Citat:
Ursprungligen postat av
helofin
Eftersom stridspiloterna är under hans ansvar borde han ha pratat både med Anna Johansson och Statsministern.
Det måste väl varenda begåvad svensk tycka.
Nu är det väl naturligtvis så att de eventuella grejer man kan göra för att helt förvilla eventuella spioner kan man bara ta beslut om och göra från försvarsmakten. Jag tänker mig att man ändrar persondata et caetera. Det operativa ansvaret för det kan man lösa inom Försvarsmakten trots allt.
Den skada som är skedd och de uppföljande aktiviteter som bör ske på TS bör man rimligtvis diskutera och följa upp med berört departement och , eftersom det handlar om rikets säkerhet, även med statsministern.
Jag tror att det är viktigt att vi skiljer äpplen från päron här och ser anledningarna till att prata med AJ eller SL.
Sedan finns det också laglojalitet att ta hänsyn till. Det borde i en regering betyda att man kan prata med varandra även om svåra saker som kan innebära att man påpekar att någon inom ett annat departement. Det funkar inte i en regering om var och en på sitt departement sitter och tjurar över att något gjorts fel på ett annat departement. Frågan måste upp men kanske inte nödvändigtvis på regeringssammanträden. Det är ju uppenbart att de kommunikationsdirektiv som funnits inte varit tillräckligt starka vilket man som väl är insett och vill ändra på.