Citat:
Ursprungligen postat av
farfar
Väldigt träffsäkert.
Jag gillar Myra, men det där var ändå lite småabsurt. Speciellt när de fortfarande sitter leker Hatklubben i podden.
Det ska sägas att mitt eget näthat är inte ett dugg bättre, men jag sitter inte och skriver såna där krönikor heller.
Jag är verkligen inte emot näthat. Däremot tycker jag att sociala medier, typ Facebook, har blivit en del av människors vardag på ett sätt som skiljer dem lite från internet i stort. På samma sätt som du inte har samma diskussioner med din mormor som du har med dina kollegor eller dina ölpolare, är de flesta som hänger i sociala medier inte särskilt intresserade av Flashback-diskussioner.
Hatklubben var ett stängt forum man valde att delta i. Podden kan man välja att inte lyssna på. Men sociala medier blir på ett annat sätt en del av det offentliga rummet, och ofta en nödvändighet för sociala kontakter osv. Då bör de kanske behandlas som andra offentliga platser.
Den andra poängen, att vi lägger för stor vikt vid vad som är viktigt online, är så klart relevant för mig/oss däremot. Jag har alltid tillbringat mer tid online än offline, och därför tycker jag att vad som händer där är mer intressant. Men det är inte riktigt det jag kritiserar - folk bör ju engagera sig i det de tycker är kul. Bråk på internet är min hobby. Det jag menar är mer när man börjar tro att det man ser online motsvarar ett tvärsnitt av befolkningen, och låter det forma sin syn på verkligheten. Ta sådana som var övertygade om valfusk för att de levt i en filterbubbla där alla röstar SD, eller politiker som tror att likes på twitter motsvarar den allmänna opinionen.