2010-06-15, 18:13
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tack
-------------------

Det säkraste sättet att undvika att äggskalet fastnar i hinnan och vitan är att använda äldre ägg med ett PH-värde runt 9,2 procent. Färska ägg har nämligen ett PH-värde som oftast ligger på runt 5-6 procent och därmed bildar tillsammans med hinnan och vitan ett nästan stabilt laminat. Äldre ägg hinner få upp PH-värdet tack vare luftens förmåga att tränga in genom skalet och därmed på sätt och vis starta en förruttnelseprocess, varvid PH-värdet höjs (blir surt).

~Paul~

Tar emot att anmärka på dina inlägg dePaul, men här står det galet.
Citera
2010-06-15, 18:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Tar emot att anmärka på dina inlägg dePaul, men här står det galet.
OK, vari bestå din kritik?

~Paul~
Citera
2010-06-15, 18:21
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
OK, vari bestå din kritik?

~Paul~

Citat:
varvid PH-värdet höjs (blir surt).

Förstår inte hur ägget blir surt av PH-värdet höjs.
Citera
2010-06-15, 18:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Förstår inte hur ägget blir surt av PH-värdet höjs.
Ahhh, sorry. Du har helt rätt. Det skall vara omvänt .

~Paul~
Citera
2010-06-15, 18:34
Medlem
dePauls avatar
Alltså. Jag tar den sista punkten igen.

Ett PH-värde på runt 9,2 resulterar i lättskalade ägg. Detta är en basisk lösning jämfört med 5-6. De sura äggen ger därför problem i samband med skalning av kokta ägg.

Av denna anledning så höjer man den basiska nivån med hjälp av t ex bakpulver.

Sorry för att ha strulat till det .

~Paul~
Citera
2010-06-15, 18:35
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ahhh, sorry. Du har helt rätt. Det skall vara omvänt .

~Paul~

Kände mig lite pedantisk .

Vilka mängder bakpulver pratar vi om? En, eller ett par teskedar i en nätt kastrull med fyra-fem ägg?
Citera
2010-06-15, 18:38
Medlem
najass avatar
Ska det klagas mer så gör det ont i ögonen att läsa om pH i procent! Det är så anmärkningsvärt att jag faktiskt aldrig ens sett det förut, och då trodde jag ändå att jag sett alla konstiga enheter som folk kunde hitta på .
Citera
2010-06-15, 19:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Kände mig lite pedantisk .

Vilka mängder bakpulver pratar vi om? En, eller ett par teskedar i en nätt kastrull med fyra-fem ägg?
Ingen fara, bara bra att du hojtar till . Det handlar om ca 1 tsk till 1,8 liter vatten. Inga stora mängder m a o. Om man räknar om det så handlar det om en ½ tsk till 0,9 vatten eller en 1/4 tsk till 0,45 l vatten.

Observera att äggen kommer att smaka lite mer "svavel" än vanligt!

~Paul~
Citera
2010-06-15, 19:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ska det klagas mer så gör det ont i ögonen att läsa om pH i procent! Det är så anmärkningsvärt att jag faktiskt aldrig ens sett det förut, och då trodde jag ändå att jag sett alla konstiga enheter som folk kunde hitta på .
Ledsen för det. Men det går tyvärr inte att förklara på ett enklare sätt .

~Paul~
Citera
2010-06-15, 21:19
Medlem
najass avatar
Citat:
...Det säkraste sättet att undvika att äggskalet fastnar i hinnan och vitan är att använda äldre ägg med ett PH-värde runt 9,2 procent. Färska ägg har nämligen ett PH-värde som oftast ligger på runt 5-6 procent

Citat:

~Paul~

Du missförstår mig. Det har inget att göra med förklaringen, utan att det är direkt fel att yra om "pH-värde runt 9.2 procent" eller "oftast ligger på runt 5-6 procent". Det är helt horribla påståenden som som sagt verkligen skär i ögonen. För att inte tala om att det faktiskt kan blir direkt förvirrande om någon försöker utgå från vad du verkligen skriver.

Alltså, för att vara övertydlig; procent är inte enheten för pH. PH är den negativa tiologaritmen för vätejonkoncentrationen (mycket förenklat och inte helt rätt rent kemiskt, men dock). Det har inget med procent att göra på minsta vis.
Citera
2010-06-15, 21:41
Medlem
slabadans avatar
Citat:

~Paul~
Ta bara bort uttrycket procent, så blir det bra
Citera
2010-06-15, 22:03
Medlem
Ett tips om du kokar i kastrull: Häll i kallvatten direkt i kastrullen efter du kokat klart (häll ut det gamla vattnet först). Mycket mer effektivt än att hålla äggen under rinnande vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in