2017-07-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nu har SD valt SVaMp framför Alliansen. Det är begripligt sett till hur nära SD och SVaMp står varandra.
(Det kan också vara en förklaring till att t ex Lööf ser på SD på samma sätt som på V. Dvs någon man inte vill ha med att göra).

Jo visst ta du och berätta nu på vilket sätt SD har valt S, V och Mp framför alliansen.

/Johan
Citera
2017-07-28, 14:36
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Eftersom stridspiloterna är under hans ansvar borde han ha pratat både med Anna Johansson och Statsministern.

Det måste väl varenda begåvad svensk tycka.
Nu är det väl naturligtvis så att de eventuella grejer man kan göra för att helt förvilla eventuella spioner kan man bara ta beslut om och göra från försvarsmakten. Jag tänker mig att man ändrar persondata et caetera. Det operativa ansvaret för det kan man lösa inom Försvarsmakten trots allt.

Den skada som är skedd och de uppföljande aktiviteter som bör ske på TS bör man rimligtvis diskutera och följa upp med berört departement och , eftersom det handlar om rikets säkerhet, även med statsministern.

Jag tror att det är viktigt att vi skiljer äpplen från päron här och ser anledningarna till att prata med AJ eller SL.

Sedan finns det också laglojalitet att ta hänsyn till. Det borde i en regering betyda att man kan prata med varandra även om svåra saker som kan innebära att man påpekar att någon inom ett annat departement. Det funkar inte i en regering om var och en på sitt departement sitter och tjurar över att något gjorts fel på ett annat departement. Frågan måste upp men kanske inte nödvändigtvis på regeringssammanträden. Det är ju uppenbart att de kommunikationsdirektiv som funnits inte varit tillräckligt starka vilket man som väl är insett och vill ändra på.
Citera
2017-07-28, 14:37
Medlem
Stones avatar
Saken är den att Löfvèn var informerad. Det är orimligt att han inte var det. Helt orimligt. Det är lika orimligt som att Anna Johansson inte visste om det. Det är bara att jobba för att fåfram ett av protokollen från säkerhetsrådets möte som bevisar detta.

Då skulle Löfvèn setat påkunskap utan att underrättat riksdagen. Hur illa är det? Skitsamma egentligen, han hade kunnat sagt: jag höll tyst för rikets säkerhet. Ingen svensk medborgare skulle hudflänga honom för det.
Citera
2017-07-28, 14:39
Medlem
Från Expressen idag:

Nu riktar den tidigare inrikesministern en kaxig hälsning till de partier som ville väcka misstroende mot honom. På Socialdemokraterna i Stockholms stads Facebook skriver Ygeman:

"De borgerliga partier som hade hoppats att bli av med mig får vänja sig vid att de ändå får möta mig i debatter i framtiden".

Avd: Jag är helt oskyldig!
Citera
2017-07-28, 14:39
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Löfven är maktkåt det har vi sett många bevis på så om makten står på spel har han överseende med det mesta. Med det sagt har vi också sett att han lätt blir uppretat och sur så visst kan det här påverka möjligheterna till att Löfven ska känna förtroende för C + L och därmed möjligheterna till samarbete.

Lika maktkåt som alla andra politiker i Sverige. Såklart gör han vad som behövs för att behålla makten och öka chanserna till återval. Precis samma skulle en statsminister från alliansen göra.
Citera
2017-07-28, 14:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är en felaktig tolkning iom att SVaMp har fler riksdagsmandat än Alliansen. SVaMp kan stoppa alla Alliansens förslag. Då går det inte för Alliansen att sätta sig i Regeringsställning.
(Har du inte ens koll på mandatfördelningen)?

Det som hade krävts för att Alliansen skulle sätta sig i Regeringsställning är att t ex SD hade sagt "Vi föredrar Alliansen framför SVaMP. Vi kommer villkorslöst att stödja er i Regeringsställning, utom ökad immigration".

Då hade Alliansen kunnat sätta sig i Regeringsställning.

Nu har SD valt SVaMp framför Alliansen. Det är begripligt sett till hur nära SD och SVaMp står varandra.
(Det kan också vara en förklaring till att t ex Lööf ser på SD på samma sätt som på V. Dvs någon man inte vill ha med att göra).

Men som en del talar om, att fälla sittande Regering när det inte finns ett Regeringsalternativ som kan ta över, det är ju hur hjärndött som helst.
Alliansen har ju sagt att dom inte vill regera med stöd från SD, därav DÖ. Vad är det du inte förstår?
I den aktuella frågan var SD först ute med misstroendevotum, på vilket sätt har nu "har SD valt SVaMp framför Alliansen"?

Skall du trolla så gör det iallafall med lite större finess.
Citera
2017-07-28, 14:41
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det är inget man hämtar från någon källa utan det är en allmän uppfattning om staten. Borgerliga regeringar och sossedominerade verksamheter bli aldrig bra. Varför retar du upp dig? Har du inte nog med problem, halvt outad som du gjort dig själv.
Detta säger väl det mesta om dig att du bara chansar vilt på det som far förbi i hjärnan just då.
Du har uppenbart inga belägg för vad du säger om sossedominans inom TS.

Sedan vill jag gärna ha reda på vad du menar med att jag är halvt outad.
Jag har vid två tillfällen noterat att folk jag diskuterar med verkar vilja påpeka att de vet vem jag är.
Jag har dessutom från en f.d. SD-are fått mitt nick här på FB mer eller mindre avslöjat när han var aktiv inom SD.
Kanske tillhör du också nån hemlig säkerhetspolis inom SD-organisationen?
Citera
2017-07-28, 14:42
Medlem
Citat:
Intressant. Glöm inte hänvisa till upphovsman.

