2017-09-21, 00:12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aligam
Ok, kom bara att tänka på en artikel i BT som jag läste några dagar efter olyckan som något beskrev ubåtens "status" enligt danska Sjöfartsstyrelsen. Den är från den 15 augusti. Om uppgifterna är korrekta är denna ubåt registrerad som fritidsfartyg (fritidsbåt ev.), utan krav på transponder/AIS eller radio.
Lite citat ur artikeln:
»Privatejede ubåde, som bliver bygget og anvendt af privatpersoner, anses som eksperimentelle fritidsfartøjer. For fritidsfartøjer er der ikke krav om, at de er udstyret med AIS,« forklarer synschef i Søfartsstyrelsen, Martin John.

Han tilføjer, at der heller ikke er krav om, at fritidsfartøjer med en længde på under 24 meter er udstyret med radio.

Så det er muligt for en fritids-ubåd at sejle rundt i dansk farvand, uden at man kan se, hvor den befinder sig – med mindre den aftegner sig på radar?

»Ja, det er de samme regler, som gælder for alle andre fritidsfartøjer. Man fører ikke opsyn med, hvor fritidsfartøjer sejler rundt.
Källa: «https://www.bt.dk/danmark/klar-soefartsstyrelsen-har-tidligere-anmaerket-uc3-nautilus-neddykninger

Och jag kan bekräfta att allt som sägs stämmer rätt väl överens med vad som gäller även i Sverige. Men det säger tyvärr ingenting om huruvida ubåten hade blivit inspekterad och/eller fått några certifikat. Däremot antyder det att så inte var fallet, eftersom det inte behövs-

Personligen är jag helt övertygad om att den varken inspekterats eller fått några certifikat, eftersom det inte behövs. Och en sak vet vi om Madsen, det som inte behövdes, det gjorde han inte.
Men när nu någon påstår att det skett besiktning och/eller finns certifikat, då måste man ju be om information om detta
Citera
2017-09-21, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror inte att den där älskarinnan är någon älskarinna. Hon fantiserar och drömmer. Först sa hon att hon var en medarbetare, sedan att hon var en väninna och efter ytterligare några veckor hade hon blivit M:s älskarinna, och hon hade legat med honom på ubåten och på hotell i Dragör. Det blev såklart tryggare och tryggare att gå ut med sina önskedrömmar, ju tydligare det blev att han kommer att sitta i förvar länge och inte kunna säga emot. Jag tror att hon är någon vinddriven existens som han har tagit sig an och gett en daglig sysselsättning i hans verkstad, helt enkelt.

PM får ta emot överbevakade besök i häktet. Så helt isolerad från omvärlden är han inte. Tydligen har fått stopp på "älskarinnans" pladder nu iallafall.
Citera
2017-09-21, 00:19
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror inte att den där älskarinnan är någon älskarinna. Hon fantiserar och drömmer. Först sa hon att hon var en medarbetare, sedan att hon var en väninna och efter ytterligare några veckor hade hon blivit M:s älskarinna, och hon hade legat med honom på ubåten och på hotell i Dragör. Det blev såklart tryggare och tryggare att gå ut med sina önskedrömmar, ju tydligare det blev att han kommer att sitta i förvar länge och inte kunna säga emot. Jag tror att hon är någon vinddriven existens som han har tagit sig an och gett en daglig sysselsättning i hans verkstad, helt enkelt.

Eller så är det henne han tar emot som besökare nu när han sitter inne, och fortsätter att tillfredsställa sig med. Det tror jag. Han tar ju varje chans han får helt klart.
Citera
2017-09-21, 00:20
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Ok för mig ser det helt korrekt ut. Då får vi faktiskt skylla på någon bugg i det här programmet

Det ÄR inget fel på citatfunktionen. Sluta med detta tjafs, som tar upp onödig plats i tråden.

Lär er förstå grundläggande html! Ett "Quote" före och ett "slut Quote" efter ett citat. Är citatet trasigt, så beror det på att det är ett "Quote" för mycket (eller för lite). Redigera tills det blir rätt. God damn it!

Edit: Uselt underbyggda spekulationer är också plågsamt att läsa i dessa mängder, men detta med citat-gnället är helt ofattbart klantigt.
Citera
2017-09-21, 00:26
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det ÄR inget fel på citatfunktionen. Sluta med detta tjafs, som tar upp onödig plats i tråden.

Lär er förstå grundläggande html! Ett "Quote" före och ett "slut Quote" efter ett citat. Är citatet trasigt, så beror det på att det är ett "Quote" för mycket (eller för lite). Redigera tills det blir rätt. God damn it!

Edit: Uselt underbyggda spekulationer är också plågsamt att läsa i dessa mängder, men detta med citat-gnället är helt ofattbart klantigt.

Jo, det är faktiskt en bugg i citatfunktionen. Det är massvis med inlägg som blivit fel under kvällen och jag har själv noterat att direkt efter att jag tryckt på citatlänken, så har inlägget presenterats med två stycken quotes i inledningen, från två olika personer. Så det är definitivt en bugg, och det är det flera som har noterat!

Så just nu är det du som står för "Uselt underbyggda spekulationer"
Senast redigerad av trngw 2017-09-21 kl. 00:28.
Citera
2017-09-21, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Eller så är det henne han tar emot som besökare nu när han sitter inne, och fortsätter att tillfredsställa sig med. Det tror jag. Han tar ju varje chans han får helt klart.

Med övervakning på plats (?)
Citera
2017-09-21, 00:28
Medlem
Citat:
Så bra att vi har dig. Upplys oss, vad heter det?

Ibland undrar man över nivån av förståelse och kunskap, bland olika skribenter på forumet....ESA, en bekväm länk för den som vill/orkar förkovra sig ( jag har själv jobbat inom projektet, men det var ett antal år sedan nu...), http://www.esa.int/ESA, trevlig läsning...

Edit: oj, här blev det nog knas med citatet, fast jag manipulerade ingenting, utan bara tryckte citat och skrev.....inget medvetet från min sida, så om det drabbade fel, "blame the piano-player"...

Edit2: nu är det redigerat, med rätt alias i fokus för citatet...
Senast redigerad av Whyback 2017-09-21 kl. 01:21.
Citera
2017-09-21, 00:34
Medlem
Deinitivt en trolig bugg i programmet. I citatfunktionen. Moderator UTRED!
Citera
2017-09-21, 00:35
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback

Ibland undrar man över nivån av förståelse och kunskap, bland olika skribenter på forumet....ESA, en bekväm länk för den som vill/orkar förkovra sig ( jag har själv jobbat inom projektet, men det var ett antal år sedan nu...), http://www.esa.int/ESA, trevlig läsning...

Edit: oj, här blev det nog knas med citatet, fast jag manipulerade ingenting, utan bara tryckte citat och skrev.....inget medvetet från min sida, så om det drabbade fel, "blame the piano-player"...

Där dök citat-buggen upp igen!
Och det gjorde den i detta inlägget också, men jag korrigerade innan jag postade eftersom jag nu var uppmärksam på det!

Redigera gärna ditt inlägg Whyback så citatet blir korrekt
Citera
2017-09-21, 00:35
Medlem
[quote=Whyback|61842837]
Citat:

Du har själv jobbat inom ESA .......och är förvånad över nivån av förståelse och kunskap?
Hur hade det varit med din egen nivå av förståelse samt kunskap om du själv inte jobbat där?
Skulle du då inte kunnat råka skriva fel på en bokstav?
Hade du velat bli idiotförklarad då?
Citera
2017-09-21, 00:36
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Jo, det är faktiskt en bugg i citatfunktionen. Det är massvis med inlägg som blivit fel under kvällen och jag har själv noterat att direkt efter att jag tryckt på citatlänken, så har inlägget presenterats med två stycken quotes i inledningen, från två olika personer. Så det är definitivt en bugg, och det är det flera som har noterat!

