2006-02-15, 19:56
Medlem
http://compfused.com/directlink/1080
Jag har testat och det funkar väldigt bra.
Citera
2010-06-15, 14:07
Medlem
barba.pappas avatar
Svårskalade ägg

Här är en ny användare med ett stort vardagsproblem som jag skulle behöva hjälp med från den otroliga expertis som finns här på flashback. Jag har länge florerat på sidan utan att själv lämna några avtryck, men förundrats över vilken kunskap som gömmer sig hos användarna.

Nu till problemet: Jag kokar ägg i princip varje dag och alltid är det ett eller flera som blir otroligt svårskalade och halva ägget försvinner tillsammans med skalet, medan det på andra ägg känns som om det ligger glidmedel mellan ägg och skal. Finns det något man kan göra för att få alla ägg lättskalade, eller är detta ett fenomen man helt enkelt får lära sig leva med?
Citera
2010-06-15, 14:15
Medlem
spola kallt vatten på direkten när ägget är färdigtkokt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barba.pappa
Här är en ny användare med ett stort vardagsproblem som jag skulle behöva hjälp med från den otroliga expertis som finns här på flashback. Jag har länge florerat på sidan utan att själv lämna några avtryck, men förundrats över vilken kunskap som gömmer sig hos användarna.

Nu till problemet: Jag kokar ägg i princip varje dag och alltid är det ett eller flera som blir otroligt svårskalade och halva ägget försvinner tillsammans med skalet, medan det på andra ägg känns som om det ligger glidmedel mellan ägg och skal. Finns det något man kan göra för att få alla ägg lättskalade, eller är detta ett fenomen man helt enkelt får lära sig leva med?

Trevligt att ha dig här, välkommen! Bra första inlägg också.

OnT: Min pappa säger att när man har hällt ur allt vatten ur kastrullen, så ska man direkt ha på kallt vatten på äggen. Låta det spola på äggen ~7-8 sekunder. Vet inte riktigt om det funkar, men testa det nästa gång. Det kanske lyckas.

Edit: Blev så glad över att det var ett så fint inlägg, att det tog lite längre tid att skriva. dux071 blev föra mig.
Citera
Medlem
Killen med en ihopfällbar kniv som avatar är i mina ögon lite av en "legend" här i matlagnings delen av forumet.

Vill minnas att han hade något bra tips på att få äggen lättskalade med typ salt eller något.

Annars är det väll så att gamla ägg är lättare att skala än nya och fräscha ägg?
Citera
2010-06-15, 14:19
Medlem
Vattendroppes avatar
Jag har i alla fall inbillat mig att det
hjäper att ha salt i vattnet när man kokar...

Värt ett test kanske...
Citera
2010-06-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dux071
spola kallt vatten på direkten när ägget är färdigtkokt

Att spola kallvatten gör man väl alltid och äggen är ändå svårskalade så det är inte lösningen om det nu finns någon lösning
Citera
2010-06-15, 14:21
Medlem
Cantorass avatar
Skala ägget innan du kokar det - råa ägg är mycket lättare att skala.
men se till att ha lite vinäger i vattnet när du kokar ägget.
Citera
2010-06-15, 14:22
Medlem
kör i vinäger i kallvattnet efter kokning, gjorde mat-tina med vaktelägg iaf
Citera
2010-06-15, 14:37
Medlem
barba.pappas avatar
Vad glad jag blir av den snabba responsen! Ska genast koka några omgångar och pröva några tipps.
Citera
2010-06-15, 14:47
Medlem
Taranaxs avatar
Håller med om att spola äggen i kallt vatten. Men riktigt pinfärska ägg är mycket svårskalade... Det går lättare att skala äggen om de är några veckor gamla.
Citera
2010-06-15, 17:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taazzy
Killen med en ihopfällbar kniv som avatar är i mina ögon lite av en "legend" här i matlagnings delen av forumet.

Vill minnas att han hade något bra tips på att få äggen lättskalade med typ salt eller något.

Annars är det väll så att gamla ägg är lättare att skala än nya och fräscha ägg?
Tack
-------------------
En tradition som finns för att undvika spräckta ägg i samband med kokning är att göra ett litet hål i äggets bas. Tyvärr har det visat sig att denna procedur har en tämligen begränsad effekt. Mängden luft är så pass liten att det spelar varken till eller ifrån.

Bästa sättet att undvika sprickor är att sjuda äggen mycket försiktigt. Vattnet får absolut inte vrålkoka! Tänk på att vitan och gulan stelnar vid olika temperaturer (64 graders ägget). En vattentemperatur på runt 85 grader bäddar för ett gott resultat om äggen är aklimatiserade till omgivningen.

Det säkraste sättet att undvika att äggskalet fastnar i hinnan och vitan är att använda äldre ägg med ett PH-värde runt 9,2 procent. Färska ägg har nämligen ett PH-värde som oftast ligger på runt 5-6 procent och därmed bildar tillsammans med hinnan och vitan ett nästan stabilt laminat. Äldre ägg hinner få upp PH-värdet tack vare luftens förmåga att tränga in genom skalet och därmed på sätt och vis starta en förruttnelseprocess, varvid PH-värdet höjs (blir surt).

Om man trots allt blir tvungen att använda färska ägg till kokning så kan man tillsätta bakpulver/bikarbonat till kokvattnet för att göra vattnet mer alkaliskt. Skalet kommer då under kokningen att ta upp bakpulvret och tack vare äggvitans sammansättning tvinga den att separera från själva skalet.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in