2017-12-17, 16:12
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Finns det någon gräns för hur värdelösa FIS är på att hålla ordning i sin egen statistik? Först publicerar man artiklar där det klart och tydligt framgår att Björgen och Kläbo vann, och VC-poängen delas ut efter det. På statistikdelen av sidan har dock Polten och Östberg fått varsin seger.

Det var de väl värda. Har Kläbo och Björgen också fått WC-seger enligt deras statistik?
2017-12-17, 17:23
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Vilka ska till touren? Herrarna först, det är enklast.
Halfvarsson har personlig friplats, så om han bara är redo så är han opetbar.
Hellner och Richardsson är givna.
Burman behöver lopp så han ska in.
Sen är frågan hur många sprinters som vill med, tänker på Svensson, Jönsson och Peterson. Teos fall i Davos blev dyrbart, annars hade han haft en friplats.

Sen är laget fullt, men jag misstänker att åtminstone Peterson inte kör.
Då har jag Lagesson som förstaval, det är hans tur nu.
Danielsson är andraval, två bra lopp i ScanCup och fick ingen kul distans i Lillehammer.
Skulle det finnas ytterligare platser kvar är det Thorn och Eriksson att välja på.

På damsidan leder Kalla världscupen men kommer inte köra.
Det ger Nilsson, Ingemarsdotter, Falk och Sömskar personliga friplatser, åtminstone Sömskar lär köra.
Sen är ju frågan vilka som överhuvudtaget kan och vill köra.

Settlin kommer köra, där känner jag mig säker.
Andersson lär köra, om man tycker det är i planen, det är i min plan åtminstone.
Haag kommer inleda touren om hon är frisk, hur länge hon kör är dock tveksamt.
Nordström borde få en ärlig chans.
Sen är frågan hur det står till med Sundling och Dyvik. Gissningsvis båda men åtminstone nån lär falla ifrån.

Wikén får stå som evig reserv, ser inte så många alternativ från ScanCup som slår henne. Hon kommer åtminstone köra om hon får chansen.
Från ScanCup sticker inte mycket ut, men jag tror Grip i första hand vill ha Öberg. Sen finns Rönnlund, Molander och Dahlqvist.

Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Med tanke på resultaten på herrsidan hittills tycker jag SOK inte skall ge klartecken för något stafettlag än. Man bör ha 4 åkare med resultat som Hellners eller bättre innan ett stafettlag tas ut.
SOK redan gett alla stafettlag, oavsett sport, som var topp 8 på förra VM, däribland 4 lag i längdskidor. Så minimum 6+6 svenskar kommer till OS + några sprinters.
2017-12-17, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Vilka ska till touren? Herrarna först, det är enklast.
Halfvarsson har personlig friplats, så om han bara är redo så är han opetbar.
Hellner och Richardsson är givna.
Burman behöver lopp så han ska in.
Sen är frågan hur många sprinters som vill med, tänker på Svensson, Jönsson och Peterson. Teos fall i Davos blev dyrbart, annars hade han haft en friplats.

Sen är laget fullt, men jag misstänker att åtminstone Peterson inte kör.
Då har jag Lagesson som förstaval, det är hans tur nu.
Danielsson är andraval, två bra lopp i ScanCup och fick ingen kul distans i Lillehammer.
Skulle det finnas ytterligare platser kvar är det Thorn och Eriksson att välja på.

På damsidan leder Kalla världscupen men kommer inte köra.
Det ger Nilsson, Ingemarsdotter, Falk och Sömskar personliga friplatser, åtminstone Sömskar lär köra.
Sen är ju frågan vilka som överhuvudtaget kan och vill köra.

Settlin kommer köra, där känner jag mig säker.
Andersson lär köra, om man tycker det är i planen, det är i min plan åtminstone.
Haag kommer inleda touren om hon är frisk, hur länge hon kör är dock tveksamt.
Nordström borde få en ärlig chans.
Sen är frågan hur det står till med Sundling och Dyvik. Gissningsvis båda men åtminstone nån lär falla ifrån.

Wikén får stå som evig reserv, ser inte så många alternativ från ScanCup som slår henne. Hon kommer åtminstone köra om hon får chansen.
Från ScanCup sticker inte mycket ut, men jag tror Grip i första hand vill ha Öberg. Sen finns Rönnlund, Molander och Dahlqvist.

SOK redan gett alla stafettlag, oavsett sport, som var topp 8 på förra VM, däribland 4 lag i längdskidor. Så minimum 6+6 svenskar kommer till OS + några sprinters.

Blir väl svårt ta ut Nordström före Wiken hur skulle man motivera de? Settlin skulle jag vara henne skulle jag ta mig en funderare om tds är rätt upplägg förut har de hänt att säsongerna varit förstörd mer eller mindre efter tds annars är de ett upplägg som passar henna kan jag känna..
2017-12-17, 19:37
Medlem
rainbowias avatar
Sömskar och Settlin har en mikrochans till OS-sprinten där Falken ännu inte har en plats baserat på resultat. Tour de Ski-sprinten bör väl bli en tiebreaker?
2017-12-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Sömskar och Settlin har en mikrochans till OS-sprinten där Falken ännu inte har en plats baserat på resultat. Tour de Ski-sprinten bör väl bli en tiebreaker?

