2018-03-12, 21:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
[/b]
Ja,absolut! Vilken bedrift! Har någon någonsin lyckats med ett sådant arbete förut? Jag tror att det var viljan att dels lösa fallet men framförallt att för de anhörigas skull. Att åtminstone få hela sin flicka tillbaka och kunna ge henne en värdig begravning som gjorde att de inte gav upp.
Ja, precis, ska man se nåt positivt i denna enormt tragiska historia är det att de fick hem sin flicka och att det inte blev som galningen ville:
Delad i stycken och "havsbegravning".
Jag blir rent av förbannad vid tanken på hur han pratade om det som nåt ärofyllt att försvinna i havsdjupet och bli fiskmat.
Citera
2018-03-12, 21:24
Medlem
Citat:
Vad hade han för motiv till att plåga,tortera sitt offer först menar du då? Om han nu hade ett mordmotiv kunde han ju slagit henne medvetslös och slängt henne överbord bara.Sådana "olyckor" händer då och då. Svårt att bevisa mord.

Motivförklaringen pekar framåt i tiden.

Vad ville Madsen uppnå?

Egen njutning.

Motivet var egen njutning genom en annans svåra lidande.

För att uppnå det krävdes en annan person samt saker som skapar lidande.

Det ordnade Madsen.
Citera
2018-03-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, precis, ska man se nåt positivt i denna enormt tragiska historia är det att de fick hem sin flicka och att det inte blev som galningen ville:
Delad i stycken och "havsbegravning".
Jag blir rent av förbannad vid tanken på hur han pratade om det som nåt ärofyllt att försvinna i havsdjupet och bli fiskmat.

Madsen försöker rationalisera bort sitt sjuka handlande med militär och marinhistoria. Madsens "styckning" hade med historisk kirurgi (för att rädda liv) på slagfältet att göra. "Sjöbegravning" var en kaptens plikt (i en tid då det inte fanns radio och helikopter och man befann sig veckor från land.) Att försöka omskriva sitt handlande till något hedervärt. -Kapten Madsen gjorde bara sin plikt, vad nöden krävde,enligt honom själv.Obs! Han grät under "sjöbegravningen". Det är tungt att inte få hem sin besättning ju
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-12 kl. 21:40.
Citera
2018-03-12, 21:34
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Det heter Larsmässa i Sverige också men snarare kopplat till bondepraktika och höstskörd.
Åminne av gamla martyrer är det knappast nån som tänker på förutom Lucia möjligen, men ses snarare som ljusbringare i mörkret och utifrån andra traditioner än kyrkans copy cat (göra om hedniska tradtitioner).
Om nu Danmark erinrar glödgade högafflar och grillad på halster i första hand har jag ingen aning om.

Nu tror jag nog att all sorts tortyr genom tiderna fascinerade PM om det så är att köra pålar i underlivet på kvinnor eller annat vedervärdigt.

Jo, men presis, det är också min poeng med detta. Madsen har varit insnöad på tortyr mycket länge och historie interesserad som han är tror jag mycket väl en sån historia kan ha fastnat i hans hjärna. Men för all del, allt som handlar om 10 august äller om tortyr handlar inte om Peter Madsen. Fort gjort att bli lite konspiratorisk.
Citera
2018-03-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qavalah

Vad ville Madsen uppnå?

Egen njutning.

Det ordnade Madsen.
Och du tycker inte att det behövs någon RPU för att förstå gärningen???
Som att det var ett vanligt rånmord (då kan man ju lätt förstå motiv=pengar. Alla människor behöver pengar.) Men i det här fallet var det nödvändigt med en RPU för att förstå motivet. Det PM har gjort är inget normalt. Det är tack och lov för de flesta människor obegripligt. Sexualsadism i den formen är väldigt sällsynt. Och lustmördare är också sällsynt. Något så ovanligt som ett grovt sexualsadistiskt lustmord.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-12 kl. 21:44.
Citera
2018-03-12, 21:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men presis, det är också min poeng med detta. Madsen har varit insnöad på tortyr mycket länge och historie interesserad som han är tror jag mycket väl en sån historia kan ha fastnat i hans hjärna. Men för all del, allt som handlar om 10 august äller om tortyr handlar inte om Peter Madsen. Fort gjort att bli lite konspiratorisk.
Ja, fast jag tror PM ägnar sig åt symbolspråk och gör associationer. Han gör mycket liknelser i sina utsvävande melodramatiska texter, pratar i gåtor, levererar underfundiga berättelser. Han döper ubåtar utifrån mytologi och hjälteäventyr.
Nyss beskrev jag hans hängivelse till dödsmässa av Mozart, han pratar drömmande om arkitektur på sin blogg om det så är Eiffeltornet eller jämför sig med kända konstnärer och deras penseldrag.
Han är uppfödd på berättelser och fascineras av tyskland.
Det här är exakt vad tyskarna sysslade med under ww2 - jag har en bok som ägnar sig åt deras fascination kring estetik för att inte tala om Theresienstadt (har fördjupat mig i ww2) så jag känner lätt igen det storslagna han vurmar om - över till nordisk mytologi, klassisk musik a la Wagner.
Hans tårdrypande beteende då han tänker tillbaka på fornstora dar och ledsna ånglok. Det är konst och stråkorkestrar och uniformer.

Så att se om det finns nåt mönster i en störd hjärna är intressant, men som jag editerade och strök under: Det är kvinnotortyr som gäller för PM, inte gamla manliga martyrer. Det är ww2, raketer, ubåtar, landvinningar, hjältedåd och berömmelse. Där tror jag man ska leta (men det är jag det )
Senast redigerad av develi 2018-03-12 kl. 21:55.
Citera
2018-03-12, 21:52
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Förklaringsiver. Madsen har den och den diagnosen. Samma intresse fanns 1888 för att förklara Jack the Ripper. Han var en "galning".

Det kryllar av folk med diagnoser.

Försök att se Madsen som en kapabel handlande mördare som mördade för att han hade ett motiv. Vad händer då?

Psykisk diagnos av en person, är normalt sett bara till nytta för ev. behandlande psykiater/terapeut/psykolog osv. I de fall det handlar om en tilltalad ev. GM som genomgått en RPU är diagnos och framförallt utlåtandet från rättspsyk av störst vikt för dömandet av påföljd.

Dock är det givetvis av stor vikt för de som utreder brottet, att vara upplyst om att den ev. gärningsmannen har en specifik diagnos, information som i sin tur kan användas till att förstå hur en person (inte) fungerar och vad man ska förvänta sig vid ev. konfrontation av personen. Informationen är givetvis även väldigt användbar för att förstå gärning, händelsförlopp osv. då vi idag har en enorm kunskap om hur människor med vissa typer av psykiska problem agerar och tänker då de utför handlingar som t.ex. det som PM är misstänkt för.

Att PM har ett motiv, det är självklart, den stora frågan är om vi någonsin kommer att få reda på det, och psykologiskt finns det då massor att läsa mellan raderna här, information som endast blir tillgänglig om man har vetskap om PMs diagnos, historik, relationer osv.
Citera
2018-03-12, 21:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Madsen försöker rationalisera bort sitt sjuka handlande med militär och marinhistoria. Madsens "styckning" hade med historisk kirurgi (för att rädda liv) på slagfältet att göra. "Sjöbegravning" var en kaptens plikt (i en tid då det inte fanns radio och helikopter och man befann sig veckor från land.) Att försöka omskriva sitt handlande till något hedervärt. -Kapten Madsen gjorde bara sin plikt, vad nöden krävde,enligt honom själv.Obs! Han grät under "sjöbegravningen". Det är tungt att inte få hem sin besättning ju
Spot on och går hand i hand med det jag skrev i föregående inlägg. Madsen kan sökas i en annan tidsera.
Citera
2018-03-12, 22:01
Medlem
Citat:

Vad ville Madsen uppnå?

Egen njutning.

Det ordnade Madsen.
Han ville kanske åka fast också? Få ett avslut. Med älskarinnan planerar han en toppdag med utflykt och shopping. Det är allmänt känt att Madsen spenderade de mesta av sponsringspengarna på sina projekt. Men nu hade han fått 5000 precis. Och han verkade villig att spendera av dem. Pengarna gjorde kanske varken från eller till med Madsens ekonomiska bekymmer? Kanske han ville leva ut sin stora fantasi också. Bränna alla broar innan allt skulle gå åt fanders ändå. Ja,vem vet?
Citera
2018-03-12, 22:05
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Om du läst intervjun med en av killarna som plockade upp PM vid ubåten ute i havet, så vet du att PM bad dem stanna kvar medan han bara skulle ner i ubåten och "göra något som kunde vara farligt"... Sannolikt skulle han ner och öppna nån ventil, eller hur det funkar, som såg till att fylla ballasttankarna som man förmodligen gör vid dyk, och sen lämnade han luckor och skit öppet när han lämnade så att den skulle vattenfyllas när den "dök"...
Aha men då måste ju båten ha sjunkit väldigt långsamt. Typ att han lämnade luckan öppen o lät den sjunga en DM per minut? I övrigt känns det kostligt att det ens är möjligt att dyka med ubåten när luckan är öppen, borde det inte finnas nån spärr som förhindrar detta (visserligen byggde han väl själv denna båt)?
Citera
2018-03-12, 22:06
Medlem
develis avatar
Kan nån översätta det här stycket. Google translate får spatt på vissa meningar. Det fetade fattar jag inte.

Grev Dracula sidder i cockpittet på denne hans nye flagermus, og mærker fornemmelsen af læderhuen og de nye pilotbriller med knækket glas. Han elsker fart. Nu kan han endelig komme til England, give van Helsing en på spanden og ordne Mina. En droptank med jord fra Transylvanien gør det ud for hans sarkofag. Han kikker på værkføreren med et utålmodigt blik.
Citera
2018-03-12, 22:06
Medlem
Citat:
Spot on och går hand i hand med det jag skrev i föregående inlägg. Madsen kan sökas i en annan tidsera.
Om man är uppvuxen med en väldigt gammal pappa som är insnöad på marin och krigshistoria. "Hans far älskade honom handfast". Tydligen var det bara de två som levde isolerat från det PM var 6 år. Vilka godnattsagor för ett litet barn att växa upp med. Brrr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in