2017-07-28, 14:24
Medlem
AnnaPetrovnas avatar
Man förvånas över att så många som inte ens var födda när världen dominerades av kommunismen har så ingående kunskaper i ämnet.
Men till saken, tysken har redan tagit ett halvt steg bakåt medan komikertanten och kristi brud kommer att köra på. Vad Åsa-Nisse bönan har för åsikt är väl ingen som vet eller ens bryr sig om.
Alliansen sköt sig alltså i foten.
Andra ronden till ringvraket och elallergikerna.
Citera
2017-07-28, 14:24
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vi får se hur det blir. Jag har inte sett något från M om detta. Om det visar sig att partierna gör olika val här så kan man betrakta alliansen som historia.

Jag tror inte Alliansen kommer hålla ihop efter valet 2018. Helt omöjligt. C växer sig starka, M minskar. Detta är spiken i kistan.

Sedan flörtar C med S hela tiden. Till exempelvis nu.
Citera
2017-07-28, 14:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag tror inte Alliansen kommer hålla ihop efter valet 2018. Helt omöjligt. C växer sig starka, M minskar. Detta är spiken i kistan.

Sedan flörtar C med S hela tiden. Till exempelvis nu.
Men det faktum att C & L gjorde så att två ministrar fick sparkas borde ju inte direkt göra dom mer populära hos S.
Citera
2017-07-28, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Vad skulle du anse inte vara en storm i ett vattenglas i syfte att skydda din älskade ledare?
Nu är inte Löfven min ledare men rätt ska vara rätt det här fallet är nog det tydligaste exemplet på en storm i ett vattenglas på mycket länge.

Hade inte Alliansen varit så maktkåta och AKB extremt desperat så hade inte detta väckts öht. Nu blev det en rejäl backfire för alliansen och Jimpa.
Citera
2017-07-28, 14:27
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Sedan Karlstens sammanfattning, som var bra, har jag inte sett någon sammanfattning som varit bättre.

Nu har det kommit en, på sätt och vis. Läsning rekommenderas för alla som är intresserade. Särskilt för dem som häckar mycket i den här tråden, och i grann-trådarna.

Det finns mängder med saker som man kunde citera. Men just nu klarar jag inte det. Det blir bara långrandigt. Andra kanske lyckas bättre?

Väl bekomme!

https://juridikbloggen.wordpress.com...-manga-fragor/

Nja, nu ska vi inte överdriva, långt var det inte. Det är inte heller, så vitt jag förstår, endast en sammanfattning av vad som skedde. Den tar utan tvekan upp ett par saker som jag har reflekterat över tidigare. Ja, hela biten med strafföreläggandet har nog rätt många reagerat på, även om man inte är juridiskt kunnig. Eftersom jag inte har lusläst på det här fallet, så kan jag inte själv gå i god för att alla sakpåståenden i texten är korrekta, så den som har det får gärna kontrollera att texten är kosher.
Citera
2017-07-28, 14:27
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Men det faktum att C & L gjorde så att två ministrar fick sparkas borde ju inte direkt göra dom mer populära hos S.

Jag tror inte S bryr sig. Det var oviktiga ministrar. S verkar endast bry sig om att behålla makten.
Citera
2017-07-28, 14:28
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Intressant. Glöm inte hänvisa till upphovsman.
Det har du rätt i!

Jag editerar.
Citera
2017-07-28, 14:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Löfven är maktkåt det har vi sett många bevis på så om makten står på spel har han överseende med det mesta. Med det sagt har vi också sett att han lätt blir uppretat och sur så visst kan det här påverka möjligheterna till att Löfven ska känna förtroende för C + L och därmed möjligheterna till samarbete.
Citera
2017-07-28, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det som förvånar mig lite är den uppenbara brist på verklighetsförankring som Löfvén uppvisade på presskonferensen igår förmiddag. Han verkar tro att det här är någon slags förhandling. Om han ger två bondoffer till alliansen så är de schyssta och väcker inte misstroendeförklaring mot Hultqvist, ungefär så.
Det här är viktiga principiella frågor som inte kan lösas med kohandel. Som Björklund sa i en intervju; om det här varit frågan om tre vanliga anställda så hade de blivit avskedade med omedelbar verkan pga illojalitet.
Naturligtvis kan vi inte ha mindre krav på statsråd.
Det värsta är att Alliansen också verkar tycka att det är en förhandling.
Det handlar inte längre om sakfrågan öht.
Citera
2017-07-28, 14:31
Medlem
Kwatos avatar
Jag tycker det är otillräckligt att rikta misstroende mot tre ministrar men inte mot statsministern som verkar vara den mest skyldige personen i dramat.

När det gäller eventuella påtryckningar på TSP, förhållandet mellan riktlinjer och svensk lag, samt hanteringen av information när det kom in varningar om att förfarandet äventyrar rikets säkerhet, så tycker jag att det verkar som att statsministern måste ha haft bägge händerna med i spelet. Att han inte skulle haft vetskap tror jag inte. Det såg ut som att han ljög både när han sade att han fick veta först i januari i år, och när han nämnde "informationsgången vid regeringskansliet" då han presenterade sin regeringsombildning.

Det är inte heller rimligt att anta att personer under honom i hierarkin på eget bevåg har satt sitt anseende och rikets säkerhet på spel.

Det rimliga är att påtryckningar kommit från högsta ort dvs från Löfvén själv. Han är hursomhelst de andras chef och ytterst ansvarig, så det kan inte vara fel att rikta misstroende direkt mot honom och därmed hela regeringen.
Senast redigerad av Kwato 2017-07-28 kl. 14:33.
Citera
2017-07-28, 14:31
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Citaten ovan är delar av inlägg på juridikbloggen. Upphovsman: Mårten Schultz
Länk:
https://juridikbloggen.wordpress.com...-manga-fragor/

Nja, är det inte Jakob Heidbrink som har skrivit det?
Citera
2017-07-28, 14:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Lite mer grus i maskineriet:
Citat:
Löftet om misstroendevotum kvarstår mot ansvariga ministrar bakom de tre förslagen om brytpunkten för statlig inkomstskatt, ändrade regler för fåmansbolag och flygskatten. Det uppger en anonym källa inom Liberalerna för Svenska Dagbladet på fredagen och upprepar alltså hotet mot regeringen och sittande ministrar om man inte backar.

http://www.dagensps.se/opinion/nya-s...m_source=apsis

https://www.svd.se/nya-ministern-kan...t-redan-i-host
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in