2017-07-28, 13:38
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad skulle problemet vara. Massor med företag har gjort det. Att skydda sitt data är tämligen konventionell teknik.
Om offentlig sektor inte förstår hur man gör det, är ju bara ytterligare en kvittens på att vi måste minska ned offentlig sektor.
Kan man tycka, men nu har vi sett resultatet.
Citera
2017-07-28, 13:40
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu säger Liberalerna att om KU släpper Hultkvist, så kommer de även att släppa misstroendevotumet.

Liberalerna anser alltså att Löfvens regim bör få sitta kvar trots att Sossarna de facto har hela ansvaret för IT-skandalen.

Det är en skandal i sig. Liberalerna är i praktiken redan ett stödparti åt Sossarna.

Liberalerna och centern tävlat om att vara stödparti till S. Gör inte det ena det gör det andra det. Kommer åren efter nästa val att vara så kanske det är bra om väljarna får det klart för sig redan nu.
Citera
2017-07-28, 13:40
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Ja att inte ha tagit upp saken med statsminister eller andra berörda ministrar låter helt absurt och jag tror dom ljuger för att försöka skydda sig själva.
Annars har dom fan gjort skäl för att sparkas.

Med tanke på detta så låter det nästan som Säpo har haft återkommande föredrag...
Sen reagerade jag lite på arbete med mångfaldsfrågor...jag trodde polis och Säpo skulle utreda och förhindra brott så jag fattar inte hur fan dom får in "mångfald" i sammanhanget.
Vad fan skall Säpo göra i "mångfaldsfrågor"?
Skydda invandrare just för att dom är invandrare?
Övervaka invandrare just för att dom är invandrare?

Frågan är om inte det varit locket på från Säpo när det gäller läckan...frågan är vem som i sådant fall beordrat det.
Statsministern eller någon av dom övriga berörda ministrarna eller Säpochefen?
Jag tror att mångfaldsfrågor handlar om rekryteringar. Precis som polisen en gång var väldigt blond och svensk finns det i SÄPO:s fall anledning att rekrytera folk med annat utseende och insikt i andra kulturer. Inte minst "agenter" har ju nytta av detta. Huruvida man också rekryterar folk till att nästla sig in i olika extremistiska sällskap låter jag vara osagt men kunskaperna behövs helt säkert.

Betr. insynsrådet har jag svårt att tro att statsministern beordrat men kanske inrikesministern önskat att man håller på den informationen. Lite märkligt att man inte sett något om detta i media. Det borde ju vara uppenbart för varje journalist av rang att fråga ledamöterna vilken information de fått och även vilken info SÄPO lämnar ut på mötena om sin verksamhet och "aktuella händelser".
Citera
2017-07-28, 13:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
SVT:s Oskar Jönsson: ”Hemliga källor ledde fram till avslöjandet”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...it-skandalen-1

Just att det finns hemliga källor, som uppenbarligen haft korrekt information, gör ju detta riktigt spännande framöver. För dessa hemliga källor kan ju sitta på mer information som ännu inte avslöjats. Det blir nog en svettig tid för regeringen.

Att man från S-håll tycker att detta är riktigt besvärande märks på flera olika sätt. Bland annat att man skapar en massa pinsamma memes & hashtags. Men även att man till och med lägger resurser på att försöka störa denna & andra besläktade trådar med ständigt trollande & försök att driva debatten OffTopic. Men det görs rätt taffligt. Bonniers brukar annars göra det bättre när DN råkar ut för någon skitstorm eller liknande.
Citera
2017-07-28, 13:45
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag tycker att vi som grävt och deltagit i tråden sedan förra veckan ska ta åt oss för att vi lyckades skapa uppmärksamhet för denna affär tillsammans med Chang Frick som när han begärde och fick ut FUPen var startskottet till det vi idag bevittnar. Samtidigt som intresset från MSM var minst sagt svalt.

Min agenda nu är att få strafföreläggande mot Maria Ågren genomlyst ur ett juridiskt perspektiv, jag kommer även försöka att dra in styrelsen med styrelseordförande Rolf Annerberg (s) & fd GD Staffan Widlert i spetsen. Nedan ser ni styrelsen och ni får gärna hjälpa till att kolla upp dessa filurer. Facebookkonton, Twitter, LinkedIn, tidningsartiklar skvaller what ever.

Kod:
Generaldirektörer Transportstyrelsen

Maria Ågren			sparkad och straffad fd GD 	
Staffan Widlert			fd GD och Maria Ågrens företrädare
				Arkitekten bakom outsourcingen
Jonas Bjelfvenstam		ny GD Transportstyrelsen

Kod:
Transportstyrelsens styrelse

Rolf Annerberg s	Sparkad styrelseordförande,
			fd kabinettschef hos förra EU-kommissionären 
			Margot Wallström. Har även varit 
			statssekreterare på industridepartementet
Andrea Femrell		Ledamot
Anna Grönlund		Ledamot
Ann-Katrin Berglund	Ledamot
Helena Dyrssen		Ledamot
Mikael Ahlström		Ledamot
Maria Ågren		Ledamot
Jonas Eliasson		Ledamot
Elvy Söderström s	Ledamot Fd medlem av det mäktiga VU i S, utsågs av 
			regeringen att sitta i Transportstyrelsens 
			styrelse 2015 Löfvens kompis
			'Jag var naiv'
Annette Asplund		Personalrepresentant
Jonas Malmstig		Facklig representant SACO-S
Eva Berndtsson		Sekreterare

Parallellt kommer jag titta på Steffe och hans statssekreterare Emma, hans uppfattning om vad som är gott ledarskap och att han inte informerat oppositionen under ett halvår är klandervärt.

/Provokatör

Bra skrivet, tror inte denna soppa är över och ett tag så skrev man att detta även kunde ha spridit sig till EU's säkerhetssystem, så jag har letat i EUs alla sammanträden och skit och jag tror att jag har hittat ett dokument där det stod om ett intrång "i en myndighet med trafikuppgifter", detta möte går direkt att koppla ihop med att regeringen visste.
Citera
2017-07-28, 13:47
Medlem
grey.eagles avatar
Det är en surrealistiskt värld, minns en som inte betalade TV-licensen o fick avgå som minister.
Här lämnar man ut adminnycklar till utländsk personal, ingen gör något när det upptäkts.
Säpo utreder brott mott riket.
löven låter ingen gå förens misstroendeförklaring är inlämnad.

Absurd värld.
Citera
2017-07-28, 13:49
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Bra skrivet, tror inte denna soppa är över och ett tag så skrev man att detta även kunde ha spridit sig till EU's säkerhetssystem, så jag har letat i EUs alla sammanträden och skit och jag tror att jag har hittat ett dokument där det stod om ett intrång "i en myndighet med trafikuppgifter", detta möte går direkt att koppla ihop med att regeringen visste.

Bra, har du en länk?

/Provokatör
Citera
2017-07-28, 13:49
Medlem
defenseurs avatar
Sedan Karlstens sammanfattning, som var bra, har jag inte sett någon sammanfattning som varit bättre.

Nu har det kommit en, på sätt och vis. Läsning rekommenderas för alla som är intresserade. Särskilt för dem som häckar mycket i den här tråden, och i grann-trådarna.

Det finns mängder med saker som man kunde citera. Men just nu klarar jag inte det. Det blir bara långrandigt. Andra kanske lyckas bättre?

Väl bekomme!

https://juridikbloggen.wordpress.com...-manga-fragor/

Skribenten är Jakob Heidbrink (Göteborgs Universitet, Facebook).
Senast redigerad av defenseur 2017-07-28 kl. 14:32.
Citera
2017-07-28, 13:52
Medlem
Hela IT-skandalen hemma i Sverige hade från början Trump-prägel i mina ögon. Otroligt illa skött, helt ansvarslös med en möjlig autostrada för främmande makter till sekretesstämplade filer. Mörkläggning. Inställningen att man kan göra ”avsteg från lagen”. Ministrar som inte informerades och som i sin tur inte informerade.
Källa: http://www.paulronge.se/lofvens-kris...sa-far-du-ratt

Det är frestande att jämföra med krisen i Vita Huset, som väl snart av en häpen omvärld borde döpas om till Tokiga huset.
http://www.newyorker.com/news/ryan-l...d-steve-bannon
Citera
2017-07-28, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Kan man tycka, men nu har vi sett resultatet.

Man upphandlade konsulter och rådgivare som skulle driva hela projektet med förberedelser och även själva upphandlingen. Något måste ha hänt för de vill inte längre skylta med det uppdraget bland sina referenser. Togs bort efter juni på deras hemsida. Kanske förklarligt med all uppståndelse som blivit.

Men det finns på Google cache.

http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se

http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se
Citera
2017-07-28, 13:53
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det som förvånar mig lite är den uppenbara brist på verklighetsförankring som Löfvén uppvisade på presskonferensen igår förmiddag. Han verkar tro att det här är någon slags förhandling. Om han ger två bondoffer till alliansen så är de schyssta och väcker inte misstroendeförklaring mot Hultqvist, ungefär så.
Det här är viktiga principiella frågor som inte kan lösas med kohandel. Som Björklund sa i en intervju; om det här varit frågan om tre vanliga anställda så hade de blivit avskedade med omedelbar verkan pga illojalitet.
Naturligtvis kan vi inte ha mindre krav på statsråd.
Ingen har förmodligen gett tre vanliga anställda detta arbetsdirektiv att de ska göra det.
Jag tror att AJ eventuellt hade fått gå. De två andra hade möjligtvis fått en skriftlig varning men det är tveksamt då de inte jobbar på den avdelning som har hand om det. Någon form av muntlig tillsägelse hade de dock fått.

Uttalandet visar att Björklund har en väldigt dålig förankring i verkligheten.
Citera
2017-07-28, 13:59
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag tror att mångfaldsfrågor handlar om rekryteringar. Precis som polisen en gång var väldigt blond och svensk finns det i SÄPO:s fall anledning att rekrytera folk med annat utseende och insikt i andra kulturer. Inte minst "agenter" har ju nytta av detta. Huruvida man också rekryterar folk till att nästla sig in i olika extremistiska sällskap låter jag vara osagt men kunskaperna behövs helt säkert.

Betr. insynsrådet har jag svårt att tro att statsministern beordrat men kanske inrikesministern önskat att man håller på den informationen. Lite märkligt att man inte sett något om detta i media. Det borde ju vara uppenbart för varje journalist av rang att fråga ledamöterna vilken information de fått och även vilken info SÄPO lämnar ut på mötena om sin verksamhet och "aktuella händelser".
Dom kanske frågar nu när dom läst FB...
När det gäller media så har dom flesta media en agenda, läs Aftonbladet, Expressen, Nyheter 24, Nyheter Idag, DN, GP...alla rapporterar lite olika och har en väldigt olik syn på vad som hänt och vad som bör göras.
Man skriver efter partisympatier, hållningen Aftonbladet har hade varit en helt annan om det rört sig om borgerliga ministrar och en borgerlig tidning hade varit mildare i sin kritik och betydligt mer överslätande om det rört sig om borgerliga ministrar.
Vill man veta sanningen genom att läsa tidningar skall man läsa Arbetaren och Nya Tider...sanningen ligger någonstans mitt emellan.
Våra tidningar kanske inte vill gräva djupare av rädsla för vad dom kan hitta.
Sen är dom lite rädda att trampa för hårt på ömma tår, stampar dom på fel tå får dom inga fler intervjuer...för inte fan tror du att pressen låter bli att ställa kritiska följdfrågor av okunnighet.

Allt för många ser politiken som allsvenskan i fotboll, man håller på sitt lag i alla väder och klagar över uteblivna straffar för egna laget och blundar för straffar man skulle haft emot sig och det är alltid fel på dommardjävulen.
Folk borde vara mer objektiva, se bara här i tråden...många inlägg från vänstern hyllar den store Löfven och man anser inte att någon minister behöver gå.
Från höger utkrävs det livstidsstraff, Sverige har blivit en jävla tomteverkstad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in