Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-18, 14:13
  #13
Avstängd
Svennebajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Jag var dum o inte frågade att hur han mätte hastigheten.
Jag körde förbi snabbt, sen följde han efter mig ett par 100m då insåg jag att han var bakom mig så jag saktade ner. Så satte han på blåljus då stanna jag. Det var en väldigt kort sträcka att han var efter mig.

Det dummaste du gjorde att du körde så fort. Även om det nu inte var 190 så antar jag att det var omkring 150, vilket fortfarande är sjukt mycket.

Vill du sluta upp som ett klistermärke eller?
Citera
2017-06-18, 14:28
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Om man får välja på rapportering eller varning (rapporteftergift), så ska man nog välja varningen. Då händer inget alls. Medan rapportering troligvist leder till penning bot på 4 000 kr. Körkortsåterkallelse sker med, skulle gissa på en spärrtid på tre månader.

Här är ett litet problem, hade en bekant som satt i den situationen att polisen sade "erkänner du så kommer du lindrigare undan" fast det gjorde han inte, han erkände 170km/h så polisen tog kortet. Det kan vara så att polisen fiskar ett erkännande om de inte kunnat mäta hastigheten för att då kunna ge ut böter.
Citera
2017-06-18, 14:33
  #15
Medlem
VemSaDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Här är ett litet problem, hade en bekant som satt i den situationen att polisen sade "erkänner du så kommer du lindrigare undan" fast det gjorde han inte, han erkände 170km/h så polisen tog kortet. Det kan vara så att polisen fiskar ett erkännande om de inte kunnat mäta hastigheten för att då kunna ge ut böter.
Så du menar att han inte hade något bevis mot mig?
Citera
2017-06-18, 15:13
  #16
Medlem
Du får inte ett mindre straff för att du erkänner, inte heller polisens uppgift att dra in körtkort, de omhändertar körkortet. Vad tror du händer när en på transportstyrelsen får ett papper att du erkänt 190km/h? jo indraget körkort.

Kan säga att han har noll bevis för din fortkörning annars hade ditt körkort blivit omhändertaget, detta kommer säkert dras till rätten men så länge de inte har något erkännande kan du nog vara lugn.

Neka, neka och neka igen.
Citera
2017-06-18, 15:34
  #17
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Om man får välja på rapportering eller varning (rapporteftergift), så ska man nog välja varningen. Då händer inget alls. Medan rapportering troligvist leder till penning bot på 4 000 kr. Körkortsåterkallelse sker med, skulle gissa på en spärrtid på tre månader.
Kan polisen välja mellan att ge varning eller rapportera? Har för mig att jag hört att det är tjänstefel om polisen nedskriver en uppmätt hastighet, känns som att det ligger i samma linje? Varning för 190 km/h lät ju oerhört vänligt i alla fall, om det nu hade varit aktuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Han skrämde dig bara.
Eftersom du nekade så borde han visat sin bevisning i form av uppmätt hastighet. Det har de erbjudit mig de gånger jag torskat. Nu har jag inte kollat då jag förstått att det varit kört du det varit uppenbart att de mätt upp mig.
Däremot har jag blivit stoppad två gånger där de bara påpekat att det gick för fort. Vid ett av tillfällena frågade de om jag viste hur fort jag kört. Detta besvarade jag med "Nej, men berätta gärna".
Det där lär du inte höra något mer om. O skulle jag ha fel så åberopar du bara mätresultatet i rätten.
Tror du är skyldig att ha koll på hur fort du kör men det kanske är mer en teknikalitet än att de sätter dit dig på för att du säger nej.
Citera
2017-06-18, 20:08
  #18
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Tror du är skyldig att ha koll på hur fort du kör men det kanske är mer en teknikalitet än att de sätter dit dig på för att du säger nej.
Du har alltid rätt till tystnad och kan inte tvingas vittna mot dig själv. Du kan inte heller begå mened då du är anklagad.
Citera
2017-06-18, 23:17
  #19
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Kan polisen välja mellan att ge varning eller rapportera? Har för mig att jag hört att det är tjänstefel om polisen nedskriver en uppmätt hastighet, känns som att det ligger i samma linje? Varning för 190 km/h lät ju oerhört vänligt i alla fall, om det nu hade varit aktuellt.


Tror du är skyldig att ha koll på hur fort du kör men det kanske är mer en teknikalitet än att de sätter dit dig på för att du säger nej.

Ja, polisen kan välja att inte rapportera, om det är troligt att påföljden stannar vid böter.
9 § Polislagen.

Vet inte hur rekommendationerna är dock. Hastighetsöverträdelse är ju max penningbot 4 000 kr, så i teorin så kan allt varnas istället.

Edit: Denna polis säger att toleransnivån är +6 km/h.
https://www.youtube.com/watch?v=JuxkZVkRlcg

När det gäller i fyllandet av rapporter, så har jag för mig att det står i Polismyndighetens författningar, att polismannen ska fylla i uppmätt hastighet (ev. efter säkerhetsavdrag), avrundat neråt till närmaste hela km/h. Att fylla i annat är då tjänstefel.

Vilket då är konstigt att en del poliser går med på det, det lär ju räcka att de i bilen spelar in samtalet, och så har åklagare vid särskilda åklagarkammaren en polis att åtala.



Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Du har alltid rätt till tystnad och kan inte tvingas vittna mot dig själv. Du kan inte heller begå mened då du är anklagad.

Samma sak om man skulle vittna om sin make/make osv. inget mened
__________________
Senast redigerad av miikos 2017-06-18 kl. 23:56.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback