Citat:
Ursprungligen postat av
kugutt
Jo, men presis, det är också min poeng med detta. Madsen har varit insnöad på tortyr mycket länge och historie interesserad som han är tror jag mycket väl en sån historia kan ha fastnat i hans hjärna. Men för all del, allt som handlar om 10 august äller om tortyr handlar inte om Peter Madsen. Fort gjort att bli lite konspiratorisk.

Ja, fast jag tror PM ägnar sig åt symbolspråk och gör associationer. Han gör mycket liknelser i sina utsvävande melodramatiska texter, pratar i gåtor, levererar underfundiga berättelser. Han döper ubåtar utifrån mytologi och hjälteäventyr.
Nyss beskrev jag hans hängivelse till dödsmässa av Mozart, han pratar drömmande om arkitektur på sin blogg om det så är Eiffeltornet eller jämför sig med kända konstnärer och deras penseldrag.
Han är uppfödd på berättelser och fascineras av tyskland.
Det här är exakt vad tyskarna sysslade med under ww2 - jag har en bok som ägnar sig åt deras fascination kring estetik för att inte tala om Theresienstadt (har fördjupat mig i ww2) så jag känner lätt igen det storslagna han vurmar om - över till nordisk mytologi, klassisk musik a la Wagner.
Hans tårdrypande beteende då han tänker tillbaka på fornstora dar och ledsna ånglok. Det är konst och stråkorkestrar och uniformer.
Så att se om det finns nåt mönster i en störd hjärna är intressant, men som jag editerade och strök under: Det är kvinnotortyr som gäller för PM, inte gamla manliga martyrer. Det är ww2, raketer, ubåtar, landvinningar, hjältedåd och berömmelse. Där tror jag man ska leta (men det är jag det

)