Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
KEK:
Hagström har tagit Karlssons plats, Modig lär ta Nilssons. Återstår att se vem som tar Wikéns, finns ingen i någorlunda form tillgänglig i varje fall, alla alternativ från Övik var över fyra minuter efter Nordström. Jag hade singlat slant mellan U23orna som finns kvar.
Jag undrar lite över det där, pga att jag befann mig på resande fot i söndags följde jag inte tävlingarna från Örnsköldsvik på sportlib (det fick räcka med tremilen på svtplay via mobilen), men är det inte något galet med
DEN HÄR resultatlistan? För visst slutade Nordström före Karlsson i touren? Nordström har i alla fall fått poäng i
Volkswagen cup totalen för en andraplats i touren. Då tror jag att istället
DEN HÄR resultatlistan är korrekt också för totaltouren, och då rör det sig inte om 4 minuter - även om det fortfarande är närmare 3 minuter. Blev helt enkelt inte klok på resultatlistorna jag såg, och nu när du skrev det där med fyra minuter kom jag och tänka på det igen och känner att jag behöver lite klarhet
Citat:
Ursprungligen postat av
MacReady
Jag har en försvarspunkt för Grip när man talar om herrarnas generationsväxling och det är att man faktiskt tog grepp om problemet till denna säsong med ny utformning av träningsgrupperna. Givetvis var det ett par år försent (man borde ha förutspått den negativa utvecklingskurvan) men det är möjligt att vi får se positiv effekt av det om sisådär 2-3 år. Kan knappast förväntas ske över en säsong. Bara för att balansera en aning.
Men på en bredare front måste de som står helt utanför landslaget ha bättre träningsmöjligheter. Något de lyfte i SVT vad gäller regionslag och liknande. Utan att jag för den delen har stenkoll på det, och det kräver eget ansvar också men nog borde skidförbundet kunna göra mer.
Apropå SVT-inslaget om herrarna som var i lördags så påpekade ju Blomman en sak man får ha med sig: Att systemet vi har i Sverige ändå har haft makalöst bra resultat senaste ~10 åren på damsidan (både jämfört med andra nationer och om vi jämför med hur det har sett ut på damsidan tidigare i Sveige). Jag antar att det ironiskt nog kan ha fungerat som stoppkloss för att göra förändringar på herrsidan (bland juniorerna främst då), man har kanske litat på att det ska lossna på herrsidan också "bara ett år till" typ. Hursomhelst håller jag med dig om en av dina käpphästar: att man har satsat för dåligt på U23-åkare på herrsidan under en längre tid. Av biologiska skäl utvecklas herrarna ofta senare både fysiskt och mentalt än damerna och det verkar man inte ha förstått. Med det sagt är det ju också så (som frankkk skrev tidigare) att det inte håller alls att vi ska ligga långt efter norrmän (och andra) redan vid 17/18-års ålder. Juniorframgångar har förvisso inget jättevärde i sig men korrelerar ändå med seniorframgångar, framförallt på nationsbasis. Att något gått fel på på herrjuniorsidan har varit klart länge, men kanske kan man som sagt lite "skylla på" att det gått så bra hos damerna - man undrar ju dock hur lång tid det ska fortgå innan något förändras. Viss ljusning syntes årgångarna 94-95 men sen har vi fallit tillbaka igen så det verkar mest varit en slump.
Någon gång ska jag för övrigt räkna efter hur många deltagare det är på juniormästerskapen i andra länder och försöka sätta det i relation till våra svenska (både dam och herr) och någon slags beräkning på hur många medaljer man "förväntas ta" och hur många man tagit under de senaste ~10 åren. Om jag orkar.