Citat:
Ursprungligen postat av
Eko-nomen
Att ha på ett e-sparkonto är väl såklart inte att rekommendera om du har en tidshorisont på 5 år.
Det viktigaste frågorna du ska ställa dig är;
När ska jag använda pengarna?
Hur mycket risk vill jag ta i sparandet?
Är det viktigare att kapitalet inte minskar än att det ger god avkastning?
Av att döma ditt inlägg så känns det som om du inte är främmande för aktiemarknaden då du "leker med 100 000 kr". Du verkar samtidigt inte villig att ta risk i ditt sparande när du uttrycker dig; "större andelen till extrem säkerhet att det går antingen uppåt eller stannar i samma värde så att säga."
Nu vet jag ju iförsig ingen som sparar för att pengarna skall minska i värde, men ändå!
Beroende på din vilja att ta risk för att nå högre avkastning så skulle du, om du samtidigt inte vill riskera ditt kapital, lägga övervikt på räntebärande - och då i synnerhet långa räntor (löptid >1 år). Återigen går det tillbaka till frågeställningen ovan.
1. När och när... Egentligen inte alls, om jag nu inte vill köpa ny bil eller något sådant
2. Eftersom det är min säkerhet i livet kan man säga (att ha dessa pengar) så vill jag inte ta den risken att dom pengarna minskar eller försvinner
3. Inte minskar! Vill bara ha något bättre än 0.005 i ränta :P
Långa räntor är alltså menat att man ej rör pengarna inom den perioden eller?
Är väldigt novis på aktier men har börjat förstå utdelning och sådant, men förstår faktiskt inte än idag vad jag som aktieägare, egentligen gör för ett företag.
Ta tex ATVI, när ryktet kom att nytt Call of Duty WW2 spel skulle komma, köpte jag direkt, dock var jag såklart "feg" så lade bara 4000kr hos dom, ända tills denna veckostarten var avkastningen 19% och har svurit mycket över varför jag inte vågade lägga mer, men den döp ganska rejält idag och har absolut ingen aning om varför.
Citat:
Ursprungligen postat av
MasterXS
Avanzas nya sparkonto med 0.7 % i ränta vore kanske något? Eller något annat sparkonto med ränta och insättningsgaranti om du vill ha extrem säkerhet.
Eftersom jag är kund hos Avanza tänkte jag det med, ville höra dock då om dessa 300 000kr är smart överhuvudtaget att lägga som sparkonto, eller om bättre alternativ finns
Allt är ju relativt oftast Avkastning>Risk