2017-08-13, 20:19
Medlem
[quote=StyrmanStake|61490403]
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
VTS-Öresund i Malmö sparar radarbilderna.[/QUOTE

Är du hundra på det?
AIS kan jag tro.

Och om VTSen lagrar radarbilder så är det för fasen bara för polisen att åka dit.
Inget som polisen har gått ut med tyder på att dom känner till möjligheten.

Han bara yrar. VTS och AIS går inte via radar utan över VHF och kanalerna 71 och 73 i Öresund för VTS, och 87 och 88 för AIS.
Citera
2017-08-13, 20:19
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Haha, du har inte syror i en sån båt för att bli av med någon på en dag

Vi har spånat massa teorier i tråden så det är bara att gå bakåt. Hon återfanns iallafall inte i båten. Min teori är att hon blivit dumpad med tyngder iallafall. Utesluter nästan styckmord. Svårt att tro att han kan gått i land med eller utan henne i livet utan att någon ska ha uppmärksammat detta.. Tror hon är någonstans i havet. Antagligen norr om där han träffades. Dock rörde han sig i fem-sex knop, så han kan ju ha åkt fram och tillbaka osv. Man hinner göra en hel del på tolv timmar i den hastigheten.

Håller med, 12 timmar kommer man långt på, han har haft hela natten på sig att härja fritt och klura.
Jag tänker på sänktyngder, det krävs ju en hel del kilon för att få en kropp att sjunka - något man inte kanske glider runt med på en ubåt. Det vore intressant att veta om det kommit fram vid teknisk undersökning om det saknas dörrar mellan kabinerna, ståldetaljer, och dylikt..
Citera
2017-08-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Inga kommentarer som sagt.

Du får tolka nedanstående hur du vill:

"The surfaces of the F-117A are designed to be flat and very angled. This has the effect that radar will be incident at a large angle (to the normal ray) that will then bounce off at a similarly high reflected angle; it is forward-scattered. The edges are sharp to prevent there being rounded surfaces. Rounded surfaces will often have some portion of the surface normal to the Radar source. As any ray incident along the normal will reflect back along the normal this will make for a strong reflected signal."

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross-section

Har du suttit i en svensk radarstation förstår jag varför resultaten har uteblivit.

Tack. Inget svar är också ett svar.
Citera
2017-08-13, 20:20
Medlem
Smegmas avatar
Någon som vet om det är möjligt att "dumpa" en kropp om u-båten (av Peters modell) är under vatten? Typ som ett sopnedkast. Öppna en lucka, lägga kroppen där, stänga luckan och låta den segla ner till botten.

Kanske långsökt, men om det är möjligt så har han gjort så.
Senast redigerad av Smegma 2017-08-13 kl. 20:22.
Citera
2017-08-13, 20:21
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panelmannens
Va finns att disskutera? idioter. Kan ni inte vänta tills fallet är löst? Lås tråden tills vidare. ETT FUCKING JÄVLA UFO KIDNAPPADE HENNE ERA JÄVLA IDIOTER NI KAN JU INGENTING.
Det vet vi inte än, tänk om han faktisk släppte av henne o hon blev mördad av ngn annan på land. En medhjälpare.
Citera
2017-08-13, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det har inget med bruttovikt att göra? Är du helt säker på detta?

Mest för att kunna utesluta att det skall föras loggbok.

Tror inte att han skulle skriva in sexualmord i loggboken...
Citera
2017-08-13, 20:22
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Tack. Inget svar är också ett svar.

Det är korrekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Det vet vi inte än, tänk om han faktisk släppte av henne o hon blev mördad av ngn annan på land. En medhjälpare.

Varför sänkte han ubåten då som är hans stolthet e.t.c???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Du kan ju ge mig tre bokstäver så tror jag dig. Har du suttit i en så vet du vad jag menar. Och då borde du kunna mer om vad som är lätt att följa och vad som inte är lätt att följa.
Ge dig kring dessa frågor, det är redan uppenbart vilken kunskapsnivå i ämnet du besitter, du lurar ingen. Dessutom tillför det inget mer, ett ståltorn med skrov ovanför vattenlinjen av Nautilus storlek och det avståndet, ge dig, det blir bara pinsamt. Du föreslår att utvecklingen på något magiskt sätt gått bakåt tekniskt sedan 1970...
Citera
2017-08-13, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Svenskt och danskt försvar går väl knappast ut vad man kan se för spår radarmässigt av ubåten och ej. Kan tänka mig att det ses som hemligheter.
Så förhoppningsvis kommer man att kunna luska fram mer om dess färd än vad experter här tror?
Jag vet inte mycket om detta, men det borde väl ändå ha betydelse att detta ubåt inte är byggd för att undvika att synas på radar?
Om det finns data så kan man säkerligen dela med sig av denna. Jämför med den norska Herkan som lyckades CFITa Kebnekaise 2012. Däremot behöver man inte alls göra informationen offentlig med tanke på säkerhetsläget. Har Danskar inte själva data så tillfrågar man självklart Sverige.
Med det sagt så behöver det inte ge några garantier för att man faktiskt har data. Då båten saknar AIS så handlar det isf om att jämföra säkra positioner (som man vet om att farkosten haft) med radardata för att sedan försöka följa färden i efterhand, och det behöver inte vara det lättaste.
Citera
2017-08-13, 20:24
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Vad fan babblar du om? De olika omständigheterna utgör ju ett samlat bevisvärde som tillsammans sannolikt skulle leda till en fällande dom. Spelar det någon roll om du kallar det bevis eller indicium? Knappast i juridisk mening, vilket även står i wikiartikeln du länka till.

Det saknas än så länge och så vitt vi vet helt och hållet bevis mot PM.
Dock en del besvärande omständigheter och indicier som talar mot PM's förklaringar, men det är en helt annan sak. Men än så länge inga bevis som offentliggjorts.
Det kan vara, och är oftast natt och dag mellan indicium och bevis. Men med tanke på den genomsnittliga intelligensnivån i tråden så har jag slutat häpna.
Citera
2017-08-13, 20:24
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Någon som vet om det är möjligt att "dumpa" en kropp om u-båten (av Peters modell) är under vatten? Typ som ett sopnedkast. Öppna en lucka, lägga kroppen där, stänga luckan och låta den segla ner till botten.

Kanske långsökt, men om det är möjligt så har han gjort så.

Ja det är möjligt, kallas luftsluss. Ubåten ifråga har ingen sådan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in