2017-09-27, 20:26
Medlem
Allt detta var i samband med att någon från Hallsberg hade fått höra en historia kring antingen en överdos (misstag/pga nån annan?) eller något som gick lite snett i samband med nån uppgörelse/affär/likn. Denna person hade fått höra att P bragts om livet och var på nåt sätt gömd
Citera
2017-09-27, 21:29
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I tråden diskuteras många olika teorier, de flesta ser jag personligen inte mycket på. Finns ju förstås en liten risk att något annat kan ha hänt än självmord eller ett förvirringstillstånd/psykos. Brott har polisen avfärdat. Tror inte att det är särskilt sannolikt, men att helt avfärda det kanske man inte kan göra?

En teori som verkar populär i tråden är frivilligt undanhållande. Några har varit inne på att föräldrarna skulle kunna vara involverade i försvinnandet på ett eller annat sätt. Inget av dessa ser jag personligen som sannolika.
Finns det några andra förklaringar till detta försvinnande än självmord som tänker du på?

Försökte googla lite, men hittade inget just nu. Tror absolut att det finns sådana fall. Kan inte minnas något på rak arm, men tycker att man läst om fall i t ex USA.

Jag har svårt att tro på ett frivilligt försvinnande där han är i livet, eller någon inblandning från föräldrarna.

(FB) Alvar Larssons försvinnande 1967
är ett knepigt svenskt fall. Man hittade kraniet 1982 efter 15 år, i strandkanten av en sjö vid lågvatten. Det hade en skada baktill. Det gick inte att fastställa dödsorsak. Drunknade han, dränkte han sig eller blev han mördad? Själv tror jag på olycka, men alla verkar inte tro att det var det.
Senast redigerad av pudellus 2017-09-27 kl. 22:14.
Citera
2017-09-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Jag har svårt att tro på ett frivilligt försvinnande där han är i livet, eller någon inblandning från föräldrarna.

Det tror inte jag heller.
Citera
2017-09-27, 21:39
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus

(FB) Alvar Larssons försvinnande 1967
ät ett knepigt svenskt fall. Man hittade kraniet 1982, efter 15 år, i strandkanten av en sjö vid lågvatten. Det hade en skada baktill. Det gick inte att fastställa dödsorsak. Drunkningsfall eller ett mord?

Alvar Larsson försvann spårlöst från sitt hem 1967. Han skulle bara hämta ved i vedboden 25 meter från huset. 1982 hittas hans kranium, av några jägare, på en sten på en lite ö i sjön.

Det riktigt märkliga var att kraniet stod på en sten och hade inte stått där särskilt länge. Polisen slog fast att kraniet nyligen hamnat på platsen. Detta såg polisen. Minns inte exakt men det fanns nedfallna löv (eller vad det nu var) runt kraniet, men inte under kraniet. Alltså hade kraniet placerats där helt nyligen.
Citera
2017-09-27, 21:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Väldigt fint inlägg av dig
Självklart skall vi respektera familjen och Patrik.
Patrik tycker jag vi alla har visat stor respekt för och att vi faktiskt bryr oss om killen väldigt mycket.
Vi har kanske ibland spekulerat lite hårt betr. pappan men utan spekulationer blir det ingen tråd och vi vill ju faktiskt att detta mysterium får ett slut, framför allt för hans familj.
Om jag talar för mig själv så har alla mina spekulationer varit för Patriks bästa och om jag sårat någon ber jag om ursäkt

Tack Emma!
Ja, jag tror verkligen att de flesta här vill Patriks bästa och även om spekulationerna gått vilda ibland så har det ändå varit med Patriks bästa för ögonen.
Och självklart är det bra att det spekuleras, det är ju en spekulationstråd.
Skulle bli lite tråkigt om alla spekulerade lika, tråden skulle dö direkt
Även om många postare har försvunnit längs vägen, så är jag ganska imponerad av hur vi lyckats hålla liv i tråden i fyra månader (var det ja), trots att det har varit tunt med input.