Mikrochans skulle jag inte kalla det, dom leder väl det racet om fjärdeplatsen i dagsläget. Eller menar du båda med i sprintlaget?
2017-12-17, 19:48
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Mikrochans skulle jag inte kalla det, dom leder väl det racet om fjärdeplatsen i dagsläget. Eller menar du båda med i sprintlaget?

Utryckte mig oklart. De två tillsammans med Falken kämpar om två platser. Läget nu, knivskarpt jämnt. Tycker inte man ska kunna tillgodoräkna sig fjolårsmeriter. Fast händer inget resultatmässigt för de tre så blir det status quo och Falk får tredjeplatsen baserat på (gamla) meriter, fjärde platsen vakant och vad säger SOK?
2017-12-17, 19:53
Medlem
Citat:
Det var de väl värda. Har Kläbo och Björgen också fått WC-seger enligt deras statistik?
Nej, det har fått en tredje- respektive andraplats i statistiken. Allt naturligtvis utifrån deras åktider.

Jag tycker bara att det blir alltför amatörmässigt när man först publicerar en artikel där det står att Kläbos sju segrar innan nyår är ett nytt rekord, men om man inte nu i efterhand korrigerar statistiksidan kommer den aldrig räknas hos FIS. (Dessutom är ju tex. Musgrave skyldig Northug en seger och fler exempel finns det säkert...)
2017-12-17, 20:11
Medlem
Citat:
Utryckte mig oklart. De två tillsammans med Falken kämpar om två platser. Läget nu, knivskarpt jämnt. Tycker inte man ska kunna tillgodoräkna sig fjolårsmeriter. Fast händer inget resultatmässigt för de tre så blir det status quo och Falk får tredjeplatsen baserat på (gamla) meriter, fjärde platsen vakant och vad säger SOK?

Tror det ska mycket till för att Sverige inte ska fylla full kvot i alla lopp, om det inte blir något sjukdomshaveri på plats. Både Ida och Stina åker ju distans vilket gör det enklare att ta ut en fjärde sprintåkare. Den stora frågan är nog snarare om vi ska ta ut en fjärde renodlad distansåkare(Wikén) bakom Kalla, Haag och Andersson. Sömskar har ändå varit 11:a, distansåkarna har varit 20+. Varken Sömskar eller Wikén är ens reserver till stafetten.
2017-12-17, 20:14
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Nej, det har fått en tredje- respektive andraplats i statistiken. Allt naturligtvis utifrån deras åktider.

Jag tycker bara att det blir alltför amatörmässigt när man först publicerar en artikel där det står att Kläbos sju segrar innan nyår är ett nytt rekord, men om man inte nu i efterhand korrigerar statistiksidan kommer den aldrig räknas hos FIS. (Dessutom är ju tex. Musgrave skyldig Northug en seger och fler exempel finns det säkert...)

Märkligt. Det verkar även som Haga har fått Kallas seger i minitouren (Ruka) denna säsong för bästa åktid? Mycket förvirrande må jag säg. När det gäller Musgrave så är det väl likadant med Sara Lindborgs "etappseger"? Detta har diskuterats tidigare vill jag minnas.
Du har iaf rätt, det verkar inte helt synkat FIS system. Och man får ge en extra känga för de inte är så tillmötesgående allmänt vid kontakt (mailande).
2017-12-17, 20:19
Medlem
Sista sprint platserna är rätt öppna även om jag är rätt säker på ett Falk har en och är de jämt mellan dom så tar Falk den...kan man inte hålla på platsen ändå till efter Planicia ?
2017-12-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Sista sprint platserna är rätt öppna även om jag är rätt säker på ett Falk har en och är de jämt mellan dom så tar Falk den...kan man inte hålla på platsen ändå till efter Planicia ?

Det kan man gott göra tycker jag. Ida ska ha sin, men i övrigt är det väl bara att hålla på det.
2017-12-17, 20:22
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tror det ska mycket till för att Sverige inte ska fylla full kvot i alla lopp, om det inte blir något sjukdomshaveri på plats. Både Ida och Stina åker ju distans vilket gör det enklare att ta ut en fjärde sprintåkare. Den stora frågan är nog snarare om vi ska ta ut en fjärde renodlad distansåkare(Wikén) bakom Kalla, Haag och Andersson. Sömskar har ändå varit 11:a, distansåkarna har varit 20+. Varken Sömskar eller Wikén är ens reserver till stafetten.

Jo. Vid eftertanke så tror jag nog ändå det slutar på 8 damåkare i slutändan. Stina-Ida-?-?---Kalla-Haag-Ebba-?.

Tillbaks till grundfrågan, blir det någon tiebreaker på TdS (om OS-sprintplatser)? Gäller ju oxå Wikén kan man säg.

Edit. Såg nu ditt svar på Johanhaas fråga. Ja, det är bara att hålla på de två platserna.

Edit2. Falken ska alltså inte flyga in till OS på en räkmacka.
Senast redigerad av rainbowia 2017-12-17 kl. 20:29.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in