"För denna upphandling anlitades ett konsultbolag, Kontract AB. Detta konsultbolag ansåg sig veta vad det höll på med och såg till att utmanövrera alla andra, inklusive Trafikverket, som skulle ha kunnat yppa åsikter om processen.

KONSULTERNAS ANSVAR
Som sagt är en del av försvaret för outsourcingen att det ju är myndigheten som får göra rätt: konsulterna har inget formellt ansvar.Dels anser jag detta vara upprörande omoraliskt, dels är jag alls inte säker på att det stämmer juridiskt.

Vad gäller det moraliska, är det helt riktigt att det formella ansvaret är myndigheternas. Men det ger inget moraliskt fripass.Konsulten har en moralisk skyldighet att göra sitt bästa. Det är komplett orimligt att den allmänna debatten inte skulle få ha åsikter om konsulters göranden och låtanden när dessa konsulter hanterar skattemedel.Med sådana åsikter följer att ansvar, nämligen ett kommersiellt sådant: konsulter som levererar dåligt ska på ekonomiska och kommersiella problem.

Här har i synnerhet Kontract AB ett ansvar som veterligen inte diskuterats av någon annan än mig ännu. Varför var tidsplanen så tajt? Varför beaktades inte problemen med säkerhetsklassning utomlands? Varför vägrade Kontract AB ta hjälp av någon över huvud taget? Är Kontract AB ett lämpligt bolag att anlita vid sådana känsliga upphandlingar?

Men även IBM bör börja svara. Som sagt lyckades IBM inte ens att leverera kommunikation på svenska. IBM Sverige var också säkerhetsklassat, men bolaget borde väl ha varit medveten om att säkerhetsklassning skulle krävas även hos underleverantörer? Varför sade man inget? Hur kom det sig att det tjeckiska leverantörsbolaget inte hade någon säkerhetsansvarig när detta behövdes för att projektets tidsram skulle fungera?

Citaten ovan är delar av inlägg på juridikbloggen. Upphovsman: Mårten Schultz
Länk:
https://juridikbloggen.wordpress.com...-manga-fragor/

Det är ju detta som jag undrar över!👍
Och jag läser "Kontrakt AB såg till att utmanövrera alla andra INKL TRAFIKVERKET..."
Är det omöjligt att få ett ordentligt svar på hur detta kunde ske?
Eller är kanske just denna informationen ordentligt sekretessbelagd?
Citera
2017-07-28, 14:42
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ladda upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Bra, har du en länk?

/Provokatör

Jag avvaktar lite då jag inte är säker att det går att para ännu och det finns HUR mycket som helst om just detta. Men ni får gärna det jag letade efter och det är:

"Att säkerställa en effektiv straffrätt i den digitala tidsåldern"

Är en het potatis.
Citera
2017-07-28, 14:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu blev det en rejäl backfire för alliansen och Jimpa.

Nä. SD ville ha bort Anna Johansson och Anders Ygeman:

Citat:
Sverigedemokraterna kritiserar statsminister Stefan Löfven och de ansvariga ministrarna i it-skandalen. SD menar att både infrastrukturminister Anna Johansson och inrikesminister Anders Ygeman måste gå.

– Om statsministern inte kommer fram till att de här ministrarna måste lämna sina poster, och därmed möblera om i samband med regeringsförklaringen, då kommer vi att rikta misstroendevotum inte bara mot de ansvariga ministrarna utan även mot statsministern, säger Paula Bieler.

http://www.expressen.se/nyheter/sver...um-mot-lofven/

Och nu är Anna Johansson och Anders Ygeman sparkade från sina poster. Så just här gick allt SD:s väg.
Senast redigerad av -Info- 2017-07-28 kl. 14:47.
Citera
2017-07-28, 14:44
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Kan du visa en källa på detta med sossedominansen? Jag tror att du chansar vilt för detta har jag inte läst någonstans och ej heller kunnat läsa mig till.

Snarare är det så att det verkar som om TS sedan det startades 2009 , av en borgerlig regering, inte har fungerat utifrån säkerhetsperspektivet. Folk som inte varit godkända ur ett säkerhetsperspektiv har varit inne och jobbat med saker som de därmed inte skulle ha behörighet att jobba med(läs mer om detta i FUP:en). Lägg därtill de problem som den borgerliga regeringen hade med infrastrukturen totalt
Ligger bakom betalvägg men du kan läsa en del av det oavsett...
https://www.svd.se/partibok-har-blivit-basta-merit
Citat:
Regeringens utnämningspolitik har än en gång hamnat i blåsväder. Och den här gången kan kritiken inte nonchalant viftas bort med hänvisning till en grälsjuk opposition. Irritationen växer inte minst i den akademiska världen. Förutom att 17 av de personer som utsetts till styrelseordförande vid landets högskolor och universitet har politisk bakgrund, har 13 socialdemokratisk partibok. Missnöjet över denna tingens ordning luftas också i senaste numret av Dagens Medicin.
Skall kolla om jag hittar rätt nummer av Dagens Medicin, annars får du hålla tillgodo med denna.
Citera
2017-07-28, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DajDiRaj
Det värsta är att Alliansen också verkar tycka att det är en förhandling.
Det handlar inte längre om sakfrågan öht.

Exakt! 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in