2017-09-20, 23:56
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Han brukade t.o.m. åka och handla i Kraka på Kraka-tiden, för att han inte hade råd med bil. Det tycker jag var rätt gulligt!
Visst, alla tyckte Madsen var lite galen och gullig. Han behövde nån som lagade ägg o bacon åt honom och städade lite i hans knäppa ubåtsväröd. Som kag fattat det hade han lätt att få småmammor som ville ta hand om honom. Men hans förebild,pappan, hade inget till övers för svaga kvinnor. Han förde över förakt och misstro till sin NPF drabbade son som bäddade in detta förakt i sin längtan efter bekräftelse och kärlek. Hur kärlek ser ut visste han inte mycket om och hur andra människor tänker och känner intresserade honom inte. Han ville uppfylla pappas fantasier om superhjälten Nemo i ubåten Nautilus och Armstrong på väg mot stjärnorna... Men insåg att det aldrigskulle bli verklighet. Kvinnor binder män till jorden och ålder gör gubbar av män. Det var dags för den sista föreställningen. Han förberedde sig noga, övade, fantiserade och plötsligt kom tillfället till honom,som om det var meningen...Allt gick som planerat. Och nu är det över. Raket-Madsen är död men lille Peter överlevde....
Citera
2017-09-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, jag tycker också det vore intressant med information om vad för besiktningar samt godkännande oc ev. certifikat ubåten genomgått och fått.

Ok, kom bara att tänka på en artikel i BT som jag läste några dagar efter olyckan som något beskrev ubåtens "status" enligt danska Sjöfartsstyrelsen. Den är från den 15 augusti. Om uppgifterna är korrekta är denna ubåt registrerad som fritidsfartyg (fritidsbåt ev.), utan krav på transponder/AIS eller radio.
Lite citat ur artikeln:
»Privatejede ubåde, som bliver bygget og anvendt af privatpersoner, anses som eksperimentelle fritidsfartøjer. For fritidsfartøjer er der ikke krav om, at de er udstyret med AIS,« forklarer synschef i Søfartsstyrelsen, Martin John.

Han tilføjer, at der heller ikke er krav om, at fritidsfartøjer med en længde på under 24 meter er udstyret med radio.

Så det er muligt for en fritids-ubåd at sejle rundt i dansk farvand, uden at man kan se, hvor den befinder sig – med mindre den aftegner sig på radar?

»Ja, det er de samme regler, som gælder for alle andre fritidsfartøjer. Man fører ikke opsyn med, hvor fritidsfartøjer sejler rundt.
Källa: «https://www.bt.dk/danmark/klar-soefartsstyrelsen-har-tidligere-anmaerket-uc3-nautilus-neddykninger
Citera
2017-09-20, 23:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Du jag är kass på sjökort men jag har kollat bilder och läst lite om Köge Bugt. Det är ett rätt stort område men jag tror att det mestadels är sandbotten och runt tio meters djup vilket är relativt enkelt att undersöka för snuten. Och sen kan det finnas fritidsdykare som letar också. Om det är välpackat så lär nog paketet ligga stilla på botten och chansen att det kommer in till stranden av själv är obefintlig. Även de saknade likdelarna var för sig är ju rätt tunga och driver nog inte så lätt av sig själv heller.

Precis vad jag skrev igår Men med tillägget att jag är övertygad om att likdelarna ligger i en väska eller påse, tillsammans med sänke. Sågen ligger säkert däri också, det skrev jag väl tidigare ikväll att jag tror.

Med tanke på hur väl preparerad torson var, så tror inte jag att övriga delar bara kastats ombord. De har säkert tagits om hand lika "omsorgsfullt". Tanken var ju så klart att inga delar någonsin skulle se dagens ljus igen.
Citera
2017-09-20, 23:57
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Förstod jag rätt nu. Att jag ska trycka på redigera varje gång innan jag skickar det?
Du kan inte så vitt jag vet iaf trycka på redigera innan du har skickat ett inlägg. Men förhandsgranska inlägget är en bra ide att göra om man är osäker på om det ser bra ut. Annars så när du ser ett av dina egna inlägg som är felaktigt så trycker du på redigera och fixar till det. Använd då "Förhandsgranska inlägg" innan du skickar det.
Citera
2017-09-20, 23:59
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Du får nog ändra "de" till "vi", se ditt citat ovan
Ok för mig ser det helt korrekt ut. Då får vi faktiskt skylla på någon bugg i det här programmet
Citera
2017-09-20, 23:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Inspirerande foto taget i ubåt liggande vid kaj: visar insidan av en plåtburk.
Inspirerande foto taget i ubåt i u-läge på hundra famnars djup: visar insidan av samma plåtburk.

Kanske förklarar varför KW inte ansåg sig behöva medföra någon fotograf...

...och ett foto ut genom ubåtens fönster, vid den tidpunkten då de dök i skymningen, lär bara ha blivit svart. Helt osäljbart. Så det var nog inte undervattensbilder som var syftet med den resan, nej...
Citera
2017-09-21, 00:02
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

K var ju på väg att flytta till Kina, det skulle inte ha blivit någon mer gång. Ni har missuppfattat: man träffar inte intervjupersonerna två gånger och får två visningar av vad det nu är, när man säljer material till tidningar på spekulation. Vilka intervjupersoner skulle ställa upp på det? OM det mot förmodan var så att K förväntade sig detta, och att hon sa det till honom när han trodde att allt var klart med hans framträdande i Wired, så kan man förstå att han blev förbannad (men inte att han dödade henne såklart).

EDIT: dessutom är det helt omöjligt att hon skulle ha intervjuat honom medan han körde båten. Det förklarade ju "tysken": dels för att motorljudet skulle ha överröstad dem, och dels för att det är ett jättearbete att framföra ett sådant fartyg ensam och vara tvungen att vara både rorsman, maskinist och utkik samtidigt. Han skulle inte ha kunnat koncenterera sig på att dessutom lyssna och svara på hennes frågor samtidigt.

Nu är det ju så, att båten kördes från tornet. Så motorljudet när inte ha varit något problem. Ej heller att köra en sådan båt och samtidigt konversera en person. Det är inga som helst problem. Jag har seglat både motorbåtar och segelbåtar i den storleken, och det är väldigt mycket mer att hålla reda på ombord på en segelbåt, än på en ubåt a'la Nautilus, under färd i övervattensläge. Så det hade inte varit några som helst problem att prata med PM under färden. Det finns väl dessutom filmer som visar att det inte är något problem, vare sig vid färd i övervattensläge, som när de dyker med ubåten. FIlmen från premiärturen med journalisterna ombord är väl bara ett exempel på det.
Senast redigerad av trngw 2017-09-21 kl. 00:07.
Citera
2017-09-21, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Du kan inte så vitt jag vet iaf trycka på redigera innan du har skickat ett inlägg. Men förhandsgranska inlägget är en bra ide att göra om man är osäker på om det ser bra ut. Annars så när du ser ett av dina egna inlägg som är felaktigt så trycker du på redigera och fixar till det. Använd då "Förhandsgranska inlägg" innan du skickar det.

Tusen tack för goda råd
Citera
2017-09-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Finns absolut ingen som helst rimlig anledning att ta med en fogsvans (träsåg) på en u-båt.
Skulle han såga upp ved eller ?

En bågfil (med blad för metall) däremot kan finnas möjlig anledning att ta ombord.

Stopp lite nu, hur mycket har du arbetat praktiskt, konstruerat saker och byggt dom?

Det är väldigt praktiskt att använda trä för att bygga riggar, som ska hålla bitar på plats, vid svetsning eller tillskärning av metallbitar. Ingen här på FB kan veta hur PM arbetade med detaljer som behövdes i UC3, så skippa bara argumentetet att en träsåg var helt malplacerad på båten!

En del förbättringar i inredningen, i den spartanska båtens innanmäte, kan mycket väl också vara byggda i trä.

Men som sagt, om någon känner till PM's vardag och det praktiska jobb han utfört många dagar i sitt liv, och också denna dag, kryp fram ur hålan, men kom inte med dåligt underbyggda argument, som att en trä-såg inte passa för arbete inne i en båt!

( Jag vill inte säga att det inte kunde ha funnits en ide om att använda en fogsvans som styckningsverktyg, men vill tala om för alla som hakar upp sig på att den inte skulle kunna vara en del i ett arbete, att de måste förstå lite bättre hur ett arbete i en båt kan gå till)
Citera
2017-09-21, 00:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej. Han hade föreslagit fredagen men då var han upptagen. Men han skulle ju åkt ut med älskarinnan då. Så begriper inte varför han föreslog det.

Jag tror inte att den där älskarinnan är någon älskarinna. Hon fantiserar och drömmer. Först sa hon att hon var en medarbetare, sedan att hon var en väninna och efter ytterligare några veckor hade hon blivit M:s älskarinna, och hon hade legat med honom på ubåten och på hotell i Dragör. Det blev såklart tryggare och tryggare att gå ut med sina önskedrömmar, ju tydligare det blev att han kommer att sitta i förvar länge och inte kunna säga emot. Jag tror att hon är någon vinddriven existens som han har tagit sig an och gett en daglig sysselsättning i hans verkstad, helt enkelt.
Citera
2017-09-21, 00:09
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aligam
Ok, kom bara att tänka på en artikel i BT som jag läste några dagar efter olyckan som något beskrev ubåtens "status" enligt danska Sjöfartsstyrelsen. Den är från den 15 augusti. Om uppgifterna är korrekta är denna ubåt registrerad som fritidsfartyg (fritidsbåt ev.), utan krav på transponder/AIS eller radio.
Lite citat ur artikeln:
»Privatejede ubåde, som bliver bygget og anvendt af privatpersoner, anses som eksperimentelle fritidsfartøjer. For fritidsfartøjer er der ikke krav om, at de er udstyret med AIS,« forklarer synschef i Søfartsstyrelsen, Martin John.

Han tilføjer, at der heller ikke er krav om, at fritidsfartøjer med en længde på under 24 meter er udstyret med radio.

Så det er muligt for en fritids-ubåd at sejle rundt i dansk farvand, uden at man kan se, hvor den befinder sig – med mindre den aftegner sig på radar?

»Ja, det er de samme regler, som gælder for alle andre fritidsfartøjer. Man fører ikke opsyn med, hvor fritidsfartøjer sejler rundt.
Källa: «https://www.bt.dk/danmark/klar-soefartsstyrelsen-har-tidligere-anmaerket-uc3-nautilus-neddykninger
Men lanternor vid gång i mörker är ett krav och likså uppsikt omkring fartyget. Inte heller får man stycka passagerare som råkat dö av en lucka i huvet, som borde varit säkrad så att den inte kunde falla i huvet på mån
Citera
2017-09-21, 00:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Men för h-vete

Varför tror du Bilevicius inte bara planerade utan också genomförde mordet på LH?

Men du kan ju inte tala om de två på samma dag. Det inser du väl själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in