2018-01-23, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Verkar som längdlaget är klart om man läser denna artikel: https://www.expressen.se/sport/os-2018/emil-jonsson-petas-fran-os-besvikelse/

Håller med om att 8+8 (som Grip ville ha) hade varit lämpligt, men SOK har tuffat till sig uppenbarligen. Man kan ju fundera på hur de gick med på Teodor Peterson som "sprintstafettåkare" redan innan jul.
Tycker SOK gör rätt här, om det nu är så att truppen är spikad. Ingen av dom tre aktuella åkarna, Jönsson, Wiken, Nordström, har egentligen visat något resultat i vinter som skulle berättiga en OS-plats och det går inte att leva på gamla resultat. Dom har haft många chanser i vinter utan att kunna prestera.
Visserligen har Jönsson en 10e plats men jag tycker det krävs mer än ett enstaka lopp som är okej samtidigt som resten är dåliga resultat.

Lite krav måste vi kunna ställa på dom som åker till OS.
2018-01-23, 14:38
Medlem
De har ingen kunskap heller minns när de inte skickade mattias jons i slägga för han var 48 eller något i årsbästalistan men hade mycket god chans på final 80% kanske, istället skickar man alhai jeng som ligger 11 elller något i den stilen fast det är 80% chans att han river ut sig på ingångshöjden.
2018-01-23, 14:40
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
En mer självrannsakande ståndpunkt är annars att man får sota för att man hanterat världscupen som mer eller mindre ren träning in till OS. Man har ju lämnat w/o där, inte minst på herrsidan. Där är Rickardsson bäst på 19:e plats i totalen. Problem för Jönsson och Calle är såklart oförutsedda men hela laget kom egentligen in till säsongen nedtränade, med bakslag på det blir det extremt få tävlingar att visa vad man går för. Det är inte många i laget som är på nivån att dom gör topp8 på beställning. Man var nog alltför säkra på att det blir fullt lag oavsett vad vi gör under säsongen.

Jag ser inte 7+7 som fullt lag. I teorin kan vi fylla alla startplatser, men inte mer än så.
Ja som skidentusiast som vill se svenskar slåss i toppen varje helg håller jag med.

Världscupen har nedvärderats kraftigt under Grips ledning, och allt har gått ut på att leverera i mästerskap. Det har också gått bra, förutom förra året när det väl dock sas att det skulle vara mer fokus på hela säsongen än tidigare. Huruvida det verkligen gick bättre som helhet var/är väl uppe för debatt (och åsikterna här inne gick isär) men vad som var klart var att mästerskapet gick sämre och att man i media fick en hel del kritik för detta. Inte konstigt att man då gick tillbaka till att bara satsa mot mästerskapet. Så jag förstår beslutet/upplägget, men tror inte det är långsiktigt bra varken för svensk längdskidåkning eller skidåkningen i stort.

Men man är ju inte en större människa än att man såklart kommer tokjubla om det visar sig att alla svenskar har superform under OS...
2018-01-23, 14:41
Medlem
Shane21s avatar
Jag har kritiserat SOKs sjuka kriterier om topp 8 många gånger i sommar OS-trådar och tycker kriterierna skulle tas bort, Sverige bör skicka stora trupper i alla idrotter men nu finns kriterierna och längdskidåkningen har inte gjort sig förtjänt äv positiv särbehandling jämfört med andra sporter så det är helt rätt om trupperna blir 7+7.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
En mer självrannsakande ståndpunkt är annars att man får sota för att man hanterat världscupen som mer eller mindre ren träning in till OS. Man har ju lämnat w/o där, inte minst på herrsidan. Där är Rickardsson bäst på 19:e plats i totalen. Problem för Jönsson och Calle är såklart oförutsedda men hela laget kom egentligen in till säsongen nedtränade, med bakslag på det blir det extremt få tävlingar att visa vad man går för. Det är inte många i laget som är på nivån att dom gör topp8 på beställning. Man var nog alltför säkra på att det blir fullt lag oavsett vad vi gör under säsongen.

Jag ser inte 7+7 som fullt lag. I teorin kan vi fylla alla startplatser, men inte mer än så.
Det där är sant och tjänstefel av landslagsledningen, bör ändras till kommande år.
2018-01-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Tycker SOK gör rätt här, om det nu är så att truppen är spikad. Ingen av dom tre aktuella åkarna, Jönsson, Wiken, Nordström, har egentligen visat något resultat i vinter som skulle berättiga en OS-plats och det går inte att leva på gamla resultat. Dom har haft många chanser i vinter utan att kunna prestera.
Visserligen har Jönsson en 10e plats men jag tycker det krävs mer än ett enstaka lopp som är okej samtidigt som resten är dåliga resultat.

Alla dom kan man tolka har klart kriteriet för att vara med på OS... Nordström har varit 5 Wiken Jönsson 10 och kravet är visat upp topp 8 kapacitet väl? är man tio så nog har man topp 8 kapacitet då för så pass små kan marginalerna från 8 till 10 i WC
2018-01-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shane21
Jag har kritiserat SOKs sjuka kriterier om topp 8 många gånger i sommar OS-trådar och tycker kriterierna skulle tas bort, Sverige bör skicka stora trupper i alla idrotter men nu finns kriterierna och längdskidåkningen har inte gjort sig förtjänt äv positiv särbehandling jämfört med andra sporter så det är helt rätt om trupperna blir 7+7.

Det där är sant och tjänstefel av landslagsledningen, bör ändras till kommande år.

Nej, sett till i år har man inte gjort sig förtjänt till det. Sett till att man räddat SOK:s arsle två-tre spel på raken, har man däremot det.

Men lite självförvållat som sagt, man kan inte bara slå ifrån sig när man konsekvent väljer att träna istället för att tävla och göra resultat under säsongen. Få tävlingstillfällen.
2018-01-23, 14:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Sticker mellan med den tyska OS-truppen:

Thomas Bing, Lucas Bögl, Jonas Dobler, Sebastian Eisenlauer och Andreas Katz.

Stefanie Böhler, Victoria Carl, Nicole Fessel, Katharina Hennig, Hanna Kolb, Sandra Ringwald och Elisabeth Schicho.
2018-01-23, 14:54
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shane21

Bra poäng där, även om det tar emot att säg det. Som väldigt intresserad vill man ju såklart se lite reserver på plats om det händer något.

Handen på hjärtat så har varken Emil, Maria eller Emma gjort sig förtjänt av platser. Sedan resonemanget att man ska ha reserver vid sjukdomar, hur långt ska den gränsen gå (5 reserver?).
I nuläget kan både Dyvik, Stina och Ida gå in på tremilen som fjärdekvinna. I värsta fall kanske man vill lufta Falken.
2018-01-23, 14:55
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Sticker mellan med den tyska OS-truppen:

Thomas Bing, Lucas Bögl, Jonas Dobler, Sebastian Eisenlauer och Andreas Katz.

Stefanie Böhler, Victoria Carl, Nicole Fessel, Katharina Hennig, Hanna Kolb, Sandra Ringwald och Elisabeth Schicho.

Beviljat

Stafettlagen säkrade. Notz petad, tufft!
2018-01-23, 14:56
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E

Jönsson var ju också 5:a individuellt och 2:a i sprintstafetten helgen innan. Visserligen på en helt annan typ av bana än i OS men ändå värt att nämna. Tycker det är ett gränsfall om Jönsson visat "topp8-kapacitet". De övriga håller jag med dig om att de inte gjort det, inte i former som är relevanta för OS-loppen.

Gällande din sista mening; visst måste vi kunna ställa krav men som jag insinuerade så rimmar vissa av de tidigare uttagningarna rätt dåligt med det.
2018-01-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Bra poäng där, även om det tar emot att säg det. Som väldigt intresserad vill man ju såklart se lite reserver på plats om det händer något.

Handen på hjärtat så har varken Emil, Maria eller Emma gjort sig förtjänt av platser. Sedan resonemanget att man ska ha reserver vid sjukdomar, hur långt ska den gränsen gå (5 reserver?).
I nuläget kan både Dyvik, Stina och Ida gå in på tremilen som fjärdekvinna. I värsta fall kanske man vill lufta Falken.

Men om både Ebba och Ida blir sjuka då blir vi rätt tunna till stafetten + att alltid en åkare missar formen Dyvik har inte visat något på distans i år.. då står vi rätt tunna där men hade vi haft med en till tjej hade vi haft en till möjlighet att rädda upp.. Falk kan jag uppleva känns rätt osäker just nu med om man tänker på stafett

Nagano och Vancover fick vi väl knappt ihop stafettlag på damsidan...
2018-01-23, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Alla dom kan man tolka har klart kriteriet för att vara med på OS... Nordström har varit 5 Wiken Jönsson 10 och kravet är visat upp topp 8 kapacitet väl? är man tio så nog har man topp 8 kapacitet då för så pass små kan marginalerna från 8 till 10 i WC

Jag har sagt hela tiden att Emma Wiken och Emil Jönsson inte skall med då de inte uppfyller SOK kriterier. Peter Reinebo på SOK är en klok man. Rikard Grop är en för svag ledare..för mycket kompis med åkarna. Han är inte objektiv i sina beslut men det är SOK.

Helt rätt att plocka med Dyvik och Thorn till OS. Sänder rätt signaler.

Mär inte Majorov inte kommer med till OS som 7;a på EM så insåg de flesta att det skulle bli omöjligt för t ex Emil och Emma att följa med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in