2024-06-29, 11:57
Medlem
Läst om massa olika "knep" för att få äggen lättskalade.
De ska vara minst 8 dagar gamla.
Lägg de i kallt vatten innan kokning, efter kokning.
Koka de med salt.
Bla bla bla....
Har själv inte upplevt att alla dessa knep gör någon större skillnad.

Jag kokar alltid mina ägg på samma sätt.
Vissa är lätta att skala medan andra är omöjliga.

Tror det beror på vilken ras det är på hönan, hur gammal den är och vad de ger den för foder.

Håller mig nu till samma märke av äggen och de är oftast lättskalade.

Och som någon skrev, små ägg verkar vara de jävligaste.
Citera
2024-06-29, 11:59
Moderator
Chantres avatar
Det finns ju sådana där plast/silikonformat som man knäcker ägget i och sedan kokar skalfria. Har inte testat någon sådan produkt själv. Någon som har erfarenhet av sådana formar?
Citera
2024-06-29, 12:00
Medlem
Negreritvs avatar
Ha en behållare med kallt vatten i redo, när äggen har kokat sin tid så lägger du dom direkt i det kalla vattnet. Sen ska det gå att skala dom utan problem.
Citera
2024-06-29, 12:01
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Låt de ligga i kallvatten länge efter kokning. Tycker att små ägg är värre än stora ägg.
Detta.

Sen är det slöseri med tid att hålla på skala ägget som en gnu. In lätt våldsamt med skeden i övre halvan av skalet så åker toppen av och du kan med lätthet gröpa ur bägge ägghalvorna.
Citera
2024-06-29, 12:11
Bannlyst
Lite fracking brukar göra alla ägg självskalande. Låt alltså äggen falla från trettio centimeter ned på köksbänken ett tiotal gånger, och sedan är det bara att dra av skalet.
Citera
2024-06-29, 12:13
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Ha en behållare med kallt vatten i redo, när äggen har kokat sin tid så lägger du dom direkt i det kalla vattnet. Sen ska det gå att skala dom utan problem.

Så gör jag varje gång, ibland funkar skalningen bra, ibland inte.
Citera
2024-06-29, 12:17
Medlem
happilappis avatar
Köp aldrig färska ägg, förvara dom aldrig i kylen, kyl ner dom efter dom är kokta - profit. Det är nog mindre än 1% av mina ägg som är problematiska att skala, alla andra så bara lossnar det av sig själv
Citera
2024-06-29, 12:20
Medlem
billigosts avatar
Tricket är att oavsett om de ör färska eller gamla, så ska man efter kokningen knacka sönder skalet och sedan lägga dem i kallvatten i några minuter. Då kommer vattnet att spränga sig in under skalet så att det blir lättare att pilla bort sen.
Citera
2024-06-29, 12:22
Medlem
jewclaws avatar
Stick ett litet hål eller spräck litet grand innan kokning för att lätta på trycket, blir lättare att skala sen
Citera
2024-06-29, 12:36
Medlem
MyJustices avatar
Som redan sagt
De är för färska .
Citera
2024-06-29, 12:40
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
De är gamla
Tvärtom...dom är "alltför" färska.

Ägg direkt från hönan är otroligt svårskalade eftersom de olika hinnorna klistrar fast vid varandra men ägg som har 2-3 veckor på nacken så lossnar skalet utan problem.
Citera
2024-06-29, 12:41
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Som redan sagt
De är för färska .
Fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera