt är länken jag fick av Diva som jag svarade på,- Att det här blev jag inte klokare av.
Och det var ju det du invände emot ???

Det har visst förklarats i långa inlägg i tråden. Men när man slår upp synonymer så stämmer det sällan med hur de används. Så för oinvigda kan det vara svårtolkade texter. Långa texter på engelska med fikonspråk och yrkestermer är inte heller lättförstått. Det är ju många som läser tråden också. Om man då tänker på 40-talister så har de i bästa fall realexamen och ett års engelska.

Tänk så här Develi. Att den jag förklarar för vet ingenting. Ett bra utgångsläge om man vill bli förstådd. .
PS: Jag uppskattar att ni tar er tid och förklarar, framförallt långa forskningstexter på engelska Bara skojar lite
Jag förklarar vad som hände gällande begreppet psykopati historiskt sett i norden - vilket var mkt vanskligt med tanke på hur potenta de här är. Att den aktuella förvaringen förr hette psykopatförvaring är ingen slump sett till antal besökare...

Det finns mängder med material på nätet likaväl på svenska, bara att förkovra sig.

Det vore betydligt bättre om de slutade dalta och ägnade sig åt att fokusera sett till de som är kriminella. Att de inte är så intressanta beträffande till diagnos via ordinarie psykiatri säger sig självt - det är inte en sjukdom utan en personlighetsstörning, de är fullt medvetna om vad de ägnar sig åt och det är inte botbart.
Sett till forskning har det mesta skett via studier av kriminella sådana eftersom de via sin grandiositet och narcissism ser sig som perfekta och knappast söker vård. De flesta kriminella, nästintill alla, är män och därav är de kvinnliga inte lika kartlagda och därav fungerar heller inte PCL-R lika bra för bedömning.
I mitt tycke är Kanada och USA långt framme via att ta detta mer seriöst. Vissa av dem är mkt farliga, speciellt vid komorbiditet eller parafilier såsom sexuell sadism och är de inte farliga så lurar de skiten av folk och det finns risk för förödelse där de drar fram.
De har en ful agenda oavsett om de inte lever ut.

Där fick du lite mer info kring det hela.
Senast redigerad av develi 2018-04-19 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in