Citat:
Ursprungligen postat av
Jordkraft
Nu är jag inte helt säkert. Men var väl han Daniel Friberg som drev nordisk.nu? Eller va det andra forumet som jag inte kommer vad det hette.
Han var med på ett hörn, men du tänker nog på Motpol. Han startade väl Nordiska förlaget och Metapedia. Nordiska förlaget var involverade i Nordisk.nu via Nordiska förbundet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nordiska_f%C3%B6rbundet
Communityt Nordisk.nu kopplade jag mest ihop med att Nationell Ungdom slog ihop sina påsar med SMR (Svenska Motståndsrörelsen) som sedan bytte namn till NMR (Nationella Motståndsrörelsen). Men, om ett gäng en period kallar sig Nordisk Ungdom, driver Info14.com eller Patriot, eller driver parti som NRP (Nordiska Rikspartiet) är för utomstånde inte så viktigt.
Det finns alltid en mer intellektuell www-falang som är mer team Friberg, och en gatufalang med rötterna i VAM (Vitt Ariskt Motstånd). Den senare har konstanta interna strider för några vill klista upp klibbor, några föredrar att dricka brännvin och slåss, några (min personliga favorit att studera pga mest stolliga) vill hjälpa en stackars dement bonde ta in skörden med lie och folkdans. De byter namn och omgrupperar sig hela tiden.
Otäckast och den enda verkligen samhällsfarliga är falangen som mördar. Den verkar decimerad sedan länge, men krävs bara en man (lex Breivik). För säkerhets skull bevakar därför SÄPO samtliga, för vad de än kallar sig så är de sällan över 800 aktiva totalt sett. Kanske 1500-2000 stycken ett bra år då det vällt in tonåringar för att de haft en peak i en stad, som de haft i Göteborg, Trollhättan, Skara, Borlänge och Linköping.