2024-06-29, 14:14
Medlem
Volta.1234s avatar
Får du spel för att varierande ägg har olika svårighetsgrad när det kommer till skalning?
Citera
2024-06-29, 14:20
Medlem
Chrinolinas avatar
De är färska, var glad för det. Lägg dem i iskallt vatten efter kokning, se till att hålla vattnet kallt, det värms av äggen.
Rulla dem sen lätt mot bord bänk eller vad som. För sen in en matsked eller tesked precis innanför skalet och vicka, samtidigt som du för den runt hela ägget försiktigt.Gammalt kallskänsknep.
Citera
2024-06-29, 14:39
Medlem
Borasare1980s avatar
Jag brukar fylla samma kastrull jag kokat äggen i med kallvatten. Håll äggen under vattenytan och knacka dem mot insidan av kastrullen så de blir jämnt spruckna hela vägen runt. Sedan fortsätter jag skala dem under vattenytan. Hela skalet följer med i ett enda stycke och är fixat på under tio sekunder, väldigt smidigt.

Jag har testat äggkokare med samma typ av ägg och även om kokningen går snabbare tar skalningen betydligt längre tid och är mycket besvärligare. Vanlig kokning i kastrull tycker jag funkar bäst.
Citera
2024-06-29, 14:48
Medlem
Miys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Tvärt om, dom är för färska.

Nej nu har du fått det om bakfoten.

Äggen är LAGOM
Dock är de lättare att skala när de är antingen för färska eller när de håller på att bli gamla.

/gammal kock
Citera
2024-06-29, 14:56
Medlem
Det mesta avgörande för lättskalade ägg är väl att lägga dom i kokande vatten och sedan spola kallt vatten.

Huruvida det sista har någon större påverkan vet jag inte, men har för mig att det separerar ägget från skalet, dvs ägget krymper.

Men det enskilt viktigaste är att lägga ner dom när det kokar i alla fall.

Färskheten har jag ingen aning om men jag köper samma märke varje gång och tycker denna metod verkar idiotsäker, ökar chansen för lättskalade ägg till 80-90%.

Har för mig att jag såg någon kock (som jobbat i kök) på youtube som mer eller mindre gjort en studie på detta.

Vet inte om koktid är avgörande men när jag kokar nån minut kortare (föredrar hårdkokt) så upplever jag att det kan bli något trixigare.
Senast redigerad av DPuppa 2024-06-29 kl. 15:26.
Citera
2024-06-29, 16:01
Medlem
Freebops avatar
Gör ett litet hål i ägget så med nål tex så blir den enklare att skala
Citera
2024-06-29, 16:03
Medlem
-=Damian=-s avatar
den här frågan dyker upp hela tiden, jag förstår inte problemet egentligen.

Jag kokar mina ägg i ca 7-8 min (från det att vattnet börjar koka så sänker jag ner äggen)

När de är klara så häller jag av varmvattnet och spolar med kallt vatten i ca 2-3 minuter.
knackar ägget lätt emot bänkskivan och skalet går att plocka av utan problem.
Citera
2024-06-29, 16:05
Medlem
Man ska knacka lite på ägget innan man kokar.
Det har jag sett på TikTok.
Det ska bli nått klickljud

Nån som provat skaka. Ägg innan kokning?
Senast redigerad av troligengud 2024-06-29 kl. 16:10.
Citera
2024-06-29, 16:31
Avslutad
Koka inte för länge.
Citera
2024-06-29, 16:40
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Håller med om att de bör ligga kvar i kylvattnet ett tag. Brukar sen glömma dem en stund och när jag väl äter brukar jag aldrig ha några problem.
Citera
2024-06-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
den här frågan dyker upp hela tiden, jag förstår inte problemet egentligen.
Jag kokar mina ägg i ca 7-8 min (från det att vattnet börjar koka så sänker jag ner äggen)

När de är klara så häller jag av varmvattnet och spolar med kallt vatten i ca 2-3 minuter.
knackar ägget lätt emot bänkskivan och skalet går att plocka av utan problem.

Kan även knacka lätt i botten på ägget innan kokning samt salt eller ättika i vattnet.
Annars gör man exakt som du gör, funkar alltid, blir perfekta lättskalade ägg då.
Citera
2024-06-29, 16:42
Avslutad
Så här gör man på restauranger.

När äggen har kokat klart byter man snabbt till kallt vatten. Plus massor av is. Oftast har man inte en stor ismaskin hemma så då får man låta kallvatten stå på ett tag.

Om man t ex ska göra 200 ägghalvor till ett julbord har man inte tid stå och pilla med äggskal. Förhoppningsvis glider äggskalen av med mycket kallvatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in