Vilka ska till touren? Herrarna först, det är enklast.
Halfvarsson har personlig friplats, så om han bara är redo så är han opetbar.
Hellner och Richardsson är givna.
Burman behöver lopp så han ska in.
Sen är frågan hur många sprinters som vill med, tänker på Svensson, Jönsson och Peterson. Teos fall i Davos blev dyrbart, annars hade han haft en friplats.
Sen är laget fullt, men jag misstänker att åtminstone Peterson inte kör.
Då har jag Lagesson som förstaval, det är hans tur nu.
Danielsson är andraval, två bra lopp i ScanCup och fick ingen kul distans i Lillehammer.
Skulle det finnas ytterligare platser kvar är det Thorn och Eriksson att välja på.
På damsidan leder Kalla världscupen men kommer inte köra.
Det ger Nilsson, Ingemarsdotter, Falk och Sömskar personliga friplatser, åtminstone Sömskar lär köra.
Sen är ju frågan vilka som överhuvudtaget kan och vill köra.
Settlin kommer köra, där känner jag mig säker.
Andersson lär köra, om man tycker det är i planen, det är i min plan åtminstone.
Haag kommer inleda touren om hon är frisk, hur länge hon kör är dock tveksamt.
Nordström borde få en ärlig chans.
Sen är frågan hur det står till med Sundling och Dyvik. Gissningsvis båda men åtminstone nån lär falla ifrån.
Wikén får stå som evig reserv, ser inte så många alternativ från ScanCup som slår henne. Hon kommer åtminstone köra om hon får chansen.
Från ScanCup sticker inte mycket ut, men jag tror Grip i första hand vill ha Öberg. Sen finns Rönnlund, Molander och Dahlqvist.
Citat:
Ursprungligen postat av
berra77
Med tanke på resultaten på herrsidan hittills tycker jag SOK inte skall ge klartecken för något stafettlag än. Man bör ha 4 åkare med resultat som Hellners eller bättre innan ett stafettlag tas ut.
SOK redan gett alla stafettlag, oavsett sport, som var topp 8 på förra VM, däribland 4 lag i längdskidor. Så minimum 6+6 svenskar kommer till OS + några sprinters.