2017-08-13, 20:02
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Då vet du inte hur en radar fungerar. Radarabsorberande färg är bara ett addon man gör för förbättra. Viktigast är vinklar. Ubåtens vinklar är inte optimala för en radar. Mycket av radarn kommer reflekteras bort och inte tillbaka mot radarn.

RAM kan fungera på flera olika sätt. Vissa RAM minskar radarsignaturen genom att sprida den reflekterande strålningen så att den släcks ut (destruktiv interferens; ex. färg med små metallkulor). Det finns också RAM som absorberar radar för att konvertera EM-strålningen till värme/elektrisk ström. Det finns även kombinationer av dessa två varianter.

Att använda sig av vinklar är en annan teknik som inte bygger på själva materialet och som är till för att få EM-strålningen att studsa bort istället för tillbaka mot radarstationen.

Metall är totala motsatsen till RAM och reflekterar EM-strålning väldigt effektivt oavsett vilken våglängd/frekvens du använder när du "belyser" objektet. Ubåtens vinklar i ytläge är mesta dels runda (skrovet/tornet etc.), vilket är optimalt för radar. Det du vill undvika är räta vinklar.

Fler dumma frågor/påståenden?
Senast redigerad av midvintermorker 2017-08-13 kl. 20:08.
Citera
2017-08-13, 20:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det loggboksplikt på Nautilus?
Nej, det är en fritidsbåt.
Citera
2017-08-13, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Med de installationer som finns i Danmark och Sverige kan du till och med se fritidsbåtar så länge de inte är så låga att de är bortom radarhorisonten. Finns det täckning där han varit och om det finns sparade plottar/radardata så kommer det gå att gräva fram vart han varit. Förutsätt att han inte gått i u-läge då.
Med all trafik som går genom sundet så tror jag dock att en elektrisk båt i undervattensläge inte fastnat på några lyssnarstationer, även om det rör sig om ett hemmabygge.

För det första har varken du eller jag en aning om vad Danmark har. Därför tänker jag inte gissa vad Danmark har. Vad Sverige har vet däremot jag. Nej vi har inget som kan se på danska sidan i Öresund. Särskilt inte när det är mycket som skymmer. Öresundsbron. Saltholmen, Flakfort, Middlegrundfort m.m. Mellan Helsingborg och Falsterbo har vi rätt kass utrustning. Lätt tappa målföljning i sundet. Nej du ser inte varenda segelbåt med den utrustning som finns. Nej man plottar inte och målföljer inte allt. Man målföljer intressanta objekt. Statsfartyg i huvudsak. Jag skulle kunna berätta mer och var våra radar står, men då måste jag döda dig efteråt.
Citera
2017-08-13, 20:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Det har inget med bruttovikt att göra? Är du helt säker på detta?

Mest för att kunna utesluta att det skall föras loggbok.
Citera
2017-08-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
What? Nej, det är än så länge en hypotes, inte särskilt trolig heller.

Läste du wikipediaartikeln?

Ja kanske det. Men framförallt kan det användas som ett indicium för att han är inblandad i hennes försvinnande.

Vad fan babblar du om? De olika omständigheterna utgör ju ett samlat bevisvärde som tillsammans sannolikt skulle leda till en fällande dom. Spelar det någon roll om du kallar det bevis eller indicium? Knappast i juridisk mening, vilket även står i wikiartikeln du länka till.
Citera
2017-08-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Vi kan å ena sidan utifrån denna händelse inte härleda om hon besökt ubåtar tidigare. Och vidare så kan vi inte från denna händelse komma fram till att det skulle vara totalt vansinnigt för en kvinna att åka ut i en ubåt med en man hon inte känner.

De flesta som tar taxi åker med en taxichaffis de inte känner. Och i detta fall så är det en högprofilperson som kör ubåten. Och det är i samband med arbete - inte en nöjesresa. Och hur kan du prata om peningkåt om en frilansjournalist gör just vad frilansjournalister förväntas göra - reportage? Räckte inte lönen??? Frilansare har inte fast lön så deras lön räcker aldrig till om de inte hela tiden försöker ordna nya saker att skriva om.

Vi lever i ett samhälle där män och kvinnor interagerar. Blir inte obligatoriskt ståfräs för att en kvinna har kjol eller kommer och ställer en fråga eller man och kvinna råkar bli ensamma i ett rum eller ett fordon.

Det finns ingenting som tyder på att Kim tagit något korkat beslut och gjort någonting som hon inte borde ha gjort. Det finns ingenting som tyder på att hon bör klandras. Det finns ingenting som tyder på att hon varit oförsiktig i kontakt med det andra könet.

Mycket tyder på att denna historia har ett tragiskt slut. Men varför beskylla en journalist för att journalisten är just journalist och gör vad journalister förväntas göra?

jag ser ingen anledning att beskylla Kim Wall för någonting. Dock gjorde hon ett riskfyllt val anser jag själv. Hon verkar tillhöra den typen av progressiva journalister som gärna utsätter sig för risker och sätter sin egen säkerhet i andra hand och researchen i första hand. Man måste vara en speciell typ av människa som lever på gränsen till dumdristighet. men det betyder inte att man inte bör göra en viss riskkalkylation. Att som ung snygg kvinna gå ensam ner i en ubåt med en främmande man . låt vara att han är känd i sina kretsar och en mediefigur - är i alla fall inte något jag frivilligt skulle göra om jag var tjej. Men vi är alla av olika skrot och korn.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2017-08-13 kl. 20:11.
Citera
2017-08-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Men vad i hela friden bygger ni att dom var hemliga älskare på? Alla journalister knullar inte med varje intervjuobjekt dom träffar, tror ni verkligen på det själva?

Dom behöver ju inte ha haft sex på ubåten, eller tidigare heller för den delen. Men att dom hade någon form av relation talar statistiken för. Om dom inte hade någon relation tror jag att det är en olycka följt av panik.
Citera
2017-08-13, 20:06
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Mycket intressant. Då kanske det finns goda förutsättningar att hela färden kan spåras!

Idiot. Tror du en ubåt i u-läge ger radarekon? Men framförallt har alla fartyg idag AIS-transponder som ger exakt position via VHF-bandet. Så fartygs positioner dokumenteras på Ecdis via AIS och inte radar naturligtvis. Jag blir irriterad på klappmongon såsom du faktiskt.
Citera
2017-08-13, 20:07
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Är det verkligen fritt fram att bygga en ubåt och köra kring med?
Citera
2017-08-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
RAM kan fungera på flera olika sätt. Vissa RAM minskar radarsignaturen genom att sprida den reflekterande strålningen så att den släcks ut (destruktiv interferens). Det finns även RAM som absorberar radar för att konvertera EM-strålningen till värme/elektrisk ström. Det finns även kombinationer av dessa två varianter.

Att använda sig av vinklar är en annan teknik som inte bygger på själva materialet och som är till för att få EM-strålningen att studsa bort istället för tillbaka mot radarstationen.

Metall är totala motsatsen till RAM och reflekterar EM-strålning väldigt effektivt oavsett vilken våglängd/frekvens du använder när du "belyser" objektet. Ubåtens vinklar i ytläge är mesta dels runda (skrovet/tornet etc.), vilket är optimalt för radar. Det du vill undvika är räta vinklar.

Fler dumma frågor/påståenden?

Har du suttit i en radarcentral nån gång?
Citera
2017-08-13, 20:09
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Nu var det väl ingen på kommandobryggan som sa detta utan en passagerare som jag förstod det?
Så om man var nära att krocka känns lite oklart.

"Även kapten och styrman såg ubåten "
Citera
2017-08-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Idiot. Tror du en ubåt i u-läge ger radarekon? Men framförallt har alla fartyg idag AIS-transponder som ger exakt position via VHF-bandet. Så fartygs positioner dokumenteras på Ecdis via AIS och inte radar naturligtvis. Jag blir irriterad på klappmongon såsom du faktiskt.

Det är inte den som är idiot. Det är de andra här som påstår det är enkelt att följa en u-båt i ytläge. Vilket det inte är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in