Så just nu är det du som står för "Uselt underbyggda spekulationer"
Jag har dessutom råkat ut för i kväll att de två trådar jag följer blandas ihop!!😬 Rätt som det är har Madsen varit i Mantorp och slagit ihjäl ett äldre par! Inlägg från denna tråd dyker upp i en annan och jag dubbelkollar rubrik och allt tänkbart. Vi är noc överhettade nu. God natt🤐
Citera
2017-09-21, 00:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag behöver inte gissa, jag vet. Frågan är om du gör, som tror att det finns "djuphavsgravar" i Öresund.

Djuphavsgravar är många tusen meter djupa. Å en sådan tror du finns i Öresund, och sen låtsas du som du vet varför ubåten gick i övervattensläge genom Stora Bält. Den enda djuphavsgraven här i närheten, måste vara den bakom ditt pannben

Det kan ju finnas ett mystiskt hål i Öresund, där djupet överträffar det i Marianergraven. Det kan finnas en förbindelse till ett hav inne i jordklotet också, som Jules Verne beskriver i "Resan till jordens medelpunkt." Madsen kanske hade hittat den med sin egen Nautilus? Öresund kan ha en egen Bermudatriangel också. Ingenting är omöjligt!

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men vad fan, PM nekar till att rörbitarna runt torson är hans!

Rörbitarna kommer ju naturligtvis att kunna kopplas till hans verkstad ju. Som en annan snubbe redan påstår men som PM avfärdar som att han är fiende.

PM är ju helt rökt när det gäller styckningen ju.

Just detta begriper jag inte. Om M ändå erkänner att han sänkte Kims kropp (hel som han säger, men det spelar ingen roll för just detta vad jag kan se) med ett viktbälte, så varför ska han förneka att det var just hans viktbälte som satt runt midjan när torson hittades? Vad gör det för skillnad? Det verkar ju bara som att han är förvirrad eller alternativt ljuger medvetet. Gynnar inte hans sak utan bara tvärtom.

OK om han vill ha det till att någon har tagit bort viktbältet, styckat, satt dit ett annat viktbälte för att det skulle framgå att någon annan styckat. Men det är ju också extremt dumt om rörbitarna kommer från hans verkstad (vilket de verkar göra), för det är ju så lätt för polisen att undersöka sådant idag. Ända ner på elektronmikroskopnivå kan man ju kontrollera brottytorna och se om metallen kommer från samma källa.

Det här var M:s största misstag av allt han sagt... Och VAR var advokaten?

Citat:
Det kan han mycket väl ha gjort, men visst vore det korkat, när det torde vara så mycket säkrare att lägga sig på botten. Men som sagt, det kan han ha gjort.

Är det fastställt att ubåten inte har några lanternor? Det låter smått otroligt.

Det är fastställt. De hade tydligen tidigare haft en lös lanterna med magnetbotten som man lätt kunde sätta fast om man blev ute sent, men den ska inte ha kommit tillbaka till båten efter renoveringen.

Citat:
Visst, alla tyckte Madsen var lite galen och gullig. Han behövde nån som lagade ägg o bacon åt honom och städade lite i hans knäppa ubåtsväröd. Som kag fattat det hade han lätt att få småmammor som ville ta hand om honom. Men hans förebild,pappan, hade inget till övers för svaga kvinnor. Han förde över förakt och misstro till sin NPF drabbade son som bäddade in detta förakt i sin längtan efter bekräftelse och kärlek. Hur kärlek ser ut visste han inte mycket om och hur andra människor tänker och känner intresserade honom inte. Han ville uppfylla pappas fantasier om superhjälten Nemo i ubåten Nautilus och Armstrong på väg mot stjärnorna... Men insåg att det aldrigskulle bli verklighet. Kvinnor binder män till jorden och ålder gör gubbar av män. Det var dags för den sista föreställningen. Han förberedde sig noga, övade, fantiserade och plötsligt kom tillfället till honom,som om det var meningen...Allt gick som planerat. Och nu är det över. Raket-Madsen är död men lille Peter överlevde....

Snömos. Dessutom måste du korrläsa dina inlägg, det här vimlar av skrivfel. Är du full?
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-21 kl. 00:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in