Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-28, 20:17
  #2041
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du får tänka på att SpaceX enbart är ett privat bolag, en entreprenör. Huvudmyndigheten för deras rymdforskning är NASA. Det är NASA och FAA som avgör vad som skall hända, då dessa är myndigheter. FAA får inte dela information med SpaceX och FAA kan ha information som gör att det inte går att skjuta upp från den plattan just nu. Kan vara allt från att ett viktigt flygplan måste flyga över där till säkerhetsgrejer.

Jag förstår vad du fikar efter men jag själv tror inte att SpaceX enbart är ett vanligt bolag. Nåja, bättre än att drabbas av launch fever så är det kanske bättre att vänta 24 timmar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Go_fever
Citat:
In the US space industry, "go fever" (also "launch fever") is an informal term used to refer to the overall attitude of being in a rush or hurry to get a project or task done while overlooking potential problems or mistakes.[citation needed]

The term was coined after the Apollo 1 fire in 1967 and has been referred to in subsequent NASA incidents such as the Space Shuttle Challenger disaster in 1986 and the Space Shuttle Columbia disaster in 2003.[citation needed]
Citera
2021-01-28, 21:23
  #2042
Medlem
Reguluss avatar
Nu håller de på med "propellant loading" enligt nasaspaceflight.

Rykten om att FAA nu gett tillstånd.

FAA har nu gett TFR till 91 000 fot enligt tweets. Tankning fortsätter.

Tankning klar. Engine chill påbörjad.

Total förvirring. FAA har inte gett tillstånd?

Launch on hold.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2021-01-28 kl. 21:56.
Citera
2021-01-28, 21:49
  #2043
Medlem
raskenss avatar
Engine chill. Det kan bli av.
Citera
2021-01-28, 21:50
  #2044
Avstängd
Skulle inte bli förvånad om det är Wallstreet som jäklas med Musk nu efter affären med Gamestop. Oligarkfinansmän som jäklats med Musk i många år genom sina medier och spridit lögner fick på näsan för att de blankade på Gamestop och Oligarkers Hedgefonder har förlorat 30% av deras förmögenhet (MYCKET pengar) Musk uppmanade folk att höja aktiekursen på Gamestop på twitter. - Wallstreet är kränkta och i shock nu. Detta kan vara straffet kanske? Indragna tillstånd mm.
Citera
2021-01-28, 22:34
  #2045
Medlem
Reguluss avatar
FAA har nu också tagit bort fredagens TFR. Tydligen är de oense med SpaceX om något som har med SN9:s säkerhet att göra.
Citera
2021-01-28, 23:14
  #2046
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du får tänka på att SpaceX enbart är ett privat bolag, en entreprenör. Huvudmyndigheten för deras rymdforskning är NASA. Det är NASA och FAA som avgör vad som skall hända, då dessa är myndigheter.

Sant! Och en av anledningarna till att SpaceX har köpt två oljeriggar! På internationellt vatten har inte myndigheterna någon möjlighet att stoppa SpaceX!

Samarbeta, ja! Men tvinga, nej!
Citera
2021-01-28, 23:17
  #2047
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Wallstreet är kränkta och i shock nu. Detta kan vara straffet kanske? Indragna tillstånd mm.

Inte omöjligt, och inte alls otänkbart! Min uppfattning är att detta aldrig skulle ha hänt under Bridenstein!
Men, nu har vi en ny administration som tar mer hänsyn till Wallstreet och "the powers that be"...
Citera
2021-01-29, 14:28
  #2048
Medlem
Då kör vi chicken race igen då. Tidsfönstret är fortfarande 9am-6pm (16-01 svensk tid), vi har några TFRs på flera höjder och SN9 står redo.
Citera
2021-01-29, 14:34
  #2049
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Då kör vi chicken race igen då. Tidsfönstret är fortfarande 9am-6pm (16-01 svensk tid), vi har några TFRs på flera höjder och SN9 står redo.

FAA har precis nu gett tillstånd att flyga idag från 14.00 GMT.
Citera
2021-01-29, 14:37
  #2050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
FAA har precis nu gett tillstånd att flyga idag från 14.00 GMT.

Ja, kontentan av den diskuteras flitigt på Nasa-spaceflight. Det ska finnas flera TFRs som är på låghöjd också, som inte är SN9.
Citera
2021-01-29, 14:47
  #2051
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, kontentan av den diskuteras flitigt på Nasa-spaceflight. Det ska finnas flera TFRs som är på låghöjd också, som inte är SN9.

Tydligen ändrade sig FAA igen efter 22 min. Total confusion.
Citera
2021-01-29, 14:50
  #2052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tydligen ändrade sig FAA igen efter 22 min. Total confusion.

Kan du länka sidan för TFR, jag hittar den inte på FAAs sida.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback