• 1
  • 2
2017-06-12, 16:58
Medlem
Har 100 000kr jag "leker med" med aktier och fonder just nu, men har ca 300 000kr på ett e-sparkonto hos Swedbank som är helt värdelös ränta (0.005 eller något)

Tänker mer och mer i banorna att lägga i princip alla pengar på något, dela upp det här och där men ha större andelen till extrem säkerhet att det går antingen uppåt eller stannar i samma värde så att säga.

Kapitalförsäkring har jag hört ska vara bra, är det något att ha? Eller ska jag lägga pengarna i den nya räntekontot Avanza har?

Har även Swedbank Robur Ränta Kort Plus, ca 89 000kr som har rört sig 2%+ sedan 2014, verkar vara ganska dåligt enligt mitt tycke men...

Ja, vad tycker ni?
Citera
2017-06-12, 17:04
Medlem
Du skriver inget om hur länge du ska spara pengarna? Det underlättar med rådgivandet om du ger oss en ungefärlig sparhorisont.
Citera
2017-06-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-Mo
Du skriver inget om hur länge du ska spara pengarna? Det underlättar med rådgivandet om du ger oss en ungefärlig sparhorisont.

Eftersom det är pengar som jag förmodligen inte tänker röra mycket på, på ett bra tag så är det långsiktigt. 5+ år alltså.

Jag har lägenhet, jag har bil, jag har i princip fast jobb, men hade gärna haft möjligheten att ta ut pengar från det konto som man ska investera i (2-5 gånger per år eller så)

Det beror ju även på om man ska lägga allt i samma korg när det gäller såpass mycket pengar
Citera
2017-06-12, 17:36
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst

Ja, vad tycker ni?

Precis som alla andra kommer svara, in med pengarna i indexfonder. Pyttsa in summan steg för steg, t.ex. 15 000 kr per månad, och gör det tills dess att du har alla pengarna där.

Har du lyckats få 2% värdeökning på 89 000 kr sen 2014 så har du förövrigt missat ungefär 30 000 kr i värdeökning på dom pengarna.
Citera
2017-06-12, 17:42
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Har 100 000kr jag "leker med" med aktier och fonder just nu, men har ca 300 000kr på ett e-sparkonto hos Swedbank som är helt värdelös ränta (0.005 eller något)

Tänker mer och mer i banorna att lägga i princip alla pengar på något, dela upp det här och där men ha större andelen till extrem säkerhet att det går antingen uppåt eller stannar i samma värde så att säga.

Kapitalförsäkring har jag hört ska vara bra, är det något att ha? Eller ska jag lägga pengarna i den nya räntekontot Avanza har?

Har även Swedbank Robur Ränta Kort Plus, ca 89 000kr som har rört sig 2%+ sedan 2014, verkar vara ganska dåligt enligt mitt tycke men...

Ja, vad tycker ni?

Att ha på ett e-sparkonto är väl såklart inte att rekommendera om du har en tidshorisont på 5 år.
Det viktigaste frågorna du ska ställa dig är;
När ska jag använda pengarna?
Hur mycket risk vill jag ta i sparandet?
Är det viktigare att kapitalet inte minskar än att det ger god avkastning?

Av att döma ditt inlägg så känns det som om du inte är främmande för aktiemarknaden då du "leker med 100 000 kr". Du verkar samtidigt inte villig att ta risk i ditt sparande när du uttrycker dig; "större andelen till extrem säkerhet att det går antingen uppåt eller stannar i samma värde så att säga."

Nu vet jag ju iförsig ingen som sparar för att pengarna skall minska i värde, men ändå!

Beroende på din vilja att ta risk för att nå högre avkastning så skulle du, om du samtidigt inte vill riskera ditt kapital, lägga övervikt på räntebärande - och då i synnerhet långa räntor (löptid >1 år). Återigen går det tillbaka till frågeställningen ovan.
Citera
2017-06-12, 18:29
Medlem
Avanzas nya sparkonto med 0.7 % i ränta vore kanske något? Eller något annat sparkonto med ränta och insättningsgaranti om du vill ha extrem säkerhet.
Citera
2017-06-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Att ha på ett e-sparkonto är väl såklart inte att rekommendera om du har en tidshorisont på 5 år.
Det viktigaste frågorna du ska ställa dig är;
När ska jag använda pengarna?
Hur mycket risk vill jag ta i sparandet?
Är det viktigare att kapitalet inte minskar än att det ger god avkastning?

Av att döma ditt inlägg så känns det som om du inte är främmande för aktiemarknaden då du "leker med 100 000 kr". Du verkar samtidigt inte villig att ta risk i ditt sparande när du uttrycker dig; "större andelen till extrem säkerhet att det går antingen uppåt eller stannar i samma värde så att säga."

Nu vet jag ju iförsig ingen som sparar för att pengarna skall minska i värde, men ändå!

Beroende på din vilja att ta risk för att nå högre avkastning så skulle du, om du samtidigt inte vill riskera ditt kapital, lägga övervikt på räntebärande - och då i synnerhet långa räntor (löptid >1 år). Återigen går det tillbaka till frågeställningen ovan.

1. När och när... Egentligen inte alls, om jag nu inte vill köpa ny bil eller något sådant
2. Eftersom det är min säkerhet i livet kan man säga (att ha dessa pengar) så vill jag inte ta den risken att dom pengarna minskar eller försvinner
3. Inte minskar! Vill bara ha något bättre än 0.005 i ränta :P

Långa räntor är alltså menat att man ej rör pengarna inom den perioden eller?
Är väldigt novis på aktier men har börjat förstå utdelning och sådant, men förstår faktiskt inte än idag vad jag som aktieägare, egentligen gör för ett företag.
Ta tex ATVI, när ryktet kom att nytt Call of Duty WW2 spel skulle komma, köpte jag direkt, dock var jag såklart "feg" så lade bara 4000kr hos dom, ända tills denna veckostarten var avkastningen 19% och har svurit mycket över varför jag inte vågade lägga mer, men den döp ganska rejält idag och har absolut ingen aning om varför.

Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Avanzas nya sparkonto med 0.7 % i ränta vore kanske något? Eller något annat sparkonto med ränta och insättningsgaranti om du vill ha extrem säkerhet.

Eftersom jag är kund hos Avanza tänkte jag det med, ville höra dock då om dessa 300 000kr är smart överhuvudtaget att lägga som sparkonto, eller om bättre alternativ finns
Allt är ju relativt oftast Avkastning>Risk
Citera
2017-06-12, 21:07
Medlem
S.O.Stolps avatar
Fler förslag:

https://www.flashback.org/sok/investera?f=294

(FB) Vill börja investera

(FB) 50 k, vad investera i?

(FB) 100 000 kr att investera i vad?

(FB) Precis nått 400k på kontot, vad ska jag investera på?

(FB) Investera med 150.000.000 SEK

(FB) var ska jag investera pengarna?

(FB) Investera 1 miljon

(FB) Placera 500k?
Citera
2017-06-12, 21:24
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
1. När och när... Egentligen inte alls, om jag nu inte vill köpa ny bil eller något sådant
2. Eftersom det är min säkerhet i livet kan man säga (att ha dessa pengar) så vill jag inte ta den risken att dom pengarna minskar eller försvinner
3. Inte minskar! Vill bara ha något bättre än 0.005 i ränta :P

Långa räntor är alltså menat att man ej rör pengarna inom den perioden eller?
Är väldigt novis på aktier men har börjat förstå utdelning och sådant, men förstår faktiskt inte än idag vad jag som aktieägare, egentligen gör för ett företag.
Ta tex ATVI, när ryktet kom att nytt Call of Duty WW2 spel skulle komma, köpte jag direkt, dock var jag såklart "feg" så lade bara 4000kr hos dom, ända tills denna veckostarten var avkastningen 19% och har svurit mycket över varför jag inte vågade lägga mer, men den döp ganska rejält idag och har absolut ingen aning om varför.

Ok, som följdfråga på nummer 1; tror du bilköpet sker inom fem år?
Det förstår jag, som sagt känner jag ingen som placerar pengarna för att dem ska minska i värde, men desto fler känner jag som placerar pengarna i högre risk än vad dem (egentligen) klarar av att hantera.

Ser man ur placeringsperspektiv så är allt bättre än kontosparande, en placering medför dock alltid en risk.

Vill du lära dig mer om aktier; Kika här så får du en enkel genomgång över de vanligaste frågetecknen om aktier.

När jag syftar på "Långa räntor" så menar jag räntebärande värdepapper med löptid över ett år. (Obligationer). Dessa är väldigt sällan låsta sparanden, vilket gör att du kan sälja innehavet när du vill.(om du inte väljer aktieindexobligationer eller premieobligationer, även om där finns en andrahandsmarknad där du kan sälja dem i förtid om du önskar)

Om du ska ha en "säkerhet" i din placering så bör du ha med räntebärande av något slag, i annat fall lägger du dig på för hög risk. Av att döma dina tankar så bör du kanske lägga in en större del på räntebärande för att inte riskera pengarna alltför mycket.

Det finns dock ingen som vet hur marknaden kommer att röra sig, placerar du pengarna så kan du förlora ditt satsade kapital.
Senast redigerad av Eko-nomen 2017-06-12 kl. 21:27.
Citera
2017-06-12, 22:45
Medlem
Enydrions avatar
Lägger du in pengar på räntebärande på lång sikt, nån sorts obligationsfond, så kan du förlora pengar om räntorna går upp (obligationerna tappar då i värde), bara så du inte tror något annat...

Du kan labba lite med olika tider att låsa dina pengar här https://www.finansportalen.se/sparkonto/

du kan få 1% (per år) om du låser i tre månader tex
1,1% 6 månader
1,25% i ett år
1,65% i två år
osv

sen har Santander ett konto där du kan få 1% och pengarna är låsta i 31 dagar om du har minst 100k på kontot

Citat:
*Om beloppet understiger 100 000 kronor är räntan 0 %.*
Vid balans över 100 000 kr erhålls ränta från första kronan.

Vid balans över 100 000 kr erhålls ränta från första kronan.
** Utbetalning görs 31 dagar från begäran om uttag.

Citera
2017-06-14, 08:34
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Precis som alla andra kommer svara, in med pengarna i indexfonder. Pyttsa in summan steg för steg, t.ex. 15 000 kr per månad, och gör det tills dess att du har alla pengarna där.

Har du lyckats få 2% värdeökning på 89 000 kr sen 2014 så har du förövrigt missat ungefär 30 000 kr i värdeökning på dom pengarna.

Hur mycket har jag torskat som haft ca 500.000 på ett konto med 0.55% under 4års tid? hahaha

katastrof.
Citera
2017-06-14, 10:08
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Hur mycket har jag torskat som haft ca 500.000 på ett konto med 0.55% under 4års tid? hahaha

katastrof.

Du kan titta på t.ex. Avanza Zero, som är den enklaste fonden du kan ha typ. Den har ökat med 63% ungefär senaste 4 åren, vilket då, lite halvslarvigt räknat, betyder att du missat ungefär 300 000 kr i värdeökning. Antagligen ligger siffran lite högre, men minst 300 000 i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in