Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-18, 12:23
  #1
Medlem
VemSaDets avatar
Igår kväll var jag ute o gasade.
Körde förbi en polisbil, sen blev jag stoppad.
Polismannen sa till mig att jag låg på 190.
Vilket jag nekade. Han sa, så att jag påstår att han ljuger. Jag forsatte neka, sen tog han mitt telefonnr hemadress. Och sa bara att vi ses på domstolen för att jag nekade.

Sen fick jag tillbaka körkortet och vi båda åkte iväg.

Det Jag undrar kommer det bli, några påföljder hur blir det med domstolen hur långt tid tar det innan allt kommer?

Jag har haft körkortet i snart 4 år.
Han sa att jag har ren register, och om jag hade bara erkänt skulle jag fått bara en varning på plats.

Totalt gick hela mötet med polisen på 5minuter.

Kändes som han ville verkligen varna mig.

Ska man ringa 11414 och fråga angående om det fått in något rapport om själva händelsen?
Citera
2017-06-18, 12:44
  #2
Medlem
AA-suiteds avatar
Du får väl ett brev med kallelse till rättegång om några månader. Glöm händelsen tills brevet dyker upp.
Citera
2017-06-18, 12:50
  #3
Medlem
VemSaDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Du får väl ett brev med kallelse till rättegång om några månader. Glöm händelsen tills brevet dyker upp.
Hoppas inte! Hur skriver polisen rapporten?
Han åkte ju iväg dirket. Han var ensam polis oxå. Kändes som han ville varna mig eller så var han så säker att jag kommer dömas i rätten så därför sket han i att hålla på.
Citera
2017-06-18, 13:11
  #4
Medlem
Bluebeast72s avatar
Säker på dom, en polismans ord i trafikfrågor väger mkt mer än ditt.
Citera
2017-06-18, 13:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Säker på dom, en polismans ord i trafikfrågor väger mkt mer än ditt.

Fast ord räcker inte, det måste ha uppmätts, och har det gjort det har de bevis, om inte händer ingenting.
Citera
2017-06-18, 13:21
  #6
Medlem
VemSaDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Fast ord räcker inte, det måste ha uppmätts, och har det gjort det har de bevis, om inte händer ingenting.
Jag var dum o inte frågade att hur han mätte hastigheten.
Jag körde förbi snabbt, sen följde han efter mig ett par 100m då insåg jag att han var bakom mig så jag saktade ner. Så satte han på blåljus då stanna jag. Det var en väldigt kort sträcka att han var efter mig.
Citera
2017-06-18, 13:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Jag var dum o inte frågade att hur han mätte hastigheten.
Jag körde förbi snabbt, sen följde han efter mig ett par 100m då insåg jag att han var bakom mig så jag saktade ner. Så satte han på blåljus då stanna jag. Det var en väldigt kort sträcka att han var efter mig.

Jag vet inte hur det är nu, men förr mätte de på en sträcka av minst 300 meter när polisen låg bakom. En laser gäller direkt vid mätningstillfället.
Citera
2017-06-18, 13:29
  #8
Medlem
miikoss avatar
Om man får välja på rapportering eller varning (rapporteftergift), så ska man nog välja varningen. Då händer inget alls. Medan rapportering troligvist leder till penning bot på 4 000 kr. Körkortsåterkallelse sker med, skulle gissa på en spärrtid på tre månader.
Citera
2017-06-18, 13:35
  #9
Medlem
VemSaDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Om man får välja på rapportering eller varning (rapporteftergift), så ska man nog välja varningen. Då händer inget alls. Medan rapportering troligvist leder till penning bot på 4 000 kr. Körkortsåterkallelse sker med, skulle gissa på en spärrtid på tre månader.
Men jag litade inte på honom.
Vilken polis vill varna någon att man ligger på 190kmh.
Nu i efterhand får man bara ångest.
Håll hastigheten säger jag bara.
Citera
2017-06-18, 13:40
  #10
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Jag vet inte hur det är nu, men förr mätte de på en sträcka av minst 300 meter när polisen låg bakom. En laser gäller direkt vid mätningstillfället.

Ja, dessa finns väl:
1. Lasermätning
2. Genomsnitssmätare (utrustning som finns i vissa bilar eller helikoptrar.)
3. Radar
4. Följa efter och jämföra med polisbilens hastighetsmätare

Ja, har för mig att 2 och 4 sker genom att följa en längre sträcka.
Citera
2017-06-18, 13:43
  #11
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Men jag litade inte på honom.
Vilken polis vill varna någon att man ligger på 190kmh.
Nu i efterhand får man bara ångest.
Håll hastigheten säger jag bara.

När jag funderar så känns det som att Polismannen var osäker på sin mätning.

Det är ju skillnad på 1 km/h för fort och ca 90 km/h för fort. Det lär ju inte vara rekommenderat av Polismyndigheten att polismännen väljer rapporteftergift då.

Annars är det endast att vänta. Det blir inga dyrare böter om du döms i domstolen.
__________________
Senast redigerad av miikos 2017-06-18 kl. 13:46.
Citera
2017-06-18, 13:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Jag var dum o inte frågade att hur han mätte hastigheten.
Jag körde förbi snabbt, sen följde han efter mig ett par 100m då insåg jag att han var bakom mig så jag saktade ner. Så satte han på blåljus då stanna jag. Det var en väldigt kort sträcka att han var efter mig.
Han skrämde dig bara.
Eftersom du nekade så borde han visat sin bevisning i form av uppmätt hastighet. Det har de erbjudit mig de gånger jag torskat. Nu har jag inte kollat då jag förstått att det varit kört du det varit uppenbart att de mätt upp mig.
Däremot har jag blivit stoppad två gånger där de bara påpekat att det gick för fort. Vid ett av tillfällena frågade de om jag viste hur fort jag kört. Detta besvarade jag med "Nej, men berätta gärna".
Det där lär du inte höra något mer om. O skulle jag ha fel så åberopar du bara mätresultatet i rätten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback