Flashback bygger pepparkakshus!
2006-01-04, 09:35
Medlem
Har alltid trott att man skall spola äggen snabbt i iskallt vatten efter kokningen för att dels avstanna kokningen,
dels göra så att skalet släpper bra.

Men nu har jag stött på ägg där det inte hjälper hur jag gör, skalet släpper ändå inte från vitan utan
klistrar fast och drar med sig stora bitar.
Hur göra?
Citera
2006-01-04, 09:37
Bannlyst
Jag har stött på samma problem och enda lösningen jag kommit på hittills är att steka äggen.
Ingen bra lösning, jag vet, men något annat vet jag inte.
Jag har hört att det beror på att äggen är gamla, men det är inget jag kan bekräfta tyvärr.
Citera
2006-01-04, 10:26
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontex
Jag har hört att det beror på att äggen är gamla, men det är inget jag kan bekräfta tyvärr.
Jag har tvärtom hört att det beror på att äggen är färska!
Citera
2006-01-04, 12:06
Medlem
Agent Coopers avatar
Prova med att koka dem lite längre. Skala dem sedan under rinnande vatten.
Brukar underlätta något.
Citera
2006-01-04, 12:15
Medlem
Grårävs avatar
Det beror på att äggen är för färska.
Ägg ska inte ätas direkt de kommer ur hönan, kvalitén blir bättre efter en tid.

Själv tycker jag äggen är bäst när bäst-före datumet är på väg att gå ut.
Då är dom lättskalade!
Citera
2006-01-04, 12:19
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gråräv
Det beror på att äggen är för färska.
Ägg ska inte ätas direkt de kommer ur hönan, kvalitén blir bättre efter en tid.

Själv tycker jag äggen är bäst när bäst-före datumet är på väg att gå ut.
Då är dom lättskalade!

Så rätt!
Färska ägg är hopplösa, och dom blir som du säger bäst när dom börjar bli gamla.

Ägg kräver ju inte kylskåsförvaring igentligen, så om man har dom i kylskåpet så håller dom sig ju väldigt länge...
Citera
2006-01-04, 13:43
Medlem
OliTs avatar
Exakt, optimal temperatur för ägg är någonstans kring 14 grader, i många länder förvaras ägg i t.ex. skafferi, något som fungerar utmärkt. Det stämmer också att äldre ägg är lättare att skala. Det finns dock metoder som hjälper när man ska skala ägg, att krossa allt skal genom att mycket mjukt rulla ägget mot en hård yta efter att ha knackat sönder skal med ett skaft från en sked, för att sedan plocka loss delar under rinnande vatten brukar vara optimalt, bra att göra alltid, äggen brukar bli finast då.
Citera
2006-01-04, 15:28
Bannlyst
Se där, vad fel man kan ha.
Citera
2006-01-04, 16:33
Medlem
Bultmans avatar
Felet som många gör är att man låter äggen vara för kort tid i kallt vatten. När de kokat klart häller man ut det varma vattnet ur kastrullen och fyller den med kallt vatten, sedan låter man dem äggen i nån minut då brukar de bli mycket lättskalade.
Citera
2006-01-04, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Felet som många gör är att man låter äggen vara för kort tid i kallt vatten. När de kokat klart häller man ut det varma vattnet ur kastrullen och fyller den med kallt vatten, sedan låter man dem äggen i nån minut då brukar de bli mycket lättskalade.
tack för Tipset !
Citera
2006-01-04, 20:16
Medlem
FetFulElaks avatar
Denna kanske passa under "Paranormala fenomen"?
Citera
2006-01-04, 21:00
Medlem
jag kokar alltid mina ägg typ 6 min kanske några sekunder längre, spolar dom med kallaste vattnet i 30 sekunder och jag har aldrig problem med sånt där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in