Jag har gjort en del inlägg i den här tråden jag ångrar efteråt. Man får lära sig att tänka efter, även här i flashback.
Tycker också att det finns många väldigt fina och omtänksamma personer här inne. En del har gjort mer än man kan begära av en flashbackare
Citera
2017-09-27, 21:56
Medlem
Citat:
Nej, det fick vi ju inte. Living som grävde i det här lämnade ju tyvärr tråden 22/9, med tänkvärd ord:

"Jag tänker lämna er här i tråden.

Kom ihåg, skriv om Patrik som det var er egen son! Respektera familjen som det var er egen familj. ❤️
Det dom går igenom kan ingen av oss förställa sig. De har nog på sina axlar att mantla ändå.

Får ni PM eller några tips-PM.a familjen då.

Kärlek och respekt ❤️
__________________"

https://www.flashback.org/sp61854169

Vet att Living hade kontakt med familjen i den här frågan. Från 18/9:

"Fick svar nu att dom skulle kolla upp det, så det låter mindre troligt att någon i familjen bara ändrat rakt av. Visst kan det vara en vän eller brodern men.."
https://www.flashback.org/sp61820762

Vet inte hur man ska tolka det hela, men att det sista vi hör från Living är ju att vi ska behandla familjen (och Patrik)med förståelse och på ett bra sätt.

Vill helst inte vara inne och tolka Livings farväl av oss, men den enda tanke och känsla jag får av detta är att det inte är ett mysterium, utan att Living har fått besked från familjen hur det ligger till, eller iaf något ditåt.

Kan det vara t ex att familjen förklarat att de vill vara ifred med sin sorg och oro, och att de gjort olika konton mm privata, endast för familj och vänner??

Nu har jag ändå gjort en gissning. Kan förstås finnas andra svar på detta, varför Living lämnade oss med de orden. Var vänliga och ta detta som min högst egna gissning och det är inget jag önskar direkt gå i en diskussion om.

Vill avsluta detta med att vi bör tänka på vad Living önskade av oss, och att ta med oss det i fortsättningen.

Väldigt intressant samband du pekar på där! Att Living tar kontakt ang. Spotify-kontot, och sedan lämnar tråden. Det kan ju peka på minst fyra olika scenarier.
Föräldrarna vet att han är död. (Och orsaken till det kan också vara flera tänkbara). Men skulle dom säga det till "Living"? Inte troligt. Dom kände väl inte varann?
Föräldrarna har kommit med hot. (Av vilken anledning?)
Föräldrarna vet att han lever, för de har kontakt med Patrik.
Föräldrarna har sagt att det känns obehagligt med denna tråd och vårt grävande.
Själv tror jag minst på det där med hot.
Denna spekulation är alltså OM det finns ett samband mellan "Living's" avsked.
Nu ska ju detta inte vara en spekulation om vad som sades mellan dom, det är väl OT, men det gav onekligen lite nytt bränsle till funderingarna om vad som kan ha hänt Patrik, när det faktiskt ser ut som det kan finnas ett samband...
Citera
2017-09-27, 22:21
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Vad jag förstått av rykten så blir man hotad av någon om man kommer för nära ett uppklarande. Föräldrarna har blivit hotade och fått höra något om att sluta leta el likn. Det försvann 1-2 personer här inne som erkände sina riktiga namn i och med att de berättade vad de skrev i HP-gruppen, en kände den som hittade en väska och en var vän till P och nu försvann Living...
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Allt detta var i samband med att någon från Hallsberg hade fått höra en historia kring antingen en överdos (misstag/pga nån annan?) eller något som gick lite snett i samband med nån uppgörelse/affär/likn. Denna person hade fått höra att P bragts om livet och var på nåt sätt gömd

Kan du tillägga något om var ryktena kommer ifrån?

Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Väldigt intressant samband du pekar på där! Att Living tar kontakt ang. Spotify-kontot, och sedan lämnar tråden. Det kan ju peka på minst fyra olika scenarier.
Föräldrarna vet att han är död. (Och orsaken till det kan också vara flera tänkbara). Men skulle dom säga det till "Living"? Inte troligt. Dom kände väl inte varann?
Nu ska ju detta inte vara en spekulation om vad som sades mellan dom, det är väl OT, men det gav onekligen lite nytt bränsle till funderingarna om vad som kan ha hänt Patrik, när det faktiskt ser ut som det kan finnas ett samband...

En skarp tillrättavisning att sluta gräva?
Citera
2017-09-27, 22:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7

Om en person hittats avliden, brukar man försvinna ur folkbokföringen så fort identifieringen är färdig.

Här kan man se att Patrik fortfarnde är folkbokförd i Malmö:
https://www.ratsit.se/sok/person?vem=&var=Koristgatan+10+lgh+1101+215+84+Mal m%C3%B6&m=1&k=1&r=1&er=1&b=1&eb=1&amin=&amax=&fon= 1

Om föräldrarna hotat Living, då borde vi inte fått den fina uppmaningen att respektera familjen, tänker jag. Vad tror du?

Men om han lever, borde föräldrarna ha det goda omdömet att inte medverka i Brottscentralen häromdagen och dessutom höra av sig till MPS, som sagt i Brottscentralen att de kommer söka på nytt.

Om föräldrarna svarat Living är det inte osannolikt att föräldrarna sagt något om oss, och då säkert inte något i positiva ordalag . Mer troligt att de sagt något mer i stil med .
Men du har rätt, det kan finnas många möjliga orsaker till att Living försvann. Men det kanske inte ens finns ett samband med Spotify förfrågan? Råkade bara sammanfalla i tid?
Citera
2017-09-27, 23:13
Medlem
Citat:
Om en person hittats avliden, brukar man försvinna ur folkbokföringen så fort identifieringen är färdig.

Här kan man se att Patrik fortfarnde är folkbokförd i Malmö:
https://www.ratsit.se/sok/person?vem=&var=Koristgatan+10+lgh+1101+215+84+Mal m%C3%B6&m=1&k=1&r=1&er=1&b=1&eb=1&amin=&amax=&fon= 1

Om föräldrarna hotat Living, då borde vi inte fått den fina uppmaningen att respektera familjen, tänker jag. Vad tror du?

Men om han lever, borde föräldrarna ha det goda omdömet att inte medverka i Brottscentralen häromdagen och dessutom höra av sig till MPS, som sagt i Brottscentralen att de kommer söka på nytt.

Om föräldrarna svarat Living är det inte osannolikt att föräldrarna sagt något om oss, och då säkert inte något i positiva ordalag . Mer troligt att de sagt något mer i stil med .
Men du har rätt, det kan finnas många möjliga orsaker till att Living försvann. Men det kanske inte ens finns ett samband med Spotify förfrågan? Råkade bara sammanfalla i tid?

Jag reagerade på just en mening som "Living" skrev:
"Det dom går igenom kan ingen av oss förställa sig. De har nog på sina axlar att mantla ändå."

OM nu föräldrarna vet var P är, vilket jag överhuvudtaget egentligen inte tror alls, tolkar jag den meningen som att han är död. MEN att han är försvunnen är fullt tillräckligt för den meningen.
Citera
2017-09-27, 23:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
"Det dom går igenom kan ingen av oss förställa sig. De har nog på sina axlar att mantla ändå."

OM nu föräldrarna vet var P är, vilket jag överhuvudtaget egentligen inte tror alls, tolkar jag den meningen som att han är död. MEN att han är försvunnen är fullt tillräckligt för den meningen.

Det skulle kanske vara så att Patrik hade hittats död nyligen, och föräldrarna på något sätt lyckats tysta ner det och hålla pressen utanför ett tag. Men läckor uppstår lätt och tror även att media håller koll då och då. Media har dessutom sina kontakter inom polisen som informerar om saker som ligger i allmänhetens intresse. Förr eller senare skulle det komma ut, det är jag övertygad om. Det har ändå varit ett fall som uppmärksammats mer än många andra försvinnanden.

Ja, den sista meningen lägger lite frågetecken, just ordet ändå får en att undra om det var något mer?? Men man kanske övertolkar Livings ord.
Citera
2017-09-27, 23:30
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan

Menar du att de på något sätt fått reda på att P är avliden och nu letar de efter hans kropp?
Citera
2017-09-28, 00:35
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Living kanske kände att det är bäst att uttrycka sig så i ett offentligt sammanhang? Living kanske anar att familjen läser på Flashback?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in