2017-11-18, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMakaber
En sak som säger emot självmords teorin det är just bagaget.

Om han ändå satt kvar en stund och sedan reste sig raskt upp och gick med raska steg bort från tåget enligt filmen för att ta självmord.

Varför då ta med sig bagaget från tåget och dumpa det några hundra meter därifrån.

Om han hade bestämt sig på tåget då hade han väl lämnat bagaget på tåget isåfall???

Han kanske satt kvar på tåget och bestämde sig för något, därefter tog med sig allt bagage för åka dit han hade bestämt.

Om han mådde så dåligt att han var suicidal kunde väl bagaget bli kvarlämnat i vagnen då rör han sig mer obehindrat?’

Tänk om han avvek frivilligt och sa att han var i Mjölby för att förvilla? Dumpade sitt bagage lite utanför centrum för att vinna tid och när det väl upptäcktes och efterlysningen gick ut var han långt därifrån. Jag tror mycket väl att det kan ha gått till så.
Citera
2017-11-18, 08:55
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Att diskutera den eventuella döden och vad som orsakade den är väl fullt rimligt!?

Uppskattningsvis 99% av alla försvunna som inte hittats efter 6 månader är döda.

Risken är fortfarande den att Patrik har blivit utsatt för ett brott.

Min teori att det är några i Hallsberg som håller tyst och gillar inte att det spekuleras om det.

Även när jag mfl skrev om olika brott på Fb i Hallsberg och att det kunde vara en förklaring tills hans försvinnande anmäldes dessa inlägg hela tiden och Facebook raderade sidorna.

Trots att innehållet endast var spekulativa. Funderat på detta i efterhand att varje gång just att brott kunde vara en förklaring då togs sidan bort och det var lönlöst att driva en sida om oliks teorier bakom Patriks försvinnande på Facebook.

När just olika nyhets länkar om brott i Örebro och Hallsberg som kunde förklara att Patrik blev utsatt för något liknande var det omedelbart folk som läste det och anmälde själva nyhets inläggen vilket är märkligt. Även när inlägg om rykten som cirkulerade om Patriks försvinnande var det flera som läste.

Varför anmäla ett Facebook inlägg som spekulerar i att Patriks försvinnande beror på ett brott och rykten som cirkulerat i Hallsberg.

Även här på FB verkar det känsligt att påstå att Patrik blivit utsatt för något hemskt.....

Har också fått känslan att det är några som vet mer om Patriks försvinnande men håller käften och bidar sin tid tills allt är bortglömt. Jag vet inget mer än någon här. Men anat ett märkligt läse mönster enbart.

Du har uppenbarligen inte fattat alls varför dina facebook sidor blir anmälda eller vad vi här i tråden reagerar mot! eller är det rent av så att du gillar att äckla människor.

För övrigt är dina "sanningar" väldigt olika från inlägg till inlägg.

Slutligen, du retar dig på HP gruppen och på oss (dess svans som du kallar oss för) för att Patriks försvinnande har fått sådan uppmärksamhet och så många människor engagerar sig i honom.
Du har aldrig funderat på varför du är helt besatt av hans försvinnande
Citera
2017-11-18, 08:56
Medlem
Citat:
Att diskutera den eventuella döden och vad som orsakade den är väl fullt rimligt!?

Uppskattningsvis 99% av alla försvunna som inte hittats efter 6 månader är döda.

Min teori att det är några i Hallsberg som håller tyst och gillar inte att det spekuleras om det.

Även när jag mfl skrev om olika brott på Fb i Hallsberg och att det kunde vara en förklaring tills hans försvinnande anmäldes dessa inlägg hela tiden och Facebook raderade sidorna.

Trots att innehållet endast var spekulativa. Funderat på detta i efterhand att varje gång just att brott kunde vara en förklaring då togs sidan bort och det var lönlöst att driva en sida om oliks teorier bakom Patriks försvinnande på Facebook.

När just olika nyhets länkar om brott i Örebro och Hallsberg som kunde förklara att Patrik blev utsatt för något liknande var det omedelbart folk som läste det och anmälde själva nyhets inläggen vilket är märkligt. Även när inlägg om rykten som cirkulerade om Patriks försvinnande var det flera som läste.

Varför anmäla ett Facebook inlägg som spekulerar i att Patriks försvinnande beror på ett brott och rykten som cirkulerat i Hallsberg.

Även här på FB verkar det känsligt att påstå att Patrik blivit utsatt för något hemskt.....

Har också fått känslan att det är några som vet mer om Patriks försvinnande men håller käften och bidar sin tid tills allt är bortglömt. Jag vet inget mer än någon här. Men anat ett märkligt läse mönster enbart.

Att chockera och provocera kring det här försvinnandet leder ingenvart men det tror jag du vet vid det här laget. Du har ju intressanta teorier som är väl värda att diskutera så ett tips är att du håller dig till det fortsättningsvis. Genom att visa respekt vinner man respekt.
Citera
2017-11-18, 09:21
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Hur är hans vänner på sociala medier nu för tiden? Någon som är vän med någon som kan svara? Delar dom efterlysningen febrilt eller har "livet gått vidare?" Många har ju sådan inställning på Facebook att bara vänner kan se...
Men såg att hans nära vän och namne hade varit på utlandsresa och även flyttat ihop med tjejen... men ser inget om Patrik på vännens sida sedan han delade den fina videon med patriks studenttal..

Kan inte riktigt förstå... hade någon av mina nära vänner försvunnit hade jag lagt min själ i försvinnandet... hade delat efterlysning och annat ofta! Känns som att det är så väldigt tyst... ingen mer än jag som tänkt på detta?

Visst var det så att Patriks vänner, främst dom närmaste blev uppsökta av undrande människor, folk som frågade allt från om de hade gömt undan Patrik till hur han var som person.
Jag kan tänka mig att varje gång de delade något offentligt så blev de ganska snabbt förknippade med Patrik och deras liv både granskades, diskuterades och hängdes ut på nätet?
Citera
2017-11-18, 12:47
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:

Även om allt lutar mest åt självmord så börjar teorin om brott komma närmare och närmare.

Jag tror inte han pratade med sin mamma när han sa 'puss o kram', känns inte som något man säger till sin morsa i den åldern. Speciellt inte när man sitter offentligt och pratar så andra kan höra.

Än så länge har det inte kommit fram några konkreta bevis på att det faktiskt var henne han pratade med just då.

Sen har jag en känsla av att väskorna har dumpats på samma ställe men att någon långfingrig tagit den lilla, titta i den och slängt den efter vägen.
Citera
2017-11-18, 12:55
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du har uppenbarligen inte fattat alls varför dina facebook sidor blir anmälda eller vad vi här i tråden reagerar mot! eller är det rent av så att du gillar att äckla människor.

För övrigt är dina "sanningar" väldigt olika från inlägg till inlägg.

Slutligen, du retar dig på HP gruppen och på oss (dess svans som du kallar oss för) för att Patriks försvinnande har fått sådan uppmärksamhet och så många människor engagerar sig i honom.
Du har aldrig funderat på varför du är helt besatt av hans försvinnande

Besatt av hans försvinnande är det många som kvalar in på.

Betyder det att alla som är det inte får skriva i den här tråden?

Förstår inte vad det är som är så märkligt med just den här tråden. Alla får skriva exakt vad de vill så länge de håller sig till Flashbacks regler. Bryter någon mot reglerna och det retar er så anmäl till Mod.

Man får ha olika teorier, man får ha flera teorier, man får ändra sig under resans gång. Det gör jag.
Citera
2017-11-18, 13:47
Medlem
Den här galningen var ju lös i trakterna kring Hallsberg vid den tidpunkten. Vem vet vad han hade för sig. Kan inte länka men tråd finns.

Örebro: Serievåldtäktsmannen våldtog igen 2017-05-17 till 2017-05-19

"Hur är det med platser som Vadstensvik/Poulsen har anknytning till? (Så att folk i dessa trakter kan vara uppmärksamma.)

Kalmar, Ljungbyholm, Smedby, Hallsberg och Örebro har nämnts i trådarna. Någon som vet mer? Kan han vara på väg utomlands? Släkt ska tydligen finnas på Grönland. Fadern kom från Norge, men är död. Kanske kan det finnas andra anhöriga där dock.

Han ska även ha varit med i en kristen församling. Där kan han också tänkas söka tillflykt. Någon som vet var den finns?"
Citera
2017-11-18, 14:34
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Tänk om han avvek frivilligt och sa att han var i Mjölby för att förvilla? Dumpade sitt bagage lite utanför centrum för att vinna tid och när det väl upptäcktes och efterlysningen gick ut var han långt därifrån. Jag tror mycket väl att det kan ha gått till så.

Om han hade ett hemligt ärende i Hallsberg hade det varit naturligt att säga att nu måste jag avsluta telefonsamtalet för jag är snart i Mjölby (medvetet fel) och ska byta tåg här.

Frågan är om det finns någon från tåget som överhört att han sagt i telefon att nu är jag snart i Mjölby?

Om han sagt detta och någon (kvinnan som lånade ut sin mobil?) hört på, så hade han tagit risken att bli "rättad". Nej, du är inte i Mjölby än. Då hade han inte kunnat gå av i Hallsberg utan att det uppfattats som väldigt konstigt.
Citera
2017-11-18, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Om han hade ett hemligt ärende i Hallsberg hade det varit naturligt att säga att nu måste jag avsluta telefonsamtalet för jag är snart i Mjölby (medvetet fel) och ska byta tåg här.

Frågan är om det finns någon från tåget som överhört att han sagt i telefon att nu är jag snart i Mjölby?

Om han sagt detta och någon (kvinnan som lånade ut sin mobil?) hört på, så hade han tagit risken att bli "rättad". Nej, du är inte i Mjölby än. Då hade han inte kunnat gå av i Hallsberg utan att det uppfattats som väldigt konstigt.
Men var det inte mamman som sa att han sagt under telefonsamtalet att han var framme i Mjölby? Minns inte om jag läste det på nyheterna eller om det var någon här på fb som pratat med föräldrarna om det. Tycker ju också att kvinnan på tåget borde veta mer om det här.
Citera
2017-11-18, 14:59
Medlem
Hej Dumhetsmuseet, jag har messat en del med både hans mamma och pappa i början på försvinnandet,för att bl a tala om för dem om det där "oturliga"stoppet som Bergslagståget ALLTID gör i Hallsberg för att just invãnta resenärer som skall vidare ner mot Malmö.....

Det är ju det här som gör oss så knäckta ;Att han redan satt på det tåg som som skulle ta honom hem.

Att gå av det,var ju det sämsta han kunde gjort !

Men med vetskap om uppehållet på 13minuter som tåget alltid gör där , så är det lätt hänt att tro att tåget nått slutstationen om man ej är van att typ pendla mellan Örebro-Motala,eller Örebro-Mjölby.

Då är man van att på de 13 minutrarna gå ut och röka eller rasta hunden,eftersom sen resan tar över en timme innan tåget stannar igen i Motala.Det tar 1timme och 10 minuter tills Motala nås.

Men har man då rest långt i många timmar och INTE är VÄL medveten om detta, så är det lätt hänt att man tar miste eftersom så många ungdomar och folk tar tåget från Örebro till Hallsberg (pendlare).Tåget liksom länsas på folk där.

Så känslan utav att resan är vid sitt slut, kan faktiskt upplevas så, även utav oss som brukar resa vidare.Trots att så inte är fallet.

Det som gör mig undrande är varför han inte funderade en extra gång på ; varför då folk (de 4 killarna i hans ålder) GICK PÅ tåget , på slutstationen ? Han borde ha tänkt att tåget iochmed det skulle vidare ...?!

Jag messade noga med hans mamma och hon berättade att han var 100% på , att han var framme i Mjölby.
Mamman hade ju även pratat med damen på tåget för att höra om hur den olyckliga situationen uppstått ?
Nämnas skall att mamman är mycket bestämd över att Patrik trodde sig vara i Mjölby.

Kvinnan berättade då, hur hon hade tänkt att springa efter Patrik för att tala om att de var kvar i Hallsberg,men eftersom han reste sig för att gå av bara 2 minuter innan tågavgång,så hade hon inte hunnit in på tåget igen och hennes hund och hennes packning åkt vidare till Motala......

.....och kanske ännu längre eftersom en hund inte går av självmant på nästa station för att vänta på sin matte.

Så hon fick tokigt nog tänka på hunden i första hand.
Men sin egen hund är ju faktiskt så pass viktig att man inte kan offra den, att den kommer bort , pga förvirrande unga män . Det måste vi ju förstå.

Plus att ingen trodde väl att det skulle gå så här illa...Stackars den kvinnan,som på något sätt kanske känner att hon har hans öde på sitt samvete,brrr...

Och alla människor måste ju egentligen ta ansvar för sina egna av och påstigningen.

Hela denna historia är verkligen oturlig och sorglig.

Synd att hon inte tittade ut och ropade HÖGT!!!!ATT HALLÅ!!DU ÄR INTE FRAMME ÄN!!
men det kan ju tänkas att han faktiskt hade hörsel-snäckorna fyllda med musik då , så frågan är om han hört hennes rop ?

Man kan undra över en sak...att om inte de där killarna hade kommit in och satt sig där , det som gjorde Patrik obekväm,så kanske hon hade vågat ifrågasätta hans avgång redan inne på tåget ?

Att som äldre kvinna påpeka saker för en ungdom man inte direkt känner, som är omgiven av fyra andra ungdomar,är väl kanske inte det första man gör ? Genant på något sätt...

Så höjden utav otur känns det som ; är orsak till hela denna historia...
Senast redigerad av evaveva 2017-11-18 kl. 15:53.
Citera
2017-11-18, 16:10
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Men var det inte mamman som sa att han sagt under telefonsamtalet att han var framme i Mjölby? Minns inte om jag läste det på nyheterna eller om det var någon här på fb som pratat med föräldrarna om det. Tycker ju också att kvinnan på tåget borde veta mer om det här.
Jo, mamman hade ju hört att han sa Mjölby.

Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Hej Dumhetsmuseet, jag har messat en del med både hans mamma och pappa i början på försvinnandet,för att bl a tala om för dem om det där "oturliga"stoppet som Bergslagståget ALLTID gör i Hallsberg för att just invãnta resenärer som skall vidare ner mot Malmö.....

Det är ju det här som gör oss så knäckta ;Att han redan satt på det tåg som som skulle ta honom hem.

Att gå av det,var ju det sämsta han kunde gjort !

Men med vetskap om uppehållet på 13minuter som tåget alltid gör där , så är det lätt hänt att tro att tåget nått slutstationen om man ej är van att typ pendla mellan Örebro-Motala,eller Örebro-Mjölby.

Då är man van att på de 13minutrarna gå ut och röka eller rasta hunden,eftersom sen resan tar över en timme innan tåget stannar igen i Motala.Det tar 1timme och 10 minuter tills Motala nås.

Men har man då rest långt och INTE är VÄL medveten om detta, så är det lätt hänt att man tar miste eftersom så många ungdomar och folk tar tåget från Örebro till Hallsberg (pendlare).Tåget liksom länsas på folk där.

Så känslan utav att resan är vid sitt slut, kan faktiskt upplevas så, även utav oss som brukar resa vidare.Trots att så inte är fallet.

Det som gör mig undrande är varför han inte funderade en extra gång ; varför då folk (de 4 killarna i hans ålder) gick på, på,enligt honom ;slutstationen?? Han borde ha tänkt att tåget iochmed det skulle vidare ...?!

Jag messade noga med hans mamma och hon berättade att han var 100% på , att han var framme i Mjölby.
Mamman hade ju även pratat med damen på tåget för att höra om hur den olyckliga situationen uppstått ?

Kvinnan berättade då hur hon hade tänkt att springa efter Patrik för att tala om att de var kvar i Hallsberg,men eftersom han reste sig för att gå av bara 2 minuter innan tågavgång,så hade hon inte hunnit in på tåget igen och hennes hund och hennes packning åkt vidare till Motala......

.....och kanske ännu längre eftersom en hund inte går av självmant på nästa station för att vänta på sin matte.

Så hon fick tokigt nog tänka på hunden i första hand.

Och alla människor måste ju egentligen ta ansvar för sina egna av och påstigningen.

Hela denna historia är verkligen oturlig och sorglig.

Synd att hon inte tittade ut och ropade HÖGT!!!!ATT HALLÅ!!DU ÄR INTE FRAMME ÄN!!
men det kan ju tänkas att han faktiskt hade hörsel-snäckorna fyllda med musik,så frågan är om han hört henne då?

P hade ju också sagt till damen på tåget att han skulle till Mjölby?

Frågan är då om det är troligt att det egentligen var Hallsberg han ville till och att det var planerat, fast han vilseleder och går av i sista minuten så att ingen ska hinna stoppa honom?
Citera
2017-11-18, 16:41
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det börjar likna projektarbete.

Vi har faktiskt diskuterat skörd och även silon i tråden. Även när sådd sker och hur pass mycket de olika spannmålen växt upp i maj. Men inte ensilageteorin faktiskt.

Och ensilageteorin kan möjligen vara möjlig rent teoretiskt. Vet att rådjurskid ligger illa till vid skörd.

Enligt artikel Svt:

Var fjärde rådjurskid dör i slåttern

Men ett rådjurskid är förmodligen väldigt litet mot en vuxen kille i storlek. Borde inte en vuxen person lämnat "hål" i skörden som avslöjat att något är där?

Men framför allt tänker jag att varför skulle Patrik lägga sig mitt i ett fält????

Och enligt SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) verkar man mestadels fokusera på smådjur i ensilaget när det gäller botulism:

"Infektionsport:
Oftast genom att djuret äter foder innehållande toxin producerat av ruttnande organiskt material till exempel små djur som kommit in i ensilage vid skörd eller lagring."

Botulism hos nötkreatur

Vet för lite om sådd och skörd för att egentligen kunna ta ställning till om teorin är möjlig, men tror inte den håller riktigt.

Bäst vore förstås att få svar från någon som är riktigt insatt, t ex en bonde.

Jag tror inte riktigt på den teorin heller. Läste att man inte skördar vid marken utan en bit upp för att minska risken. Ändå händer det, men en människokropp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in