2017-06-14, 10:33
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Du kan titta på t.ex. Avanza Zero, som är den enklaste fonden du kan ha typ.

Vad baserar du detta påståendet på? Det finns en uppsjö av Index-fonder med samma inrikting som Avanzas Zero.
Citera
2017-06-14, 11:00
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Vad baserar du detta påståendet på?

Inga avgifter, presterar efter index och du behöver egentligen inte ens förstå vad en indexfond innebär för att kunna känna dig säker att du inte gjort en dålig investering (jämfört med marknaden).

Citat:
Det finns en uppsjö av Index-fonder med samma inrikting som Avanzas Zero.

Absolut, jag skrev även "t.ex." om du läser mitt inlägg. Vad är din poäng egentligen?
Citera
2017-06-14, 15:20
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Inga avgifter, presterar efter index och du behöver egentligen inte ens förstå vad en indexfond innebär för att kunna känna dig säker att du inte gjort en dålig investering (jämfört med marknaden).

Absolut, jag skrev även "t.ex." om du läser mitt inlägg. Vad är din poäng egentligen?

Gick in och highlightade det enda argumentet du har gällande Zero. Att säga att en indexfond är "enkel" och att du inte behöver förstå den håller jag inte med om.

Oavsett vad du placerar i för instrument så borde du vara införstådd på risker som finns med instrumentet. Kan du argumentera varför TS borde satsa på Avanza Zero, bortsett från att den är en gratis lockfond?
Citera
2017-06-14, 15:33
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Kan du argumentera varför TS borde satsa på Avanza Zero, bortsett från att den är en gratis lockfond?

Vad snackar du om? Det där har jag inte skrivit nånstans, det är din egen halmdocka min vän.

Jag fick en fråga kring hur stor värdeökning dumbuk hade missat när han haft sina 500 000 på ett konto med 0,55% ränta och jag svarade således på den. Där använde jag Avanza Zero som ett exempel på en indexfond, för att ge en uppskattning på hur mycket pengar han gått miste om.

Men jag antar att det är för mycket begärt att du ska läsa inlägget jag svarade på innan du svarar. Det är lättare att bara bilda sig en egen uppfattning, helt utan grund, och sen försöka kaosa sig in i en påhittad diskussion därifrån.

Folk idag alltså
Citera
2017-06-14, 16:59
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:

Jag fick en fråga kring hur stor värdeökning dumbuk hade missat när han haft sina 500 000 på ett konto med 0,55% ränta och jag svarade således på den. Där använde jag Avanza Zero som ett exempel på en indexfond, för att ge en uppskattning på hur mycket pengar han gått miste om.

Men jag antar att det är för mycket begärt att du ska läsa inlägget jag svarade på innan du svarar. Det är lättare att bara bilda sig en egen uppfattning, helt utan grund, och sen försöka kaosa sig in i en påhittad diskussion därifrån.

Folk idag alltså

Du gör jämförelse på "missad avkastning" baserat på en svensk indexfond, bad dig därför att förklara varför TS skulle haft riskvilja att placera i en indexfond för X år sedan.

Det mest "korrekta" sättet att räkna utebliven avkastning är att ta hänsyn till s.k riskfria räntan (oftast baserad på långa obligationer, 5-åriga/10-åriga).

Tillägg; varför räknade du inte från att TS lade sitt sparande i Ny teknik eller Fastighetsfonden LF? Eller varför inte Fingerprint Cards eller valfri aktiepost?
Senast redigerad av Eko-nomen 2017-06-14 kl. 17:02.
Citera
2017-06-14, 17:07
Medlem
Börja inte gaffla nu pojkar och flickor

Men har redan 9000kr hos Avanza Zero, och den verkar ju gå bra.

Men ja, nej, jag förstår inte riktigt vitsen med att pyttsa in lite pengar i taget, indexfond är det något annorlunda med dem?
Citera
2017-06-14, 17:14
Medlem
Spiltan räntefond Sverige?
Citera
2017-06-14, 17:25
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Börja inte gaffla nu pojkar och flickor

Men har redan 9000kr hos Avanza Zero, och den verkar ju gå bra.

Men ja, nej, jag förstår inte riktigt vitsen med att pyttsa in lite pengar i taget, indexfond är det något annorlunda med dem?

Med månadssparande så köper du in dig på olika kurser och sprider risken på så sätt, istället för att du går all-in och träffar när börsen står som högst.

Indexfonder följer ett givet index, det kan vara t.ex OMXS30 (30 mest omsatte aktierna på Stockholmsbörsen) eller världsindexet DJ World Index.

Läs mer här om Index;
https://www.aktiespararna.se/artikla...r-ar-din-guide

Det som utmärker indexfonder är att dem är passivt förvaltade och därför också billiga i förvaltningsavgift.

Aktiv och passiv förvaltning kan du läsa mer om här;
http://www.fondbolagen.se/sv/Aktuell...ndforvaltning/
Citera
2017-06-14, 19:41
Medlem
Citat:
Med månadssparande så köper du in dig på olika kurser och sprider risken på så sätt, istället för att du går all-in och träffar när börsen står som högst.

Indexfonder följer ett givet index, det kan vara t.ex OMXS30 (30 mest omsatte aktierna på Stockholmsbörsen) eller världsindexet DJ World Index.

Läs mer här om Index;
https://www.aktiespararna.se/artikla...r-ar-din-guide

Det som utmärker indexfonder är att dem är passivt förvaltade och därför också billiga i förvaltningsavgift.

Aktiv och passiv förvaltning kan du läsa mer om här;
http://www.fondbolagen.se/sv/Aktuell...ndforvaltning/

Månadssparande är bara till för ditt psyke så det inte ska bli jobbigt ifall det rasar precis när du går all-in, det är inte bättre för din avkastning. Finns forskning på detta du kan leta upp om du inte tror mig
Citera
2017-06-14, 20:06
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Månadssparande är bara till för ditt psyke så det inte ska bli jobbigt ifall det rasar precis när du går all-in, det är inte bättre för din avkastning. Finns forskning på detta du kan leta upp om du inte tror mig

Är väl medveten om att det finns studier av Vanguard som visar att som Jan Bolmesson på Rikatillsammans så fint sammanfattar det;
På ett 12-månadersperspektiv så är det i 2 av 3 fall bättre att investera allting samtidigt än att sprida ut det över tid.

Detta lämnar dock fortfarande 1/3 portföljer som hade gått bättre av att månadsspara snarare än att sätta in allt direkt.

Har man summan i detta nu, och är redo att placera pengarna i detta nu, medveten om risken- kör på, för all del!

Men för majoriteten (uppskattningsvis) så finns inte den större summan, samt viljan att riskera hela summan samtidigt, för bra avkastning om 10-20 år. Därför väljer många att månadsspara för att, som du säger, det är bättre för psyket.
Senast redigerad av Eko-nomen 2017-06-14 kl. 20:09.
Citera
2017-06-15, 09:19
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Du kan titta på t.ex. Avanza Zero, som är den enklaste fonden du kan ha typ. Den har ökat med 63% ungefär senaste 4 åren, vilket då, lite halvslarvigt räknat, betyder att du missat ungefär 300 000 kr i värdeökning. Antagligen ligger siffran lite högre, men minst 300 000 i alla fall.

Återigen, som jag sa tidigare. Ett katastrof.
Går inte att känna sig dummare.

Men hur ser du på börsen idag som verkar insatt, är den för högt värderad som bostadsmarknaden och man väntar på en bubbla eller ska man hoppa in? isåfall vad är ditt tips till en turist inom börsen som mig? Med ett så minimalt risk som möjligt.
Citera
2017-06-16, 22:22
Medlem
Har iallafall dragit över mestadels av pengarna hos Avanza och ska la sätta in 200 000kr iallafall på sparkontot (Collector+